Dimensjonere elektrisk anlegg i nytt bryggeri

Armas

 
Jeg er så heldig at jeg får bygge nytt hus, og må da selvsagt legge opp til bryggerom i kjelleren.
Ekstrautgifter til bryggeriet skal på eget budsjett, og bør selvsagt være så lavt som mulig.

Hva bør jeg tenke på i forhold til det elektriske anlegget?

Om bryggeriet:
Idag koker vi 95 liter i en 100-liters gryte med gass. I tillegg kjører vi en BB30 ved siden av (3500W ?)
Når vi flytter inn i kjelleren må vi over på elektrisk, men er ikke helt klare på hvordan vi skal gjøre det. 3 kjeler med VVB? Elektrisk element i gryten vår?
Det som ihvertfall er helt klart er at vi kommer til å kjøre elektrisk, og vi kommer til å kjøre kok på minst 120 liter om gangen (gryte + BB30)
Jeg anslår da 6000W på store gryten og 3500W på BB30.

Vil dette påvirke det elektriske anlegget for boligen? (Hva om både kona lager middag og hybelboer steker karbonader, samtidig som el-bilen lades) Så trekker vi i tillegg 10000W på bryggeriet?

Bør bryggeriet på egen sikring? (jeg tenker at det er åpenbart ja) I så fall, hva slags sikring og hva slags stikkontakter?

Hvor mye ekstra bør dette koste for elektriker når de uansett rigger opp nytt anlegg i ny bolig?

På forhånd takk.
 
Hadde lagt opp 1 stk. 3fase og 3 stk. 1fase 16A. 3fasen er da 400V+N+PE, slik at du har alle muligheter :)
 
Hei, skal du kjøre dette på el må du få satt opp egne kurser til bryggeriet ditt. Hvis du anslår 6000w på den største gryta tilsier jo den alene en 32A sikring om jeg ikke tar feil. bb30 klarer seg akkurat med 16A. Dette forutsetter standard 230V.

Det beste er nok som det sies over, å gå for en 3-Fas løsning på den med mest effekt
 
Jeg har 32A 3fas i bryggeriet samt 3 16A kurser. HLT har 9kw 3fas element, NH bryggeren har 3kw, begge på full pupp dra 32,6kw. Da har jeg forsatt 3 x 16A til annet som lys, kjøleskap, kokeplate og annet.
 
Han skriver nytt hus og så da er det vel TN-S og 400V inn til huset tenker jeg?
8TbW72
 
Da vi bygget fritidsbolig i sist år så la jeg opp en 3x63A 230V kurs i tilfelle det skulle bli brygging der.
Fikk ikke større sikringer enn 80A i intaksskapet, men ifølge en elektriker som kikket på disse,
så var karakteristikken (F?) på den slik at den klarte 120A i en time. 400V var ikke mulig.
Kanskje unødvendig mye, men opp med handa den som har lagt inn kurser til å ta ut for mye strøm.
Gå for maks, og det føres over budsjettet for hurtiglading til elbilen:)
 
du må vite om du får 400 volt, med 3x32 A er da teoretisk mulig het for 22 kW, mer enn et normalt hus bruker :)
deretter styring, kan/må alt være på samtidig.
Det finnes "byggstrømskap" som har flere kurser, da kan du slippe unna med en 32 A kurs og sparer deg for dyre elektrikere.
Får du 400 volt kan det bli dyrt å leke elektriker, 400 volt inn på et 230 volt 2000 watt element blir plutselig 6000 watt og brå nedsmelting.

Har greid meg med 3x16 A/230 volt på samme bryggeri men så er jeg elektriker og hobbyelektroniker og hobbyprogramerer.
 
Nytt hus får vel TN nett nå. Da kan du jo dra 400v trefas til bryggerommet og sette opp egen boks der? Fordel med 400v element så du får brukt alle fasene i så fall. Mindre tverrsnitt på ledere også. Du kan også bruke 2 av de fasene for 230v spenning om du trenger det til annet utstyr som pumper. Hadde sjekket hva som er planlagt om det er IT eller TN nett før du kjøper inn :)
 
Dette går langt over hodet mitt, så jeg skjønner at jeg må lese meg litt opp på forskjellige begreper her... Tusen takk til alle for tilbakemeldinger.
Jeg skal overhodet ikke koble noe av dette selv - Jeg ønsker meg bare at alt er satt opp riktig frem til bryggeriet, sånn at jeg kan ta med meg en annen elektriker-bekjent senere og bygge bryggeriet uten at det skal være noen mangler ved det elektriske anlegget.

