Elektroteknikk for ølbryggere (egentlig for ingeniører)

Først må du finne ut om det er like eller ulike elementer, dvs om elementene er på like mange watt.  Det tester du enkelt med et ohmmeter om de er på like mange ohm.

For like elementer bruker du en regulerbryter som heter RS 16/9 P, her velger du 1. begge i paralell 2.ett element 3. begge element i serie
For ulike elementer heter den RS 16/29 P, her velger du 1. det ene  2. det andre 3. begge element i serie. 
For begge gjelder dt at P står for påvegg, dvs er kapslet og klar til å skru på veggen.
 
Sverre K skrev:
Først må du finne ut om det er like eller ulike elementer, dvs om elementene er på like mange watt.  Det tester du enkelt med et ohmmeter om de er på like mange ohm.

For like elementer bruker du en regulerbryter som heter RS 16/9 P, her velger du 1. begge i paralell 2.ett element 3. begge element i serie
For ulike elementer heter den RS 16/29 P, her velger du 1. det ene  2. det andre 3. begge element i serie. 
For begge gjelder dt at P står for påvegg, dvs er kapslet og klar til å skru på veggen.

Ulike elementer er som regel to elementer i ulike lengder mens like elementer som regel har to elementer som er like lange.
Ellers må du snu rekkefølgen på nummereringen, på 3. er alle element innkoblet i paralell, full efekt.
Med firetrinnsbryter (gammelt)
1 serie
2 element 1
3 element 2
4 paralell

3 trinn lik
1 serie
2 ett element
3 begge element

3 trinn ulik
1 ene element
2 andre element
3 begge element

Du kan også bare bruke av/på bryter hvis du ikke absplutt må ha regulering, støpsel er lite egnet som bryter, du sliter ut (gnist) både støpsel og stikkontakt.
 
Takk Oddvar!!
Kaster meg i støvet, rota litt mye akkurat no det skyldes sikkert at man har holdt på med å lage julesilda i kveld!
 
oleeven skrev:
elementene er like lange.
vanskeligt å koble opp en sån RS 16/9 P?
http://www.elko.no/elko2_nor/frontend/documents/NOR/Kobl3588_908.gif burde jeg kjøpe jordfeilbryter på kolba?  80kr på Biltema? :skitbra:
kjøpte meg en kolbe med 1toms gjenger med regulator på.men elementene er bøyd slik at de ikke går inn i et 1toms høl.åssen går det ann?
skal dra tel rørleggern i morra og spørre han.

Jordfeilbryter, tja, har du jordingen iorden trenges det ikke, men det øker sikkerheten, serlig hvis jording ikke er helt ioden, men også utilsiktet utkobling.
 

Vedlegg

  • regbryter.jpg
    13,9 KB · Sett: 603
Ikke vanskelig å koble bare å følge det koblingsskjemaet du linka til.  Bryteren er også merka L,  1 og  2.
Og angående jordfeilbryter vil jeg absolutt si ja, all boliginstallasjon leveres i dag bare med jordfeilautomater og det gir en stor sikkerhet i de miljø hvor vi bruker strøm.
 
går for jordfeilbryter da ;D
men jeg har festa jordinga på kokegryta og ikke på kolba. det er vel ikke no problem det.
sorry at jeg spør så mye men best å vera sikker når en driv med slikt.
 
oleeven skrev:
går for jordfeilbryter da ;D
men jeg har festa jordinga på kokegryta og ikke på kolba. det er vel ikke no problem det.


Nja, men følg med koblingen, at den sitter, det er ikke alle metaller som liker å ligge sammen, for en elektriker så er det spesielt aluminium og kobber som aldri skal kobles direkte sammen.
oleeven skrev:
sorry at jeg spør så mye men best å vera sikker når en driv med slikt.
Tror ikke det er en grense for hvor mye du har lov til å spørre   :)
 
Synes ikke det var den beste løsningen, varmeskjoldet må da ha full elektrisk kontakt med kokekjelen, vet ikke hvordan det er med det uten å legge en ledning videre fra varmeskjoldet til kokekjelen/elementet.

Er det ikke en motpart til kabelsko eller skruhull for kabelsko på elementet ?
 
Oddvar Demmo skrev:
Synes ikke det var den beste løsningen, varmeskjoldet må da ha full elektrisk kontakt med kokekjelen, vet ikke hvordan det er med det uten å legge en ledning videre fra varmeskjoldet til kokekjelen/elementet.

Er det ikke en motpart til kabelsko eller skruhull for kabelsko på elementet ?

er ikke no skruehull eller no.
varmeskjøldet er sveist sammen med kjelen ca 4-5 sømmer på 3-4cm bør vera kontakt nokk da. sveist med rustfrie pinner. :)
 
oleeven skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Synes ikke det var den beste løsningen, varmeskjoldet må da ha full elektrisk kontakt med kokekjelen, vet ikke hvