diskusjon ang gjenbruk av gjær.

Jeg brygger ”serier” av øl nå har jeg bla. en runde med wlp 013 og da tar jeg av en halvliter av hver starter og snurrer på nytt. Når jeg har brygget de ølene (som oftest ca 5 batcher) jeg skal på det gjæret går det i sluket og jeg kjøper nytt når jeg får lyst til å bruke det igjen. Der står da sjeldent lenger enn 3-4 uker.
 
Til skrekk og advarsel fikk jeg gjenoppliva en dose wlp013 som hadde stått lenge i kjøleskapet. Halvveis gjennom gjæringa av ølet døde den, så det går ikke alltid bra selv om det ser lovende ut innledningsvis .

Jeg har også hatt et par mislykkede forsøk på gjenoppliving. Mye avhenger sikkert av tilstanden til gjæren da den ble satt til lagring - og av hva slags forhold den har hatt. Jeg lar den få bre litt startervørter over seg, mens andre sier at glasset skal toppes opp med sterilt vann. Og så var det det der med å huske å ikke skru glasset helt igjen til å begynne med.

Kanskje tåler ikke alle gjærtyper lagring like godt?
 
Jeg har også hatt et par mislykkede forsøk på gjenoppliving. Mye avhenger sikkert av tilstanden til gjæren da den ble satt til lagring - og av hva slags forhold den har hatt. Jeg lar den få bre litt startervørter over seg, mens andre sier at glasset skal toppes opp med sterilt vann. Og så var det det der med å huske å ikke skru glasset helt igjen til å begynne med.

Kanskje tåler ikke alle gjærtyper lagring like godt?
Og så mistenker jeg at flaks har mer og mer å si etterhvert som gjærceller faller fra. Det hjelper jo ikke at en gjærcelle har overlevd hvis den ene er en arbeidssky jævel.
 
Og så mistenker jeg at flaks har mer og mer å si etterhvert som gjærceller faller fra. Det hjelper jo ikke at en gjærcelle har overlevd hvis den ene er en arbeidssky jævel.

Når jeg ser på bryggeloggen min, så har jeg brukt 6 måneder gammel weissbiergjær nylig, også, i tillegg til altbiergjæren, som var omtrent like gammel. Tyskere, altså:).
 
Når jeg ser på bryggeloggen min, så har jeg brukt 6 måneder gammel weissbiergjær nylig, også, i tillegg til altbiergjæren, som var omtrent like gammel. Tyskere, altså:).
Hvis vi skal skryte, så kan jeg fortelle at jeg har brukt engelsk cidergjær fra et tømt gjærrør som hadde ligget glemt og varmt i ett og et halvt år. Det tok veldig lang tid å gjenopplive den, men den gjorde jobben uten merkbare anomalier hverken i smak eller forløp.
 
Hvis vi skal skryte, så kan jeg fortelle at jeg har brukt engelsk cidergjær fra et tømt gjærrør som hadde ligget glemt og varmt i ett og et halvt år. Det tok veldig lang tid å gjenopplive den, men den gjorde jobben uten merkbare anomalier hverken i smak eller forløp.

Den er vel på god vei til å bli kveik, den der:p?
 
Har 2 startere stående hjemme og snurre nå, en med wyeat 1318 og en med belgisk miks på Wyeast 3787/safbrewBE256. Bruker og smake på starteren for å kontrollsjekke. Er vel 1 gang dette har failet og jeg har fått sur øl pga gjæra. Har mange glass fra forskjellige kulturer stående. Men passerer de 6 mnd, går de som regel i sluken (vist det ikke er kveik da)
 
topphøstet gjær, kontra vasket gjær.. samme holdbarhet i kjøleskapet? Gjær er gjær, samme hvordan måte du henter det ifra? Kort oppsummert fra denne tråden så kan bruke høstet gjær uten problem innen 4 uker, utover det bør et settes starter.. Gjær over 6mnd går i vasken. Forstått rett nå? :)
 
topphøstet gjær, kontra vasket gjær.. samme holdbarhet i kjøleskapet? Gjær er gjær, samme hvordan måte du henter det ifra? Kort oppsummert fra denne tråden så kan bruke høstet gjær uten problem innen 4 uker, utover det bør et settes starter.. Gjær over 6mnd går i vasken. Forstått rett nå? :)

Espen Lothe fra Kinn Bryggeri sier høstet gjær må brukes innen maks ei uke. Den går fort nedoverbakke, slik at du får en lav prosent levende celler på 4 uker gammel gjær (Sitatet fra Whitelabs var mer optimistisk enn jeg ville vært, ut fra hva jeg har lest om det ellers.) Dessuten har du risikoen for at en infeksjon kan ha fått utvikle seg, særlig hvis du har vasket gjæren. Da bør den brukes med en gang, mener jeg. (Jeg mener nok at vasking bare skal gjøres i nødsfall. Jeg synes det virker som en risikabel teknikk - men jeg har gjort en del av det tidligere.)

