diskusjon ang gjenbruk av gjær.

Mortenpip

Norbrygg-medlem
Jeg ser at det dukker opp mye forskjellig når jeg søker på dette i forumet.
for å ta min greie først. Jeg opplever at jeg plutselig har gjær som har stått både 3 og 4 mnd i kjøleskapet.
Nå har jeg 600 ml med tykk wlp833 som ble bunnhøstet for 3 mnd siden. Planen nå er å brygge en pils på 50 liter som trenger ca 1000 bill celler.
Hvordan hadde du gått frem her? jeg tenker kanskje at 2 dl i en 4 liter starter hadde gjort jobben (den er jo ikke så gammel)???
eller burde jeg tatt f.eks 1 dl og kjørt en starter på 1 liter og steppet opp til 4 l etterpå?
 
J
Nå har jeg 600 ml med tykk wlp833 som ble bunnhøstet for 3 mnd siden. Planen nå er å brygge en pils på 50 liter som trenger ca 1000 bill celler.
Hvordan hadde du gått frem her? jeg tenker kanskje at 2 dl i en 4 liter starter hadde gjort jobben (den er jo ikke så gammel)???
eller burde jeg tatt f.eks 1 dl og kjørt en starter på 1 liter og steppet opp til 4 l etterpå?

3 måneder er gammel gjær, etter min målestokk. Å gjette på hvor mye døde celler det er i den gjæren er tilnærmet umulig.

Jeg hadde kjøpt ny gjær. Eventuelt dyrket opp fra petriskål, men det er jo en omfattende prosess.
 
Jeg ser at det dukker opp mye forskjellig når jeg søker på dette i forumet.
for å ta min greie først. Jeg opplever at jeg plutselig har gjær som har stått både 3 og 4 mnd i kjøleskapet.
Nå har jeg 600 ml med tykk wlp833 som ble bunnhøstet for 3 mnd siden. Planen nå er å brygge en pils på 50 liter som trenger ca 1000 bill celler.
Hvordan hadde du gått frem her? jeg tenker kanskje at 2 dl i en 4 liter starter hadde gjort jobben (den er jo ikke så gammel)???
eller burde jeg tatt f.eks 1 dl og kjørt en starter på 1 liter og steppet opp til 4 l etterpå?
Jeg ville dyrka opp ny fra litt av det gamle.
 
Leser du Yeast av Chris White og Jamil Zainasheff, så er de enige med @gustavf . Det er nok det beste. Men jeg hadde likevel gjort som @YngveKL sier over her, kjip som jeg er. Og det er et poeng å ikke bruke så mye av den gamle gjæren, for gjør du det, drar du med deg mye døde celler.

Vær forberedt på at det kan ta tid før den kommer i gang. Men bare la den stå og gå; det skjer noe til slutt.
 
Låner tråden litt. Satte ein 4liter startar med 833 for ca 5 veker sidan, men blei ikkje brukt. Livet kom i vegen osv.. Den ser no forsovidt fin ut enda, nokon mørke flekker nederst.
Finst det nokon "stikke fingeren i lufta"-tal på kor mykje som dør per veke f.eks? Blir aldri klok på ditte med gjær...

2277551eabff04332bc0c43bb61304b5.jpg
 
Tok en liten dæsj (50-60 ml) og kjørte igang en 1 l starter og stepper videre derfra. Vet det er like greit å kjøpe nytt gjær, men syntes ølet blir renere med gjenbrukt gjær. Jeg er kanskje ute på tur, men 3-4 gen er best. Vært et forsøk da!!
 
"problemet" ditt som brygger 50L, og skal lage pils er at hvis du ikke brygger når gjæren er fersk, så må du steppe opp fra "få" celler, som du starter på steppingen med. Det vil kreves nok iallefall tre steg for å få nok, med mindre du har en kolbe vesentlig større enn 5L. Til brygg som trenger slike mengder gjær er det enkleste å time bryggene mtp repitching.
 
"problemet" ditt som brygger 50L, og skal lage pils er at hvis du ikke brygger når gjæren er fersk, så må du steppe opp fra "få" celler, som du starter på steppingen med. Det vil kreves nok iallefall tre steg for å få nok, med mindre du har en kolbe vesentlig større enn 5L. Til brygg som trenger slike mengder gjær er det enkleste å time bryggene mtp repitching.
Som oftest så timer jeg det slik, men når du liksom er ferdig med pilsen, juleølet, bayeren og mexican lageren til fruen legger jeg vekk det gjæret og brygger litt annet. Så var det snart tomt for pils da:)
Etter brewers friend og mine små grå så for jeg med den første literen ca 250 bill og då en 5 l som gir rett i underkant av 1000 bill. Gitt at det er mellom 50 og 100 bill levende i de første 50-60 ml jeg starter med da.
Eller mener du at jeg er helt ute på tur??
 
