Dyppkjøler

Jeg er helt ny når det kommer til ølbrygging, og jeg tror første brygget ble infisert da jeg ikke hadde noen måte å kjøle det ned på, og det måtte stå hele natta før jeg fikk putta gjær i det.
Vurderer å kjøpe meg en dyppkjøler, men finner det ingen steder. Hvor får man tak i det? Og hvor vanskelig er det å lage en selv? Hvor får man tak i eventuelle rør osv om jeg bestemmer meg for å gjøre det?
 
Veldig enkelt å lage selv. Du kjøper inn kobber feks på 5 el 10m kveil. Koster fra 4-500.
Bøyer bare kobberet for hånd, kobber er veldig mykt. Har du noe rundt i en omkrets som passer i den gryten du skal koke i bare vikler du kobberet rundt denne.
Kobber kan du handle i VVS butikker, Clas O o.l.
For best effekt bør du ha romslig indre diameter og helst unngå de tynneste rørene feks 8 mm indre diameter.

Du kan kjøpe ferdige kjølere feks fra ebay.

Eller du kan lese denne litt på siden til Mrmalty, følge linken hans til en DIY guide.
 
Du kan kjøpe rør på f.eks tess eller biltema kjølere bl.a.  på petit-agentur.no, ebay.com etc. eller du kan kjøpe en av meg :ilike:
jeg har en slik som er avbildet her, fin rustfri kjøler kun brukt 2 ganger som kan bli din for 500,-
 

Vedlegg

  • Picture2.jpg
    Picture2.jpg
    16,1 KB · Sett: 645
Vil ikke anbefale deg å handle på petit. De "merke" dyppkjølerne er kostbare greier. Du lager deg en überspietzenklasse kuhler for ca 500-800 kr og da har du den aller beste kjøleren.
Og når du er kommet igang med bryggingen og du har fått mer utstyr feks pumpe kan du enkelt kjøre whirpool uten særlig mye modding og da blir mye dritt lagt igjen i kokekjelen og du unngår få det med over til gjærkaret.

Kjempedyr kjøler fra petit-agentur.no

Hvor lang er den kjøleren Magnus? Virket veldig kort på bilde, klarer den kjøle noe særlig?....hvorfor skal du selge den?
 
Har du, Arve, eller andre erfaring med kjøp av kjøler frå t.d. eBay? Tenkjer spesielt på dette med om de medfølgjande gjengane passer fint på norske gjenger / Gardenakoblinger.

Sikkert greitt å bygge sjølv, men kobber er dyrt for tida + sterk norsk krone gjer vel at det kanskje er like greitt å kjøpe frå utlandet. Men det kan sjølvsagt kome litt tollkostnadar i tillegg.
 
Frode:
Har ikke kjøpt kjøler fra USA selv har laget selv. Men med så bra kurs så er det nesten fristende å bestille en for å teste hvor raskt en kan kjøle ned om en kobler en kjøler før den som skal ned i vørteren for så å senke den første i vann+is+salt.
 
50 dollar i porto da. Så 600 spenn pluss fortolling og moms. Blir vel fort 8-900kr. Da lønner det seg nesten å kjøpe fra Petit, gjør det ikke?
 
arve.thue skrev:
Frode:
Har ikke kjøpt kjøler fra USA selv har laget selv. Men med så bra kurs så er det nesten fristende å bestille en for å teste hvor raskt en kan kjøle ned om en kobler en kjøler før den som skal ned i vørteren for så å senke den første i vann+is+salt.

Spennende idé. Om vatn hentast frå krane via 1. kjøler i vatn+is+saltbad så vil dette badet kanskje ikkje senke temperaturen raskt nok til at ein får veldig god effekt?

bjørni skrev:
50 dollar i porto da. Så 600 spenn pluss fortolling og moms. Blir vel fort 8-900kr. Da lønner det seg nesten å kjøpe fra Petit, gjør det ikke?

Eit poeng, bortsett frå at petit sine alternativ ikkje er kobber og kobber må det vere sidan det leiar varme mykje betre enn stål.
 
Lag en kjøler som er lengst mulig (gir størst mulig overflate). Jeg hadde absolutt gått for en kveil på 10 meter, i alle fall om du skal kjøle ned over 20 liter.
 
arve.thue skrev:
Vil ikke anbefale deg å handle på petit. De "merke" dyppkjølerne er kostbare greier. Du lager deg en überspietzenklasse kuhler for ca 500-800 kr og da har du den aller beste kjøleren.
Og når du er kommet igang med bryggingen og du har fått mer utstyr feks pumpe kan du enkelt kjøre whirpool uten særlig mye modding og da blir mye dritt lagt igjen i kokekjelen og du unngår få det med over til gjærkaret.

