Finn Berger
Moderator
Jeg har tatt feil om deg om du ikke stiller med en øl eller tre til innleid vaskehjelp, så...
Innleide vaskehjelper vandrer sjelden ut herfra i rett linje.
Og vi har da overnattingsplass.
Jeg har tatt feil om deg om du ikke stiller med en øl eller tre til innleid vaskehjelp, så...
Relatert spm:
Jeg lagde en ekstra stor starter her om dagen, og tok av 100 mrd celler i en halvliter og satte kaldt med den utgjærede vørteren oppå. Noen erfaring med hva slags dødsrate/uke som kan forventes på 2*C?
Det ville vært svært interessant om dere med mikroskop gjorde hver deres eksperiment med selvdyrket gjær og målte frafall over 1, 2, 3, 4, 6 og 8 uker...Noen erfaring med hva slags dødsrate/uke som kan forventes på 2*C?
Høres ut som et godt prosjekt for å trene mer på å telle gjær.Det ville vært svært interessant om dere med mikroskop gjorde hver deres eksperiment med selvdyrket gjær og målte frafall over 1, 2, 3, 4, 6 og 8 uker
Det ville vært svært interessant om dere med mikroskop gjorde hver deres eksperiment med selvdyrket gjær og målte frafall over 1, 2, 3, 4, 6 og 8 uker
Du skal ikke skaffe deg et mikroskop selv da @Finn Berger?Jeg støtter helhjertet enhver oppfordring om nyttig arbeid jeg slipper å gjøre sjøl.
Antakelse: Resultatet vil variere ganske mye etter tilstanden til gjæren i utgangspunktet. Men det er jo også noe som kunne undersøkes.
Etter teorien vil gjær som får snurre og gå til alt er spist, ikke få lagt seg opp reserver av glykogen og trehalose på samme måten som gjær som tas av starteren før den er ferdig utgjæret, og som så får stå i ro uten videre tilførsel av oksygen. Det burde påvirke dødelighetsraten.
Andre faktorer som jeg kan tenke meg vil kunne ha betydning: Oppbevaringsmåte/temperatur, og gjærtype. Når det gjelder oppbevaringsmåte, går det sikkert an å bli enige om en standard (temperatur, mengde, fullt/halvfullt glass, øl eller sterilisert vann for å toppe opp). Og så vil det være bra om i alle fall noen kunne studere den samme gjæren.
Uansett vil det være en god del usikkerhet her - men jeg synes det uansett høres interessant ut. Og for den enkelte vil jo resultatene være gyldige i hans/hennes bryggeri, om praksis er konstant.
Burde vi ikke spleise på et og donere?Du skal ikke skaffe deg et mikroskop selv da @Finn Berger?
Hadde vel sysselsett deg lenge
Du skal ikke skaffe deg et mikroskop selv da @Finn Berger?
Hadde vel sysselsett deg lenge
Foreslår fundraising, "Mikroskop til Finn"!Jeg støtter helhjertet enhver oppfordring om nyttig arbeid jeg slipper å gjøre sjøl.
Dette er absolutt interessant, og for så vidt også innenfor hva jeg selv kunne tenke meg å gjøre noen eksperimenter på. Imidlertid er jeg litt usikker på om man kan komme frem til noen generaliserbare resultater som kan brukes til noe, da det er veldig mange faktorer som vil ha avgjørende betydning for hva man observerer. Hvis man kunne komme frem til noen standardkriterier for forsøket, kan det kanskje gi noen verdifulle resultater, men jeg er allikevel slett ikke sikker på om dette kan overføres til noe som vil bli reproduserbart for den gjennomsnittlige hjemmebrygger. Kanskje er det andre måter å teste dette på enn telling, som vil gi mer anvendelige resultater.Foreslår fundraising, "Mikroskop til Finn"!
Dette er jo helt innafor hva jeg liker godt å drive med, så det kan godt være at jeg gjør en liten test på dette. Det blir i så fall repeterte uttak av samme flaske, jeg gidder ikke noen replikater på dette.
Samtidig er det viktig å ha i bakhodet det du påpeker med biologien bak. Det er (innenfor rimelighetens grenser) ikke startpopulasjonen som er styrende, men hvor mye vørter de får å spise.
Likevel er det selvfølgelig nyttig å vite hvor lang tid det tar før gjærkulturen er virkelig sterkt redusert.
After four weeks, the viability of yeast slurry is usually 50% or lower.
Burde vi ikke spleise på et og donere?
Dette er absolutt interessant, og for så vidt også innenfor hva jeg selv kunne tenke meg å gjøre noen eksperimenter på. Imidlertid er jeg litt usikker på om man kan komme frem til noen generaliserbare resultater som kan brukes til noe, da det er veldig mange faktorer som vil ha avgjørende betydning for hva man observerer. Hvis man kunne komme frem til noen standardkriterier for forsøket, kan det kanskje gi noen verdifulle resultater, men jeg er allikevel slett ikke sikker på om dette kan overføres til noe som vil bli reproduserbart for den gjennomsnittlige hjemmebrygger. Kanskje er det andre måter å teste dette på enn telling, som vil gi mer anvendelige resultater.
Jeg tror det hadde vært mer verdifullt å lære seg hvordan man isolerer gjærstammer fra en kultur. Da kan man nemlig omgå hele problematikken.
Jeg tror det hadde vært mer verdifullt å lære seg hvordan man isolerer gjærstammer fra en kultur. Da kan man nemlig omgå hele problematikken.
Jeg mener helt klart det ville gi nyttig informasjon, og svaret kan godt være at det er så mange variabler at man ikke kan lage generaliserte ‘sannheter’
Det ville ha vært svært nyttig
Hvorfor er det så stor forskjell på holdbarheten på høstet slurry i forhold til den gjæren vi kjøper?
Men når vi høster fra gjærstarter da?Den vi kjøper får vi tro er utrustet med et optimalt lager av mineraler, glykogen, trehalose - og hva den nå ellers kan lagre opp av nyttige ting. Dessuten er den dyrket opp under minimalt stressende forhold.
Den slurryen vi høster, er slitne pensjonister, for å si det sånn. Og vi har ikke bekymra oss noe særlig for pensjonen deres, heller. Vi har bare tenkt på oss sjøl, og på å skumme fortjenesten fra arbeidernes slit i form av øl.
Men når vi høster fra gjærstarter da?
Som vi har behandlet så optimalt som mulig for å dyrke frem en så god gjær som mulig.
Vil ikke den da kanskje nærme seg kjøpe-gjær?
Det er nok også litt som med øl.Det er nok noe med pakkingen, også. Men jeg vil ikke se bort fra at den optimalt behandlede kan nærme seg noe - om vi virkelig får det til. Men vi har ikke de samme betingelsene for å få det optimalt.
Imperial gir ikke mer enn 3 måneders holdbarhet, og det tror jeg er realistisk. Jeg har testa en fra dem som akkurat gikk ut, og den tok av i starteren som et skudd.
Dette blir jo litt spekulativt, da.