Div. spørsmål: Refraktometer og US-05

Brygget en single hop Amarillo for snart to uker siden.

OG 1.050
FG 1.012

4,7kg Palemalt
235g Carapilmalt

Amarillo 8,8% 54g i 60 min
Amarillo 8,8%14g siste 15 min
Amarillo 8,8%14g siste 5 min
Amarillo 8,8% 47g ved kokeslutt.

Traff OG på 1.050

Ble ca 19 liter. Gjæret med en pose Safale US-05 11,5gr.

Gjæringen har gått fint tror eg, men den har ikkej stormgjæret så mye som andre gjærsorter tidligere. Første gang med US-05 her i gården. Det har tidvis vært sparsomt med bobling, men det har vært noe gjevnt og trutt.
Temp 19-21.

Spørsmål 1:
Er Safale US-05 noe treg eller mindre "hissig" ? Har lest mye bra om den, så eg er spent.

Spærsmål 2:
Kjøpte med eg refraktometer og målte med det første gang på dette brygget.
OG 1.050 viste både hydrometer og refraktometeret.
Men, nå har den gjæret i 11-12 dager og dermed så er det anderledes forstår eg med refraktometeret.
En måling i dag viser SG på 1.025 og Brix på 6,1.

Omregningen. https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/
Om denne er rett og eg har forstått det rett, har eg nå en SG på 1.012 og dermed FG!
Stemmer det?

Beersmith appen, om eg forstr det rett skal den stilles inn på "Fermenting Wort Gravity" ?
I så tillfelle, gir den meg en SG på 1.08 nå. Korreket?

På forhånd takk.
Nydelig forum! :)
 
Us 05 er en knall gjær :) Jeg pleier å starte rundt 18c, opp til 19.5c. Har alltid opplevd at den tar godt av, men ikke av de ivrigste jeg har brukt. Gjærer alltid godt ut, jeg gidder nesten ikke måle sg før tapping lenger når jeg bruker den. Har dog opplevd litt fersken aroma på et par brygg, men det har forvinni med litt lagring.
 
1: US05 er hissig den, men du må høyere opp i OG før det tar av skikkelig. Er lett at lokket flyr av når man kommer opp i 1080+ sjiktet, spesielt med lite headspace i karet. På 1050 blir det ikke skikkelig party, men det er helt normalt.
Uansett, som nevnt før her på forumet en million ganger så er ikke bobling den beste indikatoren.

2: Eier ikke refraktometer selv, så kan ikke svare for det. Men er du usikker syns jeg du skal unne deg en desiliter for å måle med hydrometer.
Skulle, mot formodning, FGen ikke være helt der du ønsker hadde jeg gitt den en uke til. Vanligvis hvis jeg brygger med US05 med en OG i 1050 området er det ferdig gjæra ut på 7 dager eller mindre, men det er jo greit å la gjæra rydde opp osv osv..
 
Tilbake
Topp