Eldre Speidel hack

Drechsler

Norbrygg-medlem
Ønsker du å komme hjem til bryggeklar speidel men har en eldre versjon?
No problemo.

Fyll speidelen før du legger deg eller før du drar på jobb og programmer:

mash in: vanntemp (8 grader i dag)
step1: 255 min 8 grader
step2: 120 min 8 grader
step3: 60 min 68 grader
step4:
step5:
boil: 0 min 68 grader

speidelen vil kanskje stå og pipe litt på slutten av 68 grader men hvem bryr seg :)
 
Hva med å sette på meskingen når man drar på jobb, og skylle når man kommer hjem? Med høyere mesketemperatur da kanskje?
 
Hvis man kjører manuell modus vil den stå med element og/eller pumpe på hele tiden.
Med planen aktivert tar den vannet opp til riktig temp til riktig tid.

Lang mesk er fint det, men jeg foretrekker å være i nærheten når mesken er i gang (jeg har et 2 kjelers oppsett med pumpe og resirkulering).
 
Hvis man kjører manuell modus vil den stå med element og/eller pumpe på hele tiden.
Med planen aktivert tar den vannet opp til riktig temp til riktig tid.

Lang mesk er fint det, men jeg foretrekker å være i nærheten når mesken er i gang (jeg har et 2 kjelers oppsett med pumpe og resirkulering).
Hei. Har du et bilde av oppsettet med 2 kjeler?
 
Smart @Drechsler
På min har garantien gått ut så jeg har begynt å hacke kontrollboksen. Jeg har satt inn en transistor over Start-knappen og styrer denne med en ESP8266 satt opp som en web-server. Da kan jeg starte Speidelen via nettet, samme hvor jeg er.

sphack.jpg
 
Smart @Drechsler
På min har garantien gått ut så jeg har begynt å hacke kontrollboksen. Jeg har satt inn en transistor over Start-knappen og styrer denne med en ESP8266 satt opp som en web-server. Da kan jeg starte Speidelen via nettet, samme hvor jeg er.


Stilig! Skulle gjerne ha kunna såpass mykje om transistorar og microprosessorar at eg fekk til noko slikt - garanti eller ikkje. Kunne vore spennande å få meir informasjon om dette slik at vi som ikkje er elektronikkingeniørar kunne hacka oss ei liknande løysing.

Dette kan ein vel kanskje i realiteten byggja ut slik at alle knappane kan trykkjast på frå webservaren? Er vel kanskje ikkje lenge til nokon har hack som kan visa displayet remote og?
 
Ser ut for at Amarillo bruker esp8266-01 til dette, og den kan vel bare styre en bryter (på en enkel måte)
Andre og nyere versjoner håndterer mange :)
Artig og vakker løsning
 
Jeg tenkte å bruke et relé først, men fant ut at en transistor var en mer spennende og utfordrende løsning, et relé er nok enklere og tryggere.
Hentet 5v fra kretskortet og kjørte strømmen gjennom en step-down modul til 3,3v som ESP'en krever. Det er den som er pakket inn i plast på bildet. Hvis det skal funke må det kobles en motstand på minst 33k mellom utgang på ESP'en og base på transistoren. Bruker en superenkel app til å slå av og på bryteren og har lagt inn fast ip på ESP'en så jeg slipper å sjekke ip-adressen hver gang jeg skal brygge. ;)
controlesp.jpg


En enkel løsning, men vil ikke anbefale å gjøre det hvis det fortsatt er garanti på Speidelen. Man kan helt klart styre alle knappene med en ESP-12 med flere utganger, men ser ikke helt hensikten, når man trykker på de andre knappene krever det at man gjør andre ting samtidig, fyller i malt, løfter maltrøret osv.

Litt mer hi-tech og enklere i bruk enn min forrige løsning på samme problem. ;)
https://forum.norbrygg.no/threads/timerstart-gammel-speidel.30204/#post-312152
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp