DIY magnetrører

Aleksander87 skrev:
Er dette en godkjent virvel? Øker jeg hastigheten på viften flyr pinnen av.
Man trenger vel strengt talt ikke mer enn et smilehull i toppen, så dette gjør i alle fall nytten! Blir vortexen for kraftig gjør den mer skade på gjæren enn nødvendig.
 
Ikke for hånden, nei, husker ikke heilt hvor jeg leste det. Men kan jo kikke litt rundt. Godt mulig det bare er ein myte :p Mange av de ute og går når det kommer til brygging.
 
Bjarte H skrev:
olavgn skrev:
Blir vortexen for kraftig gjør den mer skade på gjæren enn nødvendig.

Å. Har du noen kilder på dette?

Gahr har vist uttalt seg om dette her på forumet.

Gahr skrev:
Jeg har bestilt denne fra MoreBeer. Når det gjelder hastigheten på røreren, så trenger man ikke å ha en vortex som går hale veien ned til bunnen. Det viktigste er at det er bevegelse i starteren slik at CO2 røres ut og at væsken sirkulerer nok til at overflaten skiftes ut. Da får man tilfredsstillende oksygenopptak. Man trenger ikke egentlig mer enn et godt "smilehull" på toppen for å oppnå dette.
 
At man ikke trenger kraftig vortex er en ting, men olavgn sa vel at det skulle være skadelig, som høres mest av alt ut som ei hjemmebryggermyte.
 
Det kan stamme fra dette innlegget.

magnumhansen skrev:
.....
Videre kan magnetrøreren være hård mot gjærcellene . Jeg bruker lagergjær fra Weihenstephan og den blir veldig fast i bunnfallet. Jeg tenkte meg ikke om og ristet den ikke opp men kjørte magnetrøreren direkte.
Resultatet var at 90% av gjærcellene ble knust....
 
jølle skrev:
Da har jeg etter inspirasjon fra flere her benyttet en Biltema boks.
Resten er deler fra skuffen; HD magnet, 120 mm vifte, vifteregulator og en powerswitch. Strømforsyningen er en 12V jeg hadde liggende.

Synes hjulmagneten ga best resultat, og den klarer fint 2L.


Se der ja! Hjulmagneten så ikke dum ut. Har du et bilde fra innsiden av røreren din? Interessert i å se hvordan du har gjort det.
 
Aleksander87 skrev:
jølle skrev:
Da har jeg etter inspirasjon fra flere her benyttet en Biltema boks.
Resten er deler fra skuffen; HD magnet, 120 mm vifte, vifteregulator og en powerswitch. Strømforsyningen er en 12V jeg hadde liggende.

Synes hjulmagneten ga best resultat, og den klarer fint 2L.


Se der ja! Hjulmagneten så ikke dum ut. Har du et bilde fra innsiden av røreren din? Interessert i å se hvordan du har gjort det.

Bilder skal bli.
Skal "rydde" litt i kabelsalaten først.
 
Et par bilder av magnetrøreren innvendig. (enda litt lange kabler, som jeg sikkert korter med en dag jeg har lite å gjøre...)

Viften er snudd i anledning bildet, så man kan se plassering av magnet.
Måtte legge to skiver i mellom vifte og magnet for at vifta skulle orke å dra rundt.
Skivene er harddiskplater.

Jeg har benyttet en vifteregulator fra Zalman jeg hadde liggende.
Slik jeg har erfart er man helt avhengig av en regulator for å få rett hastighet på vifta til magneten man bruker.
Jeg har testet med både magnetpinnen og hjulet, hvor magnethjulet fungerte klart best.
 

Vedlegg

  • IMG_2271.jpg
    97,5 KB · Sett: 1.744
  • IMG_2274.jpg
    109,3 KB · Sett: 1.575
Her var det mange bra DIY rørere :ilike:

@Jølle: Fin vortex på 2 liter! har du linker til kva du har kjøpt?
 
Torvald skrev:
Her var det mange bra DIY rørere :ilike:

@Jølle: Fin vortex på 2 liter! har du linker til kva du har kjøpt?

Auda, det var noe virent. Med unntak av boksen, hadde jeg det andre liggende i skuffen.

Men her er vel delene jeg har brukt:

Vifteregulator: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=303855 120mm vifte, men det går sikkert bra med en på 80mm også.
Koplingsboks fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Koblingsboks-350008/ Jeg brukte den på 190 x 145, da den passet best til kolben på 2L (passer til 3L også)
Av/på bryter, denne skulle gjøre samme jobben: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/B...sk/Strombryter/Strombryter-kvadratisk-43047/ En avdanket strømforsyning på 12V hadde jeg liggende.
Og en gammel HD (for magneter og "skiver")
 
AudunWS skrev:
Den så bra ut, Jølle! Hvordan fester du vifta, helt opp til lokket?

Jeg har limt fast en filterramme til 120mm vifte som vifta sitter godt fast i.
Jeg kommer til å skru fast vifta i lokket, slik at den ikke løsner.
 
Så enkelt kan det gjøres. Denne snurrer på tredje året :)
 

Vedlegg

  • P1040154.JPG
    P1040154.JPG
    48 KB · Sett: 1.879
  • P1040146.JPG
    P1040146.JPG
    34,5 KB · Sett: 1.853
  • P1040153.JPG
    P1040153.JPG
    52 KB · Sett: 1.861
  • P1040144.JPG
    P1040144.JPG
    91,9 KB · Sett: 1.924
Her
Her er vår magnetrører i aksjon - lagd med utrangert pc-vifte, magnet fra en gammel harddisk, kabinettet til en død trådløsrouter, rørepinne fra ebay (ca 1") og unødvendig stor strømforsyning ;-)
 
Vel vitende om at jeg nå demonsterer håpløse elektroferdigheter: hvordan kobler man til strømforsyningen på enklest mulig vis? tenkte å bruke en gammel mobillader her, den har en svart og en hvit ledning. Viften har en svart, en hvit og en rød.  :attevar:
 
Det var jammen ikke godt å si. Er det ei PC-vifte? Trodde "standaren" var svart/rød/gul der svart er minus og gul er pluss, mens rød er avlesing av hastighet.

Dersom du finner noe data på vifta går det sikkert å søke dette opp, hvis ikke blir det vel "prøv til det virker" som gjelder, (eller noen andre faktisk vet dette), og da hadde jeg tippet at hvit er pluss sammen med svart minus. Pluss/minus på strømforsyninga finner du ved hjelp av et multimeter.
 
Kode:
Three-Wire Connectors
 
The three-wire configuration includes a Molex connector to accommodate three wires. 
They are: black for ground, red for positive DC and yellow for the output tach from the fan. 
The tach line provides RPM information back to the computer.
Så om du vil ha en bryter på det hele kobler du den inn på den røde ledningen. Billige vippebrytere fås på CO eller Biltema :)
 
Tilbake
Topp