I forhold til IT eller TN, så må jeg sjekke opp det. Dette er ett nytt hus i ett nytt byggefelt i Kristiansands-området.
Som sagt så er det fint å holde kostnadene nede, men anlegget må også være godt dimensjonert.
 
I mitt hus har jeg en hovedsikring på 3x63A. 230 volt. Det tilsvarer da 25kW. Det er klart at du bør tenke litt samtidighetsfaktor. Hvor ofte skal du brygge, og når på døgnet. Kan du tilpasse kokingen slik at det ikke foregår samtidig med andre forbrukere. Elbil kan jo ofte forskyves ladetidspunkt. Varmtvannsbereder kan evt kobles ut når det brygges. Hvis du bare skal kjøre på med høyt effektuttak så kan det fort bli dyrt.
Det er nok riktig som du anslår at kokeren din vil trekke 6kW. Vi brygger i dag 100 liter og vi har 12kW i kokeren, men den er regulert ned til ca 50-55% effekt. I Hlt har vi 6kW. Men den kjøres ikke samtidig med kokeren. Vi kjører alt over en 3 fase 32A kurs. Jeg vil anbefale deg å få lagt opp en 3x32A kurs til bryggeriet. Denne kan avsluttes i en 32A stikkontakt (blå) dersom det er 230Volt. Dersom det er 400Volt kan du gå ned til 25A kurs, fortsatt med 32A stikk (rød). Må legge til at vi ikke har bryggeriet hjemme i mitt hus. Da blir den faste installasjonen begrenset til en kurs på 32 /230volt eller 25A 400volt. Da kan alt bryggerutstyr kobles til denne via ei tavle eller byggestrømsskap. Dette vil da ikke være en del av den faste installasjonen. Du kan se litt her hvordan vi har gjort det. www.behindbarsbrewery.net

PS: Jeg er elektroinstallatør.
 
I forhold til IT eller TN, så må jeg sjekke opp det. Dette er ett nytt hus i ett nytt byggefelt i Kristiansands-området.
Som sagt så er det fint å holde kostnadene nede, men anlegget må også være godt dimensjonert.

Du får det naboen har men sansynligvis 400 V siden feltet er nytt.
 
Det varerer nok litt med hvor stort huset er. Men 4x40 er nok ganske vanlig. Kanskje 32 hvis det er en liten bolig/ leilighet. 3x50 er nokså normalt på 230 volt.
Kan man søke om større inntak om man ønsker? Eks. med henvisning til utstyr som ønskes brukt etc...
 
Kan man søke om større inntak om man ønsker? Eks. med henvisning til utstyr som ønskes brukt etc...
Ja klart. Det er installatøren som melder inn til everket om hva eier ønsker. Såfremt det er kapasitet i nettet så vil man nok få det. Men det må være et visst samsvar mellom reelt forbruk og overbelastningsvern. Du kan ikke melde inn et behov på 125 ampere og så bruker du bare rundt 30 på maks. Da vil du jo binde opp en ufrholdsmessig del av kapasiteten i nettet til kraftselskapet. Har du for eksempel fått godkjent 80ampere så er kraftselskapet forpliktet til å kunne levere det til deg. De reserverer altså en kapasitet for deg. Et annet moment er at ved mellomstore og store anlegg så trer det andre tariffen inn i bildet. Over 50 kw så stiger fastavgiften til anslagsvis 10.000 i året.
 
Det kan også være at man må betale et anleggsbidrag til kraftselskapet dersom man skal ha noe som er ut over vanlig kapasitet. Her er det også forskjellig praksis hos forskjellige nettselsakper.
 
Svigers hadde 125A inn i huset sitt da det var en gammel skole bygd om til enebolig. Dette var særdeles dyrt i faste utgifter, før han nedgraderte inntakssikringen...
 
Noe nytt etter min tid på 90 tallet da vi satte inn 3x63 A uansett på 230 volt.
Skal inntaket økes må kabel og alt foran allerede være dimensjonert for det ellers blir det dyrt.
Tror du bare skal roe deg ned, du får neppe for lite til et såpass lite bryggeri :)
 
Noe nytt etter min tid på 90 tallet da vi satte inn 3x63 A uansett på 230 volt.
Skal inntaket økes må kabel og alt foran allerede være dimensjonert for det ellers blir det dyrt.
Tror du bare skal roe deg ned, du får neppe for lite til et såpass lite bryggeri :)
Hehe, hvis den var myntet på meg så tar jeg det heeelt med ro. Har 3x63A inn jeg. Det var bare nysgjerrighet fra min side, og kanskje litt info til TS om hva som er mulig å få til :)
 
Tilbake
Topp