Det går seg nok fint til. Tre sveller mye.Nå har jeg trutnet tønna. Den er nå nesten tett. Det svetter litt i lokket nedenfor krana. Håper det går seg til. Har bare vært vann på den et døgn.
Vis vedlegget 73227
Jeg ville humla forsiktig, antakelig bare bitterhumle.Planlegger bryggedag i morgen. Har kjøpt inn til en Amber. Eller tre da siden jeg har 30L brygger og fatet er 60L.
Hvordan er det best og humle fatlagret øl? Bitterhumle med en gang og aromahumle etter fatlagring?
Humlinga er det jeg er mest usikker på. I etterkant er det vel enklere og justere opp en ned.Jeg ville humla forsiktig, antakelig bare bitterhumle.
Hva er det du fyller den med?Ble ferdig med bryggingen i går. Hele dagen gikk med. Men nå står tre dunker klar. Det putrer allerede godt i den første jeg satte.
Vis vedlegget 73236
Der ble en Amber.Hva er det du fyller den med?
Uttrykke "å falle i staver" har ikke noe med skiløping å gjøre, bøkkervirksomhet, derimot
Fyller du på med flasket øl, tror jeg det er en forholdsvis stor risiko for oksidering.Ble litt til overs som jeg kan fylle på når jeg skal prøvesmake.![]()
Uten at jeg helt klarer å se prosessen din, blei det ikke veldig mye oksygen på gjæra øl her? Håper det har gått fint, men det var ihvertfall noe jeg var ganske bekymra for da jeg dreiv med denslags.Fylte fatet I dag
Vis vedlegget 73322
Vis vedlegget 73323
50 liter Amber på fatIkke fult før det renner over. Jeg lagde 1kg Amber candy syrup og blandet med ølet for å få litt gjæring. Håper det fjerner ut litt oksygen.
Vis vedlegget 73324
Ble litt til overs som jeg kan fylle på når jeg skal prøvesmake.![]()
Er på tynn is her, men eikefat er vel ikke tette og vil uansett slippe inn oksygen?Uten at jeg helt klarer å se prosessen din, blei det ikke veldig mye oksygen på gjæra øl her? Håper det har gått fint, men det var ihvertfall noe jeg var ganske bekymra for da jeg dreiv med denslags.
Ja, det vil de nok, i noen grad, men det var først da jeg ikke lenger brygga ofte nok til å holde tønna relativt full at oksideringa tok ølet mitt. Da var det til gjengjeld helt ødelagt.Er på tynn is her, men eikefat er vel ikke tette og vil uansett slippe inn oksygen?
Ble nok noe oksygen ja. Men har kompensert med og tilføre sukker for å få noe gjæring på fatet slik at jeg co2 produksjonen forbruker oksygenet. I tillegg tilsatte jeg askorbinsyre og svovel. Har bare tilsatt bitterhumle så ølet er ikke like utsatt for oksidering som IPA.Ja, det vil de nok, i noen grad, men det var først da jeg ikke lenger brygga ofte nok til å holde tønna relativt full at oksideringa tok ølet mitt. Da var det til gjengjeld helt ødelagt.
Er enig med deg her. Men jeg vet ikke hvor mye eikepreg fatet gir. Har derfor trang til og ta smaksprøver innimellom. Hvis jeg ikke fyller opp samtidig er jeg redd for og få for stort rom på toppen av fatet. Er da redd for at de øverste stavene slipper inn for mye oksygen. Får prøve å finne en løsning som slipper inn minimalt med oksygen.Fyller du på med flasket øl, tror jeg det er en forholdsvis stor risiko for oksidering.
Jeg hadde heller beholdt ølet for å sammenligne utviklingen på flasket øl og fatøl.
Hvis du tilsatte svovel tror jeg nok ikke det blir noe særlig co2 av det sukkeret ditt.Ble nok noe oksygen ja. Men har kompensert med og tilføre sukker for å få noe gjæring på fatet slik at jeg co2 produksjonen forbruker oksygenet. I tillegg tilsatte jeg askorbinsyre og svovel. Har bare tilsatt bitterhumle så ølet er ikke like utsatt for oksidering som IPA.