Kjempedyr kjøler fra petit-agentur.no

Hvor lang er den kjøleren Magnus? Virket veldig kort på bilde, klarer den kjøle noe særlig?....hvorfor skal du selge den?

Dyr og dyr.. fordelen med Speidel kjøleren du peker til der, har en stor fordel da.. rustfritt stål!.. når man leser om folk her som driver og pusser og gnikker på sine "billige" kjølere for å få bort irr og gudene vet hva, så lurer jeg egentlig på hvor denne besparelsen er?

Ene kjøleren der til 900 spenn, i forhold til en du må lage selv, der du gjerne betaler rundt 500 kr for kobber-røret, du må lage overganger til slanger ogsåvidere, samt at du har noe du må jobbe med til evig tid, i forhold til en som du lett skyller av etter bruk??
 
FrodeSy skrev:
arve.thue skrev:
Frode:
Har ikke kjøpt kjøler fra USA selv har laget selv. Men med så bra kurs så er det nesten fristende å bestille en for å teste hvor raskt en kan kjøle ned om en kobler en kjøler før den som skal ned i vørteren for så å senke den første i vann+is+salt.

Spennende idé. Om vatn hentast frå krane via 1. kjøler i vatn+is+saltbad så vil dette badet kanskje ikkje senke temperaturen raskt nok til at ein får veldig god effekt?

bjørni skrev:
50 dollar i porto da. Så 600 spenn pluss fortolling og moms. Blir vel fort 8-900kr. Da lønner det seg nesten å kjøpe fra Petit, gjør det ikke?

Eit poeng, bortsett frå at petit sine alternativ ikkje er kobber og kobber må det vere sidan det leiar varme mykje betre enn stål.

Speidel kjøleren kjøler raskt selv om det er stål, det har noe med tykkelsen på veggene å gjøre.. tynt stål leder også varme godt.
 
brygging.no har da en kjøler i rustfritt stål til 650 spenn, 6 meter lengde.
 
sand skrev:
brygging.no har da en kjøler i rustfritt stål til 650 spenn, 6 meter lengde.
+ frakt

Jeg kjøpte den der først, og den har en ulempe, iallefall for mitt bruk.
1: den er spesial-laget til kjelen du bruker, slik at hvis du får en kjele som er smalere eller mye videre så passer den dårligere.
2: den er laget slik at den skal henge under vannflaten i kjelen, og kjøle fra toppen, slik at den bruker termikk for å kjøle resten, som fungerer bra.
MEN... veldger du å brygge annet volum, f.eks mindre, så passer den ikke...

Vanlig spiralkjøler som står, er mye mer fleksibel og enklere å bruke i mange konfigurasjoner.

Men det er nå bare min mening.
 
Det er dyrt å bytte ut utstyr. Gjør som bla. Gahr anbefaler og kjøp/lag deg en riktig kveil med en gang :)
 
Jeg kjøpte en billig rull med bremserør på Biltema, kostet noen hunderlapper og funker helt greit. Kjøler ned 15 liter på underkant av 20 minutter. Har noen slangebiter i hver ende, og kobler det til vasken med tape. Kanskje ikke den mest sexy løsningen, skal se om jeg får satt på en bedre overgang etter hvert.
 
Var forresten en som linket til en dyppkjøler her inne for en uke eller to siden. Husker ikke hvem nettbutikk men tror det var i USA. Om jeg husker korrekt så var den priset til 29$. Finner ikke tilbake tråden og hadde heller ikke bokmerket den.
Leste ikke veldig grundig på den linken men tror det var 1/2" kobberør med ferdige koblinger. Noen som husker det og har linken?
 
protto skrev:
Tynnvegga rustfritt ledar varme like godt som kopar, men kopar er ingenting feil med.
Bortsett frå at det er meir arbeid med vekktaking av irr m.m.?

protto skrev:
Interessant. Denne er 9 og ein kvart " som blir omlag:... 25 cm?
Antek at du har denne sjølv, Protto. Er den så effektiv som selgarane skal ha det til?
Kjem der både toll og mva opp på denne prisen?
 
Tilbake
Topp