Dimensjonere elektrisk anlegg i nytt bryggeri

ett bilde av måleren eller hele s.skapet vil nok avsløre hvor mange faser du har inn.
btw så heter det 2 og 3 fase på IT nett og 1,2,3 fase på 400 volt nett, vi snakkier jo bare om faselederne som brukes :)
Nei. Korrekt er å si at en fas er "fasen mellom to faseledere". 2 faseledere --> 1 fas, og 3 faseledere --> 3 fas.
 
Du har 3 fas 230V IT nett.
Nei. Korrekt er å si at en fas er "fasen mellom to faseledere". 2 faseledere --> 1 fas, og 3 faseledere --> 3 fas.
Nei, det er ikke riktig å kalle 230V IT for 1fas da dette anlegget består av 2 faser L1 og L2. At vi i Norge har sagt 1fas og 3fas kommer av at Europa har hatt TN nett og alt har blitt direkte oversatt til norsk. Hvis du mener det er feil, kan du ta den ene fasen som du mener ikke er "live" i høyre hånda og jord i den andre og se om du får strøm. På TN derimot er det kun en leder som gir spenning og den andre er nulleder.
 
Det er stømmåleren du har tatt bilde av og ikke intaksikringen, men den er 3x230v står det på den, da har du altså 3 fas
Bare for å få det på det rene. Jeg visste at det var strømmåleren og ikke sikringen jeg tok bilde av.... men det var det jeg hadde på telefonen!
 
Du har 3 fas 230V IT nett.

Nei, det er ikke riktig å kalle 230V IT for 1fas da dette anlegget består av 2 faser L1 og L2. At vi i Norge har sagt 1fas og 3fas kommer av at Europa har hatt TN nett og alt har blitt direkte oversatt til norsk. Hvis du mener det er feil, kan du ta den ene fasen som du mener ikke er "live" i høyre hånda og jord i den andre og se om du får strøm. På TN derimot er det kun en leder som gir spenning og den andre er nulleder.
Har da ikke sagt noe om noen som ikke er "live"? Dette er et IT nett og ikke TN nett. Det jeg sier er at det er forskjell på faseledere og fas(er). En leder er ikke en fas, fasen er mellom faselederne. Det må 2 ledere til for å lage en fas.
 
Du har 3 fas 230V IT nett.

Nei, det er ikke riktig å kalle 230V IT for 1fas da dette anlegget består av 2 faser L1 og L2. At vi i Norge har sagt 1fas og 3fas kommer av at Europa har hatt TN nett og alt har blitt direkte oversatt til norsk. Hvis du mener det er feil, kan du ta den ene fasen som du mener ikke er "live" i høyre hånda og jord i den andre og se om du får strøm. På TN derimot er det kun en leder som gir spenning og den andre er nulleder.


Nettopp, det er gammelt tull å blande inn faseforskyvning når det er snakk om faseledere som brukes, lurer på men er ikke sikker siden det er så lenge siden dette ble forandret om det kom med i forskriftene at det heter 2 fas anlegg når det brukes 2 faseledere.
 
Har da ikke sagt noe om noen som ikke er "live"? Dette er et IT nett og ikke TN nett. Det jeg sier er at det er forskjell på faseledere og fas(er). En leder er ikke en fas, fasen er mellom faselederne. Det må 2 ledere til for å lage en fas.

Ja men vi sikker kun om NAVNET når 2 faseledere brukes og det er et 2 FASE anlegg.
 
Må visst gidde litt til... :) Gi meg en referanse til hvilke(n) forskrift(er) eller for den sakssskyld norm(er), som omtaler det du og E.Brekke snakker om her :)

Ikke kall det vås når du ikke forstår hva det er snakk om.
Jeg prosjekterer og "tegner" automasjons- og fordelingstavler i mitt daglige virke gjennom de siste 11 år i nåværende jobb. Den største tavlen jeg personlig har tegnet var 8 meter lang, med en 1600A inntaksbryter. Andre av mine kolleger rundt meg har prosjektert større.

Men nå gidder jeg ikke litt til... :)
 
Et lite utdrag fra det jeg har linket til tidligere, som kanskje kan forklare bedre:
En fase er spenningspotensialet mellom to faseledere, og énfase kan hentes ut mellom to faseledere (IT-nett og TN-nett) eller mellom faseleder og nulleder (TN-nett).
Mens en énfaset vekselstrømskrets trenger to ledere, kan et trefasesystem overføre 1,73 (kvadratroten av 3) ganger så stor effekt, med én ekstra leder.
:)

Og vi sporer skikkelig av... Beklager :)
 
Sist redigert:
Jeg tar opp igjen denne tråden. Tiden er endelig kommet for å bygge selve bryggeriet - ikke bare huset.

