Desinfisere i ovnen, nødvendig mengde tid.

Ekornbakke

Norbrygg-medlem
Hallo alle sammen.

Jeg pleier vanligvis å desinfisere flaskene mine i ovnen, selvsagt etter å ha rengjort dem først. Uten å fortelle hvilke tider jeg selv opererer med i ovnen, kan jeg avsløre at ulike kilder gir svært ulike instruksjoner på hva som skal til med denne teknikken! Jeg vil derfor spørre dere, hvor lenge mener DU de må stå før de er trygge og desinfiserte med ovnen på 150 grader? Jeg kler alle flaskene med aluminiumsfolie på toppen.

Videre må jeg informere om at enkelte kilder også blander inn begrepet "sterilized" når ovnen blir omtalt. Dette i motsetning til bare "sanitized". Det er naturlig at "sterilized" vil kreve lengre tid i ovnen, men selv er jeg altså ute etter det vi vanligvis omtaler som "sanitazing", altså hva enn som måtte være nødvendig for flasking av øl.

Jeg har mine klare (forutintatte) ideer om svarene selv, men vil gjerne høre både begrunnelser og erfaringer fra dere andre.
På forhånd takk for diskusjonen :)
 
Flasker som skal brukes bør vaskes først og blir dette gjort med feks. Kaustiksoda så blir desinfisering i ovn unødvendig arbeid

Men men lar du flaskene stå ca.10-15 min på 150 grader så er det helt ok. Ta vekk sølvpappir og la det være litt vann i flaskene etter skylling så blir de kokte/dampet inni samtidig
 
Regner med du har lest denne (se: Table 3 - Dry Heat Sterilization, fra oppnådde 150 grader trenger du 150 minutt "baketid")

Gjorde dette i begynnelsen, men det er mye jobb. Får like bra resultat bare med StarSan. Har ikke hatt infeksjon ennå.

Skal du Sterilisere i ovn er det viktig å la flaskene kjøle seg ned sakte så de ikke sprekker. Jeg pleide å gjøre dette slik at behandlingen var ferdig om kvelden. Da kunne flaskene stå i den avskrudde ovnen til morgenen.
 
kort fortalt blir falskene sterile ved å settes i ovnen, mens en runde med starsan ol sanieterer de (dårlig oversatt men forskjellenen er at sterilisering da har du drept ALT av bakterier og sanintering da dreper du 99,9999999% (eller no sånt)

Jeg bruker ovn, men det er av latskap. Får plass til 25 flasker så lar de stå der i to timer på 180-200° så kan de kose seg der i 2t før jeg slår av ovnen og åpner døra. Tar tid, men enkelt.

Ellers så er starsan veldig OK. Brukt det også, og heller ikke noen ødelagte flasker pga hygiene
 
Sterilisering er ikke nødvendig. Det holder med desinfisering, uten at jeg har temperatur og tid. 150 grader i 150 minutter er i hvert fall mye mer enn du trenger.
 
Takk for alle svar!

Her er jeg enig med gustavf. Hadde vært fint å få dette understøttet av vitenskapelige fakta.

Flere kilder hevder at 10-15 min i ovnen er tilstrekkelig, og det er også min erfaring at dette funker kjempebra. Jeg har også brukt/bruker StarSan med supert resultat, men ovn er ofte mer praktisk her hos meg.
 
Jeg brukte denne metoden lenge, men kuttet det pga det er temmelig tidkrevende. Jeg opererte med 175 grader i ca 20 min. Satt flaskene i kald ovn og telte minutter fra 175 grader. Basert på synsing så vil jg si at de bakteriene som overlever denne behandlingen faktisk fortjener å få øl!

Jeg har aldri brukt vaskemiddel av noe slag i flaskene, men så er jeg til gjengjeld veldig nøye med å skylle de rett etter bruk før jeg så lagrer de opp ned i en ikea trådkurv. Billig alternativ til flasketre. Flaskejetspyleren er en god venn!
 
