1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Dimensjonere elektrisk anlegg i nytt bryggeri

En tråd i 'DIY' startet av Armas, 26 Jan 2018.

1. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei. Korrekt er å si at en fas er "fasen mellom to faseledere". 2 faseledere --> 1 fas, og 3 faseledere --> 3 fas.

gustavf liker dette.
  2. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

01EA3BBB-E0C0-4A57-916E-D0DD157878BE.jpeg
    Sier dette dere noe?

3. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er stømmåleren du har tatt bilde av og ikke intaksikringen, men den er 3x230v står det på den, da har du altså 3 fas

Ekornskurken liker dette.
  4. E.Brekke

E.Brekke
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du har 3 fas 230V IT nett.
    Nei, det er ikke riktig å kalle 230V IT for 1fas da dette anlegget består av 2 faser L1 og L2. At vi i Norge har sagt 1fas og 3fas kommer av at Europa har hatt TN nett og alt har blitt direkte oversatt til norsk. Hvis du mener det er feil, kan du ta den ene fasen som du mener ikke er "live" i høyre hånda og jord i den andre og se om du får strøm. På TN derimot er det kun en leder som gir spenning og den andre er nulleder.

5. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bare for å få det på det rene. Jeg visste at det var strømmåleren og ikke sikringen jeg tok bilde av.... men det var det jeg hadde på telefonen!

6. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har da ikke sagt noe om noen som ikke er "live"? Dette er et IT nett og ikke TN nett. Det jeg sier er at det er forskjell på faseledere og fas(er). En leder er ikke en fas, fasen er mellom faselederne. Det må 2 ledere til for å lage en fas.

7. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

8. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For å svare @Ekornskurken, ja du kan få en elektriker til å legge opp både 1fas og 3fas for deg dersom du ønsker det :)

9. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nettopp, det er gammelt tull å blande inn faseforskyvning når det er snakk om faseledere som brukes, lurer på men er ikke sikker siden det er så lenge siden dette ble forandret om det kom med i forskriftene at det heter 2 fas anlegg når det brukes 2 faseledere.

10. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja men vi sikker kun om NAVNET når 2 faseledere brukes og det er et 2 FASE anlegg.

11. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

12. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Til begge innlegg....

13. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gidder ikke bruke tid på å diskutere dette, kall det hva dere vil.... :)

Oddvar Demmo liker dette.
  14. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikke kall det vås når du ikke forstår hva det er snakk om.

15. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Må visst gidde litt til... :) Gi meg en referanse til hvilke(n) forskrift(er) eller for den sakssskyld norm(er), som omtaler det du og E.Brekke snakker om her :)

Jeg prosjekterer og "tegner" automasjons- og fordelingstavler i mitt daglige virke gjennom de siste 11 år i nåværende jobb. Den største tavlen jeg personlig har tegnet var 8 meter lang, med en 1600A inntaksbryter. Andre av mine kolleger rundt meg har prosjektert større.

Men nå gidder jeg ikke litt til... :)

16. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Et lite utdrag fra det jeg har linket til tidligere, som kanskje kan forklare bedre:
    :)

Og vi sporer skikkelig av... Beklager :)

#56 YngveKL, 18 Mai 2018 kl 08:31
    Sist redigert: 18 Mai 2018 kl 08:38

Del denne siden