Situasjonen er denne: Vi har 400V TN i huset med 4x40A hovedsikringer.
Det er lagt opp en egen kurs til bryggeriet, og denne er på 400V 32A 3-fase.

Det er trukket kabler til riktig sted, men sikringen er ikke skrudd på og det er ikke satt på noen kontakt på veggen i bryggeriet.
Lys og andre stikkontakter i bryggeriet er koblet til en normal sikring for kjelleren på 15A.
Elektriker skal nå avslutte sin installasjon.
Jeg er ikke elektriker, og har tenkt å gjøre min del av denne jobben under oppsyn av en bekjent som er elektriker. (denne bekjente kan ingenting om bryggerier, og har ikke noe med elektro-installasjonen i huset å gjøre). Jeg trenger hjelp til riktig oppsett, slik at jeg får bestilt riktig, og kjøpt inn riktig.

Selve bryggeriet blir basert på VVB og det er en gryte som brukes til både kok, oppvarming av vann og RIMS for mesk.
Planen er å legg inn ett stort element på 9200W Tri-Clamp Varmeelement 9250W 3-fase (41 cm) med gjennomføring
Eller to mindre elementer på 5500W (f.eks det fra electric brewery) tilsammen 11000W.
I tillegg kommer 2 pumper og styring av varmeelementene.
Parallelt med dette brygger vi ofte på en BB30 (3600W?)

Så. Hva er den enkleste/billigste/beste måten å ordne strøm til dette?

Jeg forstår ikke helt forskjellen/sammenhengen mellom 3 fase og 230/400V. Når jeg har 400V 3 fas i veggen - stiller dette spesielle krav til varmeelementene? (ser at de fleste er laget for 230V)
Kjører jeg 400V inn i styringsskapet og videre til varmeelementene, eller er det best å få gjort om dette til 230V stikkontaker på veggen? (bør disse da være 3 fas eller 1 fas?

I første forslag i denne tråden sier Yngve KL:
Hadde lagt opp 1 stk. 3fase og 3 stk. 1fase 16A. 3fasen er da 400V+N+PE, slik at du har alle muligheter :)
r :)

Er dette i praksis det jeg har nå, der 3fasen er spesielt for bryggeriet og 1 fasen er kjelleren generelt? Eller kan man enkelt splitte det uttaket jeg har på bryggeri-sikringen i en 400V 3 fas og 3 1fas 16A

Bør jeg i så fall ha rød industrikontakt på 3-fasen?

Eller er det Oddvar sitt forslag om byggstrømsskap som er greiest? Kan jeg da be elektriker om å avslutte sin installasjon i en enkelt 400V 32 A rød industrikontakt, og så koble ett byggstrømsskap til dette.
Fra byggstrømsskapet kan jeg da hente 230 V til pumper og BB30 og 400V til varmeelementene?

Ah! strøm er vanskelig.... og skummelt :(
 
Enten avslutte med en rød 3+N+PE stikk på veggen (du må ha med N-leder om du skal bruke 1-fase "byggestrømskap"), eller sette opp en liten sikringstavle som splitter tilførselen i fortsatt en rød 3-fas stikk, og en eller flere vanlige kursavganger (til stikk på veggen). Det siste vil være det beste og mest ryddige.
 
Sist redigert:
Enten avslutte med en rød 3+N stikk på veggen (du må ha med N-leder om du skal bruke 1-fase "byggestrømskap"), eller sette opp en liten sikringstavle som splitter tilførselen i fortsatt en rød 3-fas stikk, og en eller flere vanlige kursavganger (til stikk på veggen). Det siste vil være det beste og mest ryddige.

Flott!
Da hører jeg med elektriker hva prisforskjellen blir på de to.

Neste spørsmål blir da hvilket varmeelement jeg skal velge.
De fleste er jo 230v, men hvordan kobles dette når man har 400v inn? Er det bedre å finne ett element som er på 400v? (Ser det er noen med 380v på eBay)
Og hva er fordelen/ ulempen ved å velge ett stort eller to mindre?
Trenger man en pid og en ssr per element?
 
Han må ha en kontakt med 5 pinner, fasene +N+PE hvis du vil bruke 230 volt
Du kan ikke gå tilbake til 4 leder systemet når du er på 5 leder systemet, det sier ihvertfall de gode gamle forskrifter :)
 
Tilbake
Topp