Topphøstet gjær er antakelig i mye bedre form enn bunnhøstet. Den må inneholde en god porsjon helt ny gjær som er fri for delingsarr, og som ikke har tært på reservene sine, og den skulle følgelig tåle lagring en god del bedre. Så nei; jeg tror ikke at gjær er gjær samme hvordan du høster den.

Det er jo sånn at det stort sett blir øl, og om du ikke følger de strengeste retningslinjene, betyr ikke det at det gå så galt. Se på det som en slags forsikring: Du minsker risikoen for å få dårlig øl. Og du øker sjansene dine til å få et veldig godt øl. Jeg synes valget er veldig enkelt:).

Om du har en slant utgammel gjær stående, så kan du jo prøve å få liv i den. Går det så går det. Om det bare er for å sette ett brygg, ville jeg gjort det. Men hvis du planlegger flere brygg med denne gjæren, ville jeg spandert ei pakke ny gjær. Det blir ikke store utgiften per brygg når du fordeler det over flere.
 
Sist redigert:
topphøstet gjær, kontra vasket gjær.. samme holdbarhet i kjøleskapet? Gjær er gjær, samme hvordan måte du henter det ifra? Kort oppsummert fra denne tråden så kan bruke høstet gjær uten problem innen 4 uker, utover det bør et settes starter.. Gjær over 6mnd går i vasken. Forstått rett nå? :)
Det er vel like mange ulike rutiner som det er bryggere.

Jeg setter en starter uansett om det er topphøstet (som går i sluket om den har stått ubrukt i 4 uker) eller overskudd fra forrige starter (her har jeg en grense på 4-6 måneder). Har selv helt sluttet å bunnhøste gjær. Ikke noe galt i det, men ren, hvit gjær fra forrige starter er liksom mye mer innbydende... Chris White sier man kan gjenbruke høstet gjær (uten starter) innen 14 dager, og at vasking er unødvendig. For den som har litt tid å avse, så er det noen tips her:

 
Det er vel like mange ulike rutiner som det er bryggere.

Jeg setter en starter uansett om det er topphøstet (som går i sluket om den har stått ubrukt i 4 uker) eller overskudd fra forrige starter (her har jeg en grense på 4-6 måneder). Har selv helt sluttet å bunnhøste gjær. Ikke noe galt i det, men ren, hvit gjær fra forrige starter er liksom mye mer innbydende... Chris White sier man kan gjenbruke høstet gjær (uten starter) innen 14 dager, og at vasking er unødvendig. For den som har litt tid å avse, så er det noen tips her:


Skal sette meg ned med et par gode øl en kveld og se den videoen, takk :)
 
Det er vel like mange ulike rutiner som det er bryggere.

Jeg setter en starter uansett om det er topphøstet (som går i sluket om den har stått ubrukt i 4 uker) eller overskudd fra forrige starter (her har jeg en grense på 4-6 måneder). Har selv helt sluttet å bunnhøste gjær. Ikke noe galt i det, men ren, hvit gjær fra forrige starter er liksom mye mer innbydende... Chris White sier man kan gjenbruke høstet gjær (uten starter) innen 14 dager, og at vasking er unødvendig. For den som har litt tid å avse, så er det noen tips her:


Jeg tappet opp en nordengelsk brown ale i dag. OG 1.044 til 1.012 på 9 dager, og helt utgjæret. 72% utgjæring, som er bra nok tatt i betrakting at jeg mesket på 69 grader. Jeg satte den med rikelig med helt fersk gjær - wlp013 - fra starter. Den smaker helt reint. Så denne har jeg ingen skrupler med å gjenbruke til en dry stout i morra eller overimorra.

Men deretter er det nok slutt. Jeg har spart en god skvett fra starteren til brown ale-en, så neste gang jeg skal bruke 013, setter jeg en starter på den. (Skjønt om jeg skulle brygge enda et mørkt øl, hadde jeg kanskje kjørt en runde til med gjenbruk.)

Jeg er stor sett enig med deg når det gjelder bunnhøstet gjær, men jeg ser an hva slags øl det er snakk om, hvor god pitch jeg hadde, og hvordan gjæringsforløpet har vært.

Men jeg er uenig når det gjelder topphøsting. Jeg topphøster fra 1318, og bruker uten skrupler. Jeg tror faktisk den i mange tilfeller er vel så fin som gjær fra en starter. Du tar den jo før det begynner å bli en masse sliten gjær i brygget, og jeg antar du har en veldig høy prosent celler i den populasjonen du høster, som ikke har vært gjennom noen deling. (Espen Kinn mente jo i den klassiske gjærepisoden til Vestkast at med riktig teknikk kunne man gjenbruke 1318 nærmest i det uendelige.) Men det er jo ikke mange gjærtyper du kan topphøste.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp