Desinfisere i ovnen, nødvendig mengde tid.

Litt utenfor hva dette egentlig handler om, men tar ikke dette veldig lang tid hvis man skal gjøre det med rundt 60 flasker for å tappe rundt 20 liter? Jeg tenker da på å varme opp, stable inn i ovnen, kjøle ned osv.
Så langt har det fungert helt fint for meg å skylle flaskene godt etter bruk. Når jeg så skal tappe tar jeg varmt vann, en dråpe zalo og børster de. Skyller og sprayer i star san. Blir det infeksjon i en flaske eller to så har jeg overlevd verre. Har også ordnet feste på enden av flaskebørsten slik at jeg kan feste den på skrumaskin. Det skal testes neste gang ;D hehe
 
Det kommer nok an på hva man selv synes er mest eller minst slitsomt osv. Selv synes jeg det går veldig fort og er veldig enkelt å bruke ovnen. Dessuten kan man da f eks gjøre de helt ferdige en dag eller tre før man faktisk har tenkt å flaske. Da er alt klart, istedenfor at man på flaskedagen må begynne å styre med StarSan-bøtte samt foreta selve vaskingen der og da. Som sagt hver sin smak på akkurat det.

Særlig hvis man er alene om prosessen er ovnen praktisk. Men om man er flere personer og kan sette i gang et skikkelig nisseverksted på flaskedagen, er det jo muligheter for større effektivitet med StarSan pluss vasking/skylling der og da!
 
Tilbake
Topp