Termisk desinfeksjon, altså å desinfisere med temperatur skjer ved 72 grader/15 sekunder. Da skal hele flasken holde den temperaturen. Neste "steg" er sterilisering og da er det 121 grader i 10 minutter. Selv bruker jeg 160 grader/15 minutter, strengt tatt er det godt over på den sikre siden, men det føles godt :biersmile:
 
Skal du ha flaskene sterile ved  bruk av ovn skal du ha 170 grader i 3 timer. Det tilsvarer autoklavering med damp under trykk som gjøres ved 120 grader i 20 minutter. Da dreper du ikke bare bakterier og andre mikroorganismer,  men også sporene de kan danne som er  veldig hardføre. Det er det som kreves til f.eks. medisinsk utstyr, men det er selvfølgelig overkill for ølflaskene våre. 150 grader i 10-15 minutter er sikkert mer enn bra nok.
 
Har brukt howtobrew som referanse
http://www.howtobrew.com/section1/chapter2-2-3.html

Oven
Dry heat is less effective than steam for sanitizing and sterilizing, but many brewers use it. The best place to do dry heat sterilization is in your oven. To sterilize an item, refer to the following table for temperatures and times required.

Table 3 - Dry Heat Sterilization
Temperature      

Duration

338°F (170°C)

60 minutes

320°F (160°C)

120 minutes

302°F (150°C)

150 minutes

284°F (140°C)

180 minutes

250°F (121°C)

12 hours (Overnight)


The times indicated begin when the item has reached the indicated temperature. Although the durations seem long, remember this process kills all microorganisms, not just most as in sanitizing. To be sterilized, items need to be heat-proof at the given temperatures. Glass and metal items are prime candidates for heat sterilization.
 
Jeg syns det høres tungvindt ut legge flaskene i ovnen. Jeg spruter (hvis det er lov å si) StarSan i flaskene med en jif-flaske, og lar det stå å virke litt, av og til holder jeg en desinfisert finger over tuten og rister flaska. Heller ut StarSan'en, og tapper ølet på flaska umiddelbart etter denne prosedyren. Fungerer fint for meg.
 
Pleier og sette rene pene flasker i kald ovn, setter på 180 grader la stå på 5 min etter temperatur er nådd så lar jeg de stå til ovnene er kald. Dette er klart mer arbeid totalt sett i forhold til starsan som jeg brukte tidligere. Grunnen er at jeg pleier og flaske søndags kvelder etter travel helg med barn og alt som følger med, så etter kveldsmat og barna er i seng så er det greit og bare bære inn kasser med flasker som er bakt et par dager i forveien,stikke om og fylle opp
 
En genial oppfinnelse: http://www.bryggselv.no/products/flaskeskyller-m-pumpe
 
Selv har jeg brukt begge deler (flaskeskyller med starsan og ovn), men har flalt for det med ovn i det siste da det på ein måde er enklere for min del. Så sånn som jeg gjør det nå er (ettar at jeg har fått tillatelse til å ha et tre etg tårn på benken av fruen) så skyller jeg alle flasker rene og pene rett etter bruk og henger de på treet.
Når jeg har 25 tørre flasker det så trer jeg på alu folie på alle flaskene og setter de i ovenen.

Når de så er kalde nok settes de i kasser og er klar til bruk ved tapping neste gang. Om det er om ei uke eller en mnd.

Med starsan så må de jo skylles rett før flasking, og om du ikke har fat og kun tapper overskytene volum på flasker blir det jo en del som må skylles og klargjørs før hver flasking.

Derfor synes jeg måten med ovn er grei for min del, men for all del: Sier ikker den er bedre for alle, men for meg passer den.

Og begge måter er for all del vel så bra nok!
 
http://www.aliexpress.com/store/pro...dapter-Bottling-Beer/1017341_1565009134.html
Denne kan du skylle flaskene med, den har 4 måter å koble til vann på, yttergjengene passet fint til oras blandebatteri  :) . Når du skal flaske en batch så fyller du en 62 liters oppbevaringskasse fra IKEA med star sanvann. Bruk vanlige flasker, og sett en kasse over for å holde dem på plass. Man desinfisererer hele kassen på 30 sekunder (så lenge flaskene ikke inneholder rusk).

Skitne kasser med ølflasker kan man rengjøre i et badekar fylt av varmt vann (evt med litt pbw/akustisk soda, etiketter, snus, sigarettsneipene osv løsner galant. Dette er ikke akkurat WAF compliant så man må gjøre det i rette tidsromsvindu  :angel:
 
Tilbake
Topp