DIY magnetrører

Potmeteret vi bruker, som linket til i posten, har disse spesifikasjonene:

. 47 Ohm, 3 Watt, Max working voltage: 200V
. Tolerance: ±10% (actually all of them are selected to be 5% tolerance)

Vi bruker den på 12V, dvs vi har regulert ned spenningen noe under bruk, men den er testet på 12V og vel så det :)
Takk for tips om kontakter, det er notert for neste eBay-runde ;)  :skitbra:
 
Mats-87 skrev:
Bjarte H skrev:
Så enkelt kan det gjøres. Denne snurrer på tredje året :)

Hva er oppsettet her?

Det er som du kan se. En brukt pc-vifte med magneter fra deal extreme, en 12V strømforsyning fra ett eller annet og noen fyrstikker til å justere avstanden til kolben :)
 
Noen som har en formening om hvilke rørepinne en bør velge? Kan poste bilde av oppsett hvis det hjelper trengs.
 
Jeg får vel legge ut et bilde av min versjon også da :)

Jeg har også problemer med at den kaster av rørepinnen, men etter å ha lest denne tråden så skal jeg prøve med en kortere pinne.
 

Vedlegg

  • 2013-11-11 19.42.43.jpg
    2013-11-11 19.42.43.jpg
    725,3 KB · Sett: 636
torgeir.nes skrev:
Jeg får vel legge ut et bilde av min versjon også da :)

Jeg har også problemer med at den kaster av rørepinnen, men etter å ha lest denne tråden så skal jeg prøve med en kortere pinne.

Alternativ mulig løsning: Min ble også kastet av, men ved å bygge to magnetskiver oppå hverandre ser problemet ut til å være løst (Har ikke testet den skikkelig i vørter enda).
 
Får det ikke til... limpistol og banning. bomkjøp av magneter og div...
magnetene er fra panduro, kan de brukes?
Siden pinnen kastes av, bør jeg kjøpe en dimmer?
Er pinnen for lang?
 

Vedlegg

  • 20140224_230503.jpg
    20140224_230503.jpg
    398,8 KB · Sett: 491
  • 20140224_223628.jpg
    20140224_223628.jpg
    1,9 MB · Sett: 488
Vil anbefale å prøve to ting.
Skaff en kraftigere magner. Kan enklest skaffes fra harddisker eldre enn 5 år. Ellers finnes det mange leverandører på net.
Prøv å sett på en viftekontroller. For å unngå at min hopper av, så må jeg starte på laveste hastighet og så justere opp hvis det trengs.
 
Jeg hadde og problemer med at rørepinnen ble kastet av. Løste det med større avstand mellom magnetene. Og man må i tillegg være nøye med plasseringen av disse slik at de går i en jevn sirkel.
 
Et lite tips er å bruke en kraftigere vifte. Jeg bruker en 120mm datavifte på 1.8A som er vannavstøtende, kombinert med 2 litt kraftigere magneter fra ebay.

Skulle rørepinnen hoppe av finner den veien tilbake selv når jeg slår av viften, testet på 3L Kolbe.
 
Sammenligne med magnetpinnen. For å teste det ut kan du tape fast en ganske feit klump/terning av gaffatape mellom magnetene som holder de fra hverandre. Når du har funnet  passe avstand kan du lime magnetene permanent fast i rett stilling.
 
Tilbake
Topp