Som oftest så timer jeg det slik, men når du liksom er ferdig med pilsen, juleølet, bayeren og mexican lageren til fruen legger jeg vekk det gjæret og brygger litt annet. Så var det snart tomt for pils da:)
Etter brewers friend og mine små grå så for jeg med den første literen ca 250 bill og då en 5 l som gir rett i underkant av 1000 bill. Gitt at det er mellom 50 og 100 bill levende i de første 50-60 ml jeg starter med da.
Eller mener du at jeg er helt ute på tur??

Forutsatt at vi snakker om startere på magnetrører, så kan du regne med 160 milliarder nye celler pr. liter 1.040 vørter. Det er vel det bf-kalkulatoren gir deg om du bruker Troester-alternativet (Braukaiser). Hvor mye du har i utgangspunktet, spiller ingen rolle for mengden ny gjær du får - i følge kalkulatoren. Den opprinnelige mengden gjær ligger der bare i bunnen av regnestykket som en konstant størrelse som du må legge til de 160 milliardene pr. liter med ny gjær. Det er altså ikke noe poeng i å begynne med mye gjær, bortsett fra at det kreves flere runder med formering hvis du starter med lite, og du skal ikke gå alt for langt i den retningen om du ønsker optimal kvalitet på gjæren. (Men jeg har satt en 3-liter på det som var igjen i kolben etter at jeg hadde tømt den, og det fungerte helt fint. Det blir gjær:).)

Hvis du setter en 5-liter; hva slags kar bruker du da? Jeg skulle gjerne kunne satt en såpass stor starter, men har ikke funnet noen egnet beholder som er stor nok.
 
Forutsatt at vi snakker om startere på magnetrører, så kan du regne med 160 milliarder nye celler pr. liter 1.040 vørter. Det er vel det bf-kalkulatoren gir deg om du bruker Troester-alternativet (Braukaiser). Hvor mye du har i utgangspunktet, spiller ingen rolle for mengden ny gjær du får - i følge kalkulatoren. Den opprinnelige mengden gjær ligger der bare i bunnen av regnestykket som en konstant størrelse som du må legge til de 160 milliardene pr. liter med ny gjær. Det er altså ikke noe poeng i å begynne med mye gjær, bortsett fra at det kreves flere runder med formering hvis du starter med lite, og du skal ikke gå alt for langt i den retningen om du ønsker optimal kvalitet på gjæren. (Men jeg har satt en 3-liter på det som var igjen i kolben etter at jeg hadde tømt den, og det fungerte helt fint. Det blir gjær:).)

Hvis du setter en 5-liter; hva slags kar bruker du da? Jeg skulle gjerne kunne satt en såpass stor starter, men har ikke funnet noen egnet beholder som er stor nok.
Jeg kjører 5 l starter i en vanlig 5 liter erlenmeyer. Ei dråpe foamkontroll og det har alltid gått uten problem.
 
Jeg kjører 5 l starter i en vanlig 5 liter erlenmeyer. Ei dråpe foamkontroll og det har alltid gått uten problem.

Jøss - hvordan er det mulig? Med 3 liter i den kolben og skumdreper klarer den gjerne å krabbe ut av kolben. Hvor heftig innblanding av luft kjører du med da?
 
Bunnhøstet gjær kan inneholde mye rart, og med tanke på hvor gammel denne gjæren er, ville jeg ha vurdert muligheten for at den er kontaminert med noe. Jeg vet ikke hvor nøye du er i dine prosedyrer, men risikoen er absolutt til stede.
Hvis det var min gjær, ville jeg ha isolert den på agar, og dyrket den frem på vanlig måte derfra, med to til fire rene kolonier. Om man er litt latere, ville jeg ha forsøkt å minimere hva jeg fikk med fra slurryen, ved å ta ut 2-10 mL og dyrke disse i 100 mL DME-løsning. Da drar du med deg minimalt av grums fra den høstede gjæren (men du er ikke helt trygg for eventuell kontaminasjon). Fra denne kulturen kan du derfra skalere opp til nødvendig størrelse.

Begge løsninger er relativt tidkrevende, men du sparer en snau hundrelapp.....
 
Relatert spm:
Jeg lagde en ekstra stor starter her om dagen, og tok av 100 mrd celler i en halvliter og satte kaldt med den utgjærede vørteren oppå. Noen erfaring med hva slags dødsrate/uke som kan forventes på 2*C?
 
Relatert spm:
Jeg lagde en ekstra stor starter her om dagen, og tok av 100 mrd celler i en halvliter og satte kaldt med den utgjærede vørteren oppå. Noen erfaring med hva slags dødsrate/uke som kan forventes på 2*C?
White labs skriver følgende:

How long can yeast be stored? The best case scenario is to use the yeast within 1-3 days. Again, this is often not possible, especially if multiple strains are being used in the brewery. The magic number seems to be two weeks. If less than two weeks, brewers will usually have no problem reusing yeast. Over two weeks and you may or may not have problems. After four weeks, the viability of yeast slurry is usually 50% or lower.
 
Tilbake
Topp