lowland skrev:Desinfiserer dere korkene og med feks. Starsan ?
kintii skrev:Jeg har alltid en dæsh starsan rett før flasking. Har oppi en dl og rister rundt i flasken og lar den stå ett par minutter før jeg flasker slik at jeg vet den er desinfisert. Vasker selvsagt flaskene godt først, men fra flaskevasken og til jeg har stikket om ølet med sukkelake kan det godt ha kommet basselusker i flaskene så derfor har jeg alltid starsan i før tapping. Husk "dont fear the foam"
Starsan gir ikke smak og kan i små mengder bare være godt for gjæren da den fungerer som næring for gjæren. Og når jeg tapper og har flasketapperen i bunnen av flaska så fyller jeg helt opp til toppen av flaska, da kommer uansett starsan skummet ut og jeg får akkurat 0,5 liter i flaska
Jeg liker heller ikke måten de flasker på denne videoen, de tapper jo ølet fra toppen av flaska slik at det blir oksygen i godsakene, eller ser jeg feil?
Miguel skrev:kintii skrev:Jeg har alltid en dæsh starsan rett før flasking. Har oppi en dl og rister rundt i flasken og lar den stå ett par minutter før jeg flasker slik at jeg vet den er desinfisert. Vasker selvsagt flaskene godt først, men fra flaskevasken og til jeg har stikket om ølet med sukkelake kan det godt ha kommet basselusker i flaskene så derfor har jeg alltid starsan i før tapping. Husk "dont fear the foam"
Starsan gir ikke smak og kan i små mengder bare være godt for gjæren da den fungerer som næring for gjæren. Og når jeg tapper og har flasketapperen i bunnen av flaska så fyller jeg helt opp til toppen av flaska, da kommer uansett starsan skummet ut og jeg får akkurat 0,5 liter i flaska
Jeg liker heller ikke måten de flasker på denne videoen, de tapper jo ølet fra toppen av flaska slik at det blir oksygen i godsakene, eller ser jeg feil?
Fyller du altså flaskene når det er en dl starsan-blanding i de?
Hvordan påvirker det lagring?
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
Buster skrev:,,så henges de opp på et hjemmelaget tørkestativ av en god bjelke med masse spiker på skrå. funker fint,,tar 100 flasker lett
Miguel skrev:Buster skrev:,,så henges de opp på et hjemmelaget tørkestativ av en god bjelke med masse spiker på skrå. funker fint,,tar 100 flasker lett
At jeg ikke har tenkt på dette selv. Genialt. Dette skal jeg lage i løpet av uka. Men hvordan er det med rust?
Buster skrev:Miguel skrev:Buster skrev:,,så henges de opp på et hjemmelaget tørkestativ av en god bjelke med masse spiker på skrå. funker fint,,tar 100 flasker lett
At jeg ikke har tenkt på dette selv. Genialt. Dette skal jeg lage i løpet av uka. Men hvordan er det med rust?
Bruker galvaniserte spiker. Kjøpte 3 kg i en stor eske på Jula for noen småpenger...
Jeg er på jobb,,og har ikke kamera med bilder her,,men kan legge ut bilder senere om ønskelig.
Tips - prøv deg frem med avstand mellom spiker,,og de skal være nokså skrå oppover så de henger godt i "nakken". Prøv deg frem så finner du ut av det.
Jeg skrudde så en vanlig krok i enden av bjelken,,og en under gesimsen til garasjeporten,,da er bare å hukke den på, og den henger fritt og fint .
Nøkleby skrev:Fint flasketre, har planer om samme løsning en gang... bruker mest fat men av og til flir hele batcher flasket og litt avhengig av tid og sånn så kan fremgangsmetoden variere. er det kaldt ute gidder jeg ikke stå med masse flasker til vask og det blir mye søl inne synes jeg. Mine flasker er alltid skylt godt så ingen synlige partiker er der. Fint utgangspunkt. Jeg skyller flaskene kjapt i springen fyller ikke helt opp bare en liten skvett og heller ut. Setter de i ovnen med søllvpapir over tuten og steker de på 150 grader en stund. Nå kan disse flasken fint stå i noen dager før flaskingen. Blir kanskje litt mer arbeid men mindre klin og så er tappedagen veldig behagelig. Korker legges i litt starsan før de klemmes på.
SindreW skrev:Har også brukt stekeovn metoden noe. Det forenkler tappingen voldsomt, men er litt mer arbeid totalt sett.
Det fine er at du får brukt gjæringstiden til noe fornuftig ;D
Pass bare på at ikke flaskene får brå temperaturendringer, da sprekker de. Sett de inn i kald ovn, og ikke åpne ovnsdøra før ovnen er kald igjen. Pleier å sette de inn tidlig på kvelden, og skru av varmen når jeg legger meg. Da får de bruke natta på å kjøle seg pent og rolig ned.
Bonusen er at flaskene som ha vært gjennom prosessen er sterile, og holder seg sterile så lenge folien er tett og på plass.
Bakterier og villgjær er avhengig av å komme seg inn i flaska utenifra for å kunne gjøre noen skade.
StarSan steriliserer ikke, den desinfiserer. Det vil si at den dreper mesteparten av det som er i flaska akkurat da, men over tid vil bakterier o.l kunne blomstre opp igjen. Skal ting langtidslagres, ville jeg foretrukket sterilisering i stekeovn, skal det drikkes i løpet av noen måneder er StarSan helt fint.
Hvis flaskene skal steriliseres i stekeovnen, må det ved tørrsterilisering som forøvrig ikke er en brukt metode lengere brukes 185 grader i 3 timer for å kalles sterilt.SindreW skrev:Har også brukt stekeovn metoden noe. Det forenkler tappingen voldsomt, men er litt mer arbeid totalt sett.
Det fine er at du får brukt gjæringstiden til noe fornuftig ;D
Pass bare på at ikke flaskene får brå temperaturendringer, da sprekker de. Sett de inn i kald ovn, og ikke åpne ovnsdøra før ovnen er kald igjen. Pleier å sette de inn tidlig på kvelden, og skru av varmen når jeg legger meg. Da får de bruke natta på å kjøle seg pent og rolig ned.
Bonusen er at flaskene som ha vært gjennom prosessen er sterile, og holder seg sterile så lenge folien er tett og på plass.
Bakterier og villgjær er avhengig av å komme seg inn i flaska utenifra for å kunne gjøre noen skade.
StarSan steriliserer ikke, den desinfiserer. Det vil si at den dreper mesteparten av det som er i flaska akkurat da, men over tid vil bakterier o.l kunne blomstre opp igjen. Skal ting langtidslagres, ville jeg foretrukket sterilisering i stekeovn, skal det drikkes i løpet av noen måneder er StarSan helt fint.
magne1972 skrev:Hvis flaskene skal steriliseres i stekeovnen, må det ved tørrsterilisering som forøvrig ikke er en brukt metode lengere brukes 185 grader i 3 timer for å kalles sterilt.
Med mindre de er hermetisk lukket er de ikke sterile etter nedkjøling
Bra dessinfisering, men ikke sterilisering i rett betydning