TorfinnS
Norbrygg-medlem
Det stemmer det du sier. Spørsmålet er hva ønsker du å oppnå med kyottoen? Regulere effekten gjør jo PID og de 3 SSR relene. PID er ikke egnet å bruke til å styre koking. Da er ren effektregulering bedre.Bare Parallelt, eller parallelt med en vendebryter slik at strømmen enten går gjennom kyottoen og er regulerbar ELLER går gjennom SSR og styres av PID.
Hvorfor må PID stå på fullt for at dette skal virke? I mitt hode blir det slik:
Dersom Kyottoen står på 100%, så styrer PIDen 3 elementer som hver er på ca 3000W.
Dersom jeg senker effekten til 50%, så styrer PIDen 3 elementer på henholdsvis 3000, 3000 og 1500W?
Dersom jeg kobler bort L3 og L2, styrer PIDen ett element på 3000W.
På denne måten har jeg full frihet ved å skru av og på de elementene jeg vil.
La oss si at du stiller inn pid på 66 grader. Da vil pid regulere effekten ut på de tre elementene slik at man oppnår 66 grader. Kyottoen vil da kun utgjøre at pid kan styre fra 6 til 9kW. Står Kyotto på 0 vil pid ha 6kW til rådighet.
Temperaturen vil holdes på 66 grader uansett hva kyottoen står på. Ergo er den unødvendig for mesking.
Hvis du skal bruke den til å styre effekten på kok så kan man gjøre det. Det forutsetter at du da stiller inn pid på 100 grader (eller høyere) for at Kyottoen skal virke. Men det er kanskje slik du har tenkt det?