Dimensjonere elektrisk anlegg i nytt bryggeri

Bare Parallelt, eller parallelt med en vendebryter slik at strømmen enten går gjennom kyottoen og er regulerbar ELLER går gjennom SSR og styres av PID.

Hvorfor må PID stå på fullt for at dette skal virke? I mitt hode blir det slik:

Dersom Kyottoen står på 100%, så styrer PIDen 3 elementer som hver er på ca 3000W.
Dersom jeg senker effekten til 50%, så styrer PIDen 3 elementer på henholdsvis 3000, 3000 og 1500W?
Dersom jeg kobler bort L3 og L2, styrer PIDen ett element på 3000W.

På denne måten har jeg full frihet ved å skru av og på de elementene jeg vil.
Det stemmer det du sier. Spørsmålet er hva ønsker du å oppnå med kyottoen? Regulere effekten gjør jo PID og de 3 SSR relene. PID er ikke egnet å bruke til å styre koking. Da er ren effektregulering bedre.

La oss si at du stiller inn pid på 66 grader. Da vil pid regulere effekten ut på de tre elementene slik at man oppnår 66 grader. Kyottoen vil da kun utgjøre at pid kan styre fra 6 til 9kW. Står Kyotto på 0 vil pid ha 6kW til rådighet.
Temperaturen vil holdes på 66 grader uansett hva kyottoen står på. Ergo er den unødvendig for mesking.

Hvis du skal bruke den til å styre effekten på kok så kan man gjøre det. Det forutsetter at du da stiller inn pid på 100 grader (eller høyere) for at Kyottoen skal virke. Men det er kanskje slik du har tenkt det?
 
Hvis du allerede har kjøpt PID'en så er jeg sent ute. Men Auber har "PID'er" som er dual purpose, du har både meske og kokemodus, i kokemodus kan du styre den etter temp der og, eller effektstyring. Men de fleste vanlige pider kan også switches om til effektpådrag i %, bare at det ikke er en egen "modus" som Auber sine.
 
Det stemmer det du sier. Spørsmålet er hva ønsker du å oppnå med kyottoen? Regulere effekten gjør jo PID og de 3 SSR relene. PID er ikke egnet å bruke til å styre koking. Da er ren effektregulering bedre.

La oss si at du stiller inn pid på 66 grader. Da vil pid regulere effekten ut på de tre elementene slik at man oppnår 66 grader. Kyottoen vil da kun utgjøre at pid kan styre fra 6 til 9kW. Står Kyotto på 0 vil pid ha 6kW til rådighet.
Temperaturen vil holdes på 66 grader uansett hva kyottoen står på. Ergo er den unødvendig for mesking.

Hvis du skal bruke den til å styre effekten på kok så kan man gjøre det. Det forutsetter at du da stiller inn pid på 100 grader (eller høyere) for at Kyottoen skal virke. Men det er kanskje slik du har tenkt det?

Ja, det er sånn jeg har tenkt det. Men jeg kan nok oppnå det på flere måter, en vendebryter kan vel koble kyotttoen helt ut ved mesk og så koble pid-en ut ved kok.

Jeg ønsker ikke å styre kok med pid, men Med ren effektregulering.
 
Hvis du allerede har kjøpt PID'en så er jeg sent ute. Men Auber har "PID'er" som er dual purpose, du har både meske og kokemodus, i kokemodus kan du styre den etter temp der og, eller effektstyring. Men de fleste vanlige pider kan også switches om til effektpådrag i %, bare at det ikke er en egen "modus" som Auber sine.


Har ikke kjøpt pid ennå. Må først få prinsippet på plass.
Tanken min har vel vært at sestos til mesk og ren effektregulering til kok blir billigere enn ez-boil. Men forskjellen blir kanskje ikke så stor?

Har ez-boil ekte effektregulering. Dvs at strømmen alltid er på, men antall watt endres? Eller regulerer den effekt ved pulsing? Tar elementet i så fall skade av det?
 
Har ikke kjøpt pid ennå. Må først få prinsippet på plass.
Tanken min har vel vært at sestos til mesk og ren effektregulering til kok blir billigere enn ez-boil. Men forskjellen blir kanskje ikke så stor?

Har ez-boil ekte effektregulering. Dvs at strømmen alltid er på, men antall watt endres? Eller regulerer den effekt ved pulsing? Tar elementet i så fall skade av det?

Jeg vil jo tro at den regulerer ved pulsing. Såvidt jeg vet er SSR bare av eller på, det er jo SSR som har direkte kontakt med elementene.
 
Jeg vil jo tro at den regulerer ved pulsing. Såvidt jeg vet er SSR bare av eller på, det er jo SSR som har direkte kontakt med elementene.

Jeg kan jo ikke noe om dette, men har bare en forestilling om at slik pulsing må "slite" mer på elementene enn å bare redusere effekten?
Men det stemmer jo sikker ikke, ettersom det er mange som bruker Ezboil.

Dere som har kjøpt fra Auber - måtte dere betale moms? I så fall blir jo prisen på den ca 900kr.
Sestos kommer vel på ca 250-350 kr. Så må man ha effektregulatoren i tillegg til ca 180. ink frakt. så ca halv pris.

Hvor mye greiere eller bedre er Ezboil?
 
Jeg kan jo ikke noe om dette, men har bare en forestilling om at slik pulsing må "slite" mer på elementene enn å bare redusere effekten?
Men det stemmer jo sikker ikke, ettersom det er mange som bruker Ezboil.

Dere som har kjøpt fra Auber - måtte dere betale moms? I så fall blir jo prisen på den ca 900kr.
Sestos kommer vel på ca 250-350 kr. Så må man ha effektregulatoren i tillegg til ca 180. ink frakt. så ca halv pris.

Hvor mye greiere eller bedre er Ezboil?

Kjør sestos du. Den kan du flippe enkelt over til % pådrag. Jeg har bare EZ fordi jeg fikk de billig iom at jeg var med å utforme noen funksjoner på de. Du kan si de lytter på sine (potensielle) kunder :D

Fordelen med EZ er at den støtter stegmesking, altså at du programmerer stegene på forhånd, og såvidt jeg vet har en litt mer avansert algoritme i koke-modus enn en "dum" Sestos. Jeg har da bare brukt den til mesking. 310 en ellerannen versjon og en til, aner ikke hvilken versjon de er på nå.

Eller bare sett sestos til 100% og så juster med potmeter for effekt.
 
Har ikke kjøpt pid ennå. Må først få prinsippet på plass.
Tanken min har vel vært at sestos til mesk og ren effektregulering til kok blir billigere enn ez-boil. Men forskjellen blir kanskje ikke så stor?

Har ez-boil ekte effektregulering. Dvs at strømmen alltid er på, men antall watt endres? Eller regulerer den effekt ved pulsing? Tar elementet i så fall skade av det?

Vekselstrøm er pulser, om de manipuleres av PID eller annet tror jeg ikke du skal tenke på.
PID bruker jeg ikke så jeg bare følger sånn passe med her nå.
Kan seif legge inn algoritmen Torfinn beskrev i bryggeprogrammet mitt med det blir nok leeeenge til, synes det er litt overkill :)
 
@Armas Et varmeelement blir ikke slitt av pulsing. Det er ingen mekanikk i bildet. Ei heller i SSRen.
Slitt er nok feil ord, men jeg har ett vagt minne om historier her på forumet om ødelagte varmeelement pga av pulsing fra pid/ssr?



Sent fra min EML-L29 via Tapatalk
 
Du kan også gjøre det enkelt og sette inn en bryter som gir konstant strøm til styresiden av SSR ved koking. Da har du full effekt på elementene ved koking uavhengig av hva PID utgangen regulerer. Jeg benytter slikt oppsett. En bryter med tre posisjoner; En for mesk, en for kok og en som holder elementene av.
 
Du kan også gjøre det enkelt og sette inn en bryter som gir konstant strøm til styresiden av SSR ved koking. Da har du full effekt på elementene ved koking uavhengig av hva PID utgangen regulerer. Jeg benytter slikt oppsett. En bryter med tre posisjoner; En for mesk, en for kok og en som holder elementene av.

Det er en god ide. Skal jobbe litt mer med koblingsskjemaet og sette inn brytere og lamper på fornuftige punkter, slik at det blir tydelig og idiotsikkert for alle de forskjellige scenariene.
Det skal jo også strøm til 2 pumper og 1 BB30 (3600W) , som også skal kunne skrus av og på.


Bør man inn med noen sikringer her? Og jordfeilbryter? Nå er det jo sikring på bryggerikursen i sikringsskapet så det blir kanskje overkill?
 
Jeg kan jo ikke noe om dette, men har bare en forestilling om at slik pulsing må "slite" mer på elementene enn å bare redusere effekten?
Men det stemmer jo sikker ikke, ettersom det er mange som bruker Ezboil.
Hvordan kan man redusere effekten til elementene? Her er flere muligheter:
Regulering ved inn og utkobling av elementer, evt seriekobling av elementer.

Pulsing. Det er slik pid med ssr virker. En analog pid vil kanskje ha en spenningsutgang som varierer mellom 0 og 10 volt. Man kan imidlertid ikke styre en vanlig ssr med et slikt 0-10 volt signal. Dermed må pid styre ssr med et tidsvariabelt signal. Dersom pid for eksempel ville ha gitt ut 2 volt, (altså et 20 % pådrag), så vil den nå i stedet gi ut et styresignal til ssr i for eksempel 2 sek og være av i 8. Dette vil være et 20 % pådrag. Tidene kan være annerledes, men prinsippet er slik.

Et tredje prinsipp er fasesnitt eller innsnittsregulering. Dette er prinsippet som brukes på lysdimmere. Her «klipper» elektronikken seg inn i sinuskurven på hver fase. Dersom man da skal ha 50 % pådrag så får elementet (eller lyspæra) kun strøm i halve sinusperioden. Det er slik en kyotto fungerer. Dette prinsippet fungerer meget bra. Det kan ha litt ulemper med hensyn til støy og emc.

På min koker har jeg laget en styring med pulsbreddemodulering. Jeg bruker en periodetid på 2 sek. Ønsker jeg 25% pådrag for eksempel, så er elementene på i et halvt sekund og av i 1,5 sek.

les mer om dette i denne tråden her: Om PID og SSR
 
Denne tråden har jo avsporet litt fra det opprinnelige spørsmålet, og inneholder jo etterhvert en hel masse nyttig info om både strømforsyning og oppbygging av styreskap.
På en side kunne jeg tenke meg å starte en ny tråd med riktig overskrift (Styreskap for anlegg med 400V TN) Men samtidig er det kjekt å beholde historikken i denne. Kan jo editere og oppsummere i første post underveis.

Takk til Torfinn for mer info om effektreduksjon på elementer. Du skriver både pulsing og pulsbreddemodulering. Er dette det samme?

Det jeg lurer mest på akkurat nå, er om jeg trenger ekstra releer for brytere. Jeg ser for meg en "hovedbryter" som er enten av, mesk eller kok. I tilegg er det en bryter av/på for hvert element
Av: all strøm kuttet.
Mesk: PID er koblet inn og styrer de elementene som er "på"
Kok: PID er ikke på, og de tre elementene er enten av eller på. Element 3 kan i tillegg effektreguleres med en kyotto.

Spørsmålet er om disse bryterne skal styre egne releer, eller om det er unødvendig når hvert element er styrt av en SSR?

Jeg ser for eksempel her at Franknh har lagt til to releer før SSR og sin effektregulator. Koblingsskjema PID og SSVR

Brewpower selger også av/på brytere til elementene med releer (men disse er vel da tenkt uten SSR i tilleg)
 
SSR kan du ikke stole helt på," brenner" de så slår de seg ikke av, da må du ha minst en bryter eller skring du kan slå av.
 
Tilbake
Topp