Eikebokk hvor ble den av.

Ja, og etterlysningen av våre diplomer ble skrevet i Januar i år av min medbrygger: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,13234.msg126723.html#msg126723
 
Jeg synes på mange måter dette er en underlig streng. Jeg vet alt for lite om bakgrunnen til å fordele skyld, men jeg kan fortelle mine erfaring.
Etter jeg vant NM i 2010 med HumleHelvete hadde jeg god kontakt med Nøgne Ø. Nøgne ville helst ikke ha navnet HumleHelvete på etiketten. Jeg spurte aldri om grunnen, men jeg vet det kan være vanskelig å få godkjent øletiketter i USA. Jeg fikk også en oversikt over malttyper og jeg visste at de brukte WLP007 mens jeg brukte 001. Jeg tok kontakt med White Labs og de mente at i denne type øl ville det ikke spille så stor rolle.
Rent generelt er jeg av den oppfatning at oppskrift er oppskrytt og at det er flere veier til samme mål. Enten ved ingredienser eller prosess. Dette skulle være mitt øl og jeg skulle levere et ferdig opplegg til Nøgne Ø. Økonomisk støtte eller betalig til dette prosjektet hadde ikke jeg hørt om og ikke interesserte det meg heller.
I samarbeid med T Jessen kom Kjetil og jeg opp med "Two Captain DIPA" og en etikett, Kjetil var nok ikke helt fornøyd, men vi kjørte over han. Jeg skrev en oppskrift basert på Nøgne sine ingredienser og volum og som de sier: The rest is history!
Vi er alle forskjellige. Jeg har god økonomi, kjente Kjetil og hadde gjerne betalt for brygget selv hvis det hadde vært nødvendig. Jeg er utrolig glad i Nøgne Ø og folket der. I morgen drar jeg ned for å få litt opplæring. Begynner med to dager som Cellarmanassistent. For meg har dette vært et av høydepunktene i livet mitt, noe jeg er utrolig stolt av og har gitt meg fantastisk mye glede.
Til slutt er jeg skamløs nok til å promotere mitt kommende bryggeri: Bryggerhuset Veholt.
Bryggeverket kommer om en uke, et 409 liters engelsk anlegg (2.5 Imp BBL/3.5 US) fra Elite Stainless Fabrications med to åpne gjæringsfat. Jeg har fått to tanker fra Zhongde, Kina på 500 og 850 liter. Jeg har fått salgsbevilling for gårdsbutikken så i første omgang blir det butikkøl, men med nytt regelverk kan ganskje gårdsutsalg selge sterkøl snart.
Two Captains by one of them.
Jan Halvor Fjeld
 
Fantastisk at du starter for deg selv, Jan! Håper å få testet varene!

Når man oppskalerer brygg fra hjemmebryggstørrelse til kommersiell size vil det svært ofte være nødvendig å inngå kompromisser. Oppskriften på Andhrimnir Barley Wine måtte også justeres etter hvilke råvarer bryggeriet hadde tilgjengelig, og når vi brygger øl for ABC er det hele veien nødvendig å justere ting underveis. Hvis det har vært for vanskelig å få til den omtalte eikebokken, er jo det trist, men kompromisser er et fact of life når man skalerer opp, og hvis det ikke lar seg gjøre å finne en løsning blir ting som de blir. Nøgne Ø har jo forsåvidt også tatt forbehold med sine løfter om brygging av NM-vinneren, og vil brygge den dersom det er mulig. Det er selvsagt synd når det ikke lar seg gjøre, men det er vel i grunnen ingen egentlige syndebukker her.
 
Du er ganske aktiv du også har jeg forstått. Jeg tok førtidspensjon sist nyttår og noe må jo en pensjonist finne på. Du får komme brygge.

janh
 
janh skrev:
Du er ganske aktiv du også har jeg forstått. Jeg tok førtidspensjon sist nyttår og noe må jo en pensjonist finne på. Du får komme brygge.

janh

Det er definitivt et tilbud jeg takker ja til!:)
 
Gahr skrev:
Når man oppskalerer brygg fra hjemmebryggstørrelse til kommersiell size vil det svært ofte være nødvendig å inngå kompromisser. Oppskriften på Andhrimnir Barley Wine måtte også justeres etter hvilke råvarer bryggeriet hadde tilgjengelig, og når vi brygger øl for ABC er det hele veien nødvendig å justere ting underveis. Hvis det har vært for vanskelig å få til den omtalte eikebokken, er jo det trist, men kompromisser er et fact of life når man skalerer opp, og hvis det ikke lar seg gjøre å finne en løsning blir ting som de blir. Nøgne Ø har jo forsåvidt også tatt forbehold med sine løfter om brygging av NM-vinneren, og vil brygge den dersom det er mulig. Det er selvsagt synd når det ikke lar seg gjøre, men det er vel i grunnen ingen egentlige syndebukker her.

Dette er gode poenger, og jeg tror ikke det egentlig er der skoen trykker. Vi har nok ikke alltid vært like klare på å formidle disse begrensningene og forbeholdene. Det vil jeg vi skal bli flinkere til.
 
BjarneHB skrev:
Etter en del samtaler kom vi frem til en løsning hvor alt var byttet med akseptable billigere produkter. Etter det har jeg ikke hørt noe. Siden stipendet til SKM ikke er blitt utbetalt. Tar jeg ikke sjangsen på å brygge Eikebokken til selvkost på nøgne. Jeg har påklaget saken i 5 mailer i løpet av 2012 uten svar.

Dette kan vel ha noe med saken å gjøre
 
Det har vært mange rykter om hvorfor Helge Elvheim sin eikebokk ikke har blitt brygget hos Nøgne Ø. Styret har diskutert saken og flere i styret har vært i kontakt med Helge for å få klarhet i hva som har skjedd.

Den viktigste grunnen til at ølet ikke er brygget, er at Helge ikke har kommet i kontakt med styret for å få avklaringer av økonomisk og praktisk art. Det har vært vanskelig å komme i kontakt med styret i perioder. Kontakskjemaet på web har vært ute av drift og lite annen kontaktinformasjon har vært tilgjengelig.

Vi beklager at styret har vært utilgjengelig i perioder og synes det er synd at det har ført til at ølet ikke har blitt brygget.
 
Tilbake
Topp