1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

DIY magnetrører

En tråd i 'Utstyr' startet av Aleksander87, 5 Okt 2011.

1. olavgn

olavgn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Man trenger vel strengt talt ikke mer enn et smilehull i toppen, så dette gjør i alle fall nytten! Blir vortexen for kraftig gjør den mer skade på gjæren enn nødvendig.

2. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Å. Har du noen kilder på dette?

3. olavgn

olavgn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ikke for hånden, nei, husker ikke heilt hvor jeg leste det. Men kan jo kikke litt rundt. Godt mulig det bare er ein myte :p Mange av de ute og går når det kommer til brygging.

4. Torga

Torga
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gahr har vist uttalt seg om dette her på forumet.

5. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

At man ikke trenger kraftig vortex er en ting, men olavgn sa vel at det skulle være skadelig, som høres mest av alt ut som ei hjemmebryggermyte.

6. Torga

Torga
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det kan stamme fra dette innlegget.

7. Aleksander87

Aleksander87
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Se der ja! Hjulmagneten så ikke dum ut. Har du et bilde fra innsiden av røreren din? Interessert i å se hvordan du har gjort det.

8. jølle

jølle
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bilder skal bli.
    Skal "rydde" litt i kabelsalaten først.

9. jølle

jølle
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Et par bilder av magnetrøreren innvendig. (enda litt lange kabler, som jeg sikkert korter med en dag jeg har lite å gjøre...)

Viften er snudd i anledning bildet, så man kan se plassering av magnet.
    Måtte legge to skiver i mellom vifte og magnet for at vifta skulle orke å dra rundt.
    Skivene er harddiskplater.

Jeg har benyttet en vifteregulator fra Zalman jeg hadde liggende.
    Slik jeg har erfart er man helt avhengig av en regulator for å få rett hastighet på vifta til magneten man bruker.
    Jeg har testet med både magnetpinnen og hjulet, hvor magnethjulet fungerte klart best.

Vedlagte filer:

10. Torvald

Torvald
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Her var det mange bra DIY rørere :ilike:

@Jølle: Fin vortex på 2 liter! har du linker til kva du har kjøpt?

11. jølle

jølle
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Auda, det var noe virent. Med unntak av boksen, hadde jeg det andre liggende i skuffen.

Men her er vel delene jeg har brukt:

Vifteregulator: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=303855 120mm vifte, men det går sikkert bra med en på 80mm også.
    Koplingsboks fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Koblingsboks-350008/ Jeg brukte den på 190 x 145, da den passet best til kolben på 2L (passer til 3L også)
    Av/på bryter, denne skulle gjøre samme jobben: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/B...sk/Strombryter/Strombryter-kvadratisk-43047/ En avdanket strømforsyning på 12V hadde jeg liggende.
    Og en gammel HD (for magneter og "skiver")

12. AudunWS

AudunWS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den så bra ut, Jølle! Hvordan fester du vifta, helt opp til lokket?

13. jølle

jølle
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har limt fast en filterramme til 120mm vifte som vifta sitter godt fast i.
    Jeg kommer til å skru fast vifta i lokket, slik at den ikke løsner.

14. Aleksander87

Aleksander87
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg må prøve ut tannhjulsmagnet ser jeg. Viften er på 30-40 watt, så den skal være sterk, samme er magnetene.

15. Ugelvik

Ugelvik
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fiksa meg magnetrører selv: http://imgur.com/0DCN1. Viftekontroller fra dealextreme, 30mm rørepinne fra vinogbar, vifte + harddiskmagnet fra gammelt utstyr og resten fra clas. Ser ut til å fungere supert :)

16. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Så enkelt kan det gjøres. Denne snurrer på tredje året :)

Vedlagte filer:

Adamastos liker dette.
  17. GeirH

GeirH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Her
    Her er vår magnetrører i aksjon - lagd med utrangert pc-vifte, magnet fra en gammel harddisk, kabinettet til en død trådløsrouter, rørepinne fra ebay (ca 1") og unødvendig stor strømforsyning ;-)

18. Trond Svanøe

Trond Svanøe
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vel vitende om at jeg nå demonsterer håpløse elektroferdigheter: hvordan kobler man til strømforsyningen på enklest mulig vis? tenkte å bruke en gammel mobillader her, den har en svart og en hvit ledning. Viften har en svart, en hvit og en rød.  :attevar:

19. Beant

Beant
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det var jammen ikke godt å si. Er det ei PC-vifte? Trodde "standaren" var svart/rød/gul der svart er minus og gul er pluss, mens rød er avlesing av hastighet.

Dersom du finner noe data på vifta går det sikkert å søke dette opp, hvis ikke blir det vel "prøv til det virker" som gjelder, (eller noen andre faktisk vet dette), og da hadde jeg tippet at hvit er pluss sammen med svart minus. Pluss/minus på strømforsyninga finner du ved hjelp av et multimeter.

20. MortenBo

MortenBo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kode:
    Three-Wire Connectors

The three-wire configuration includes a Molex connector to accommodate three wires. 
    They are: black for ground, red for positive DC and yellow for the output tach from the fan. 
    The tach line provides RPM information back to the computer.

Så om du vil ha en bryter på det hele kobler du den inn på den røde ledningen. Billige vippebrytere fås på CO eller Biltema :)

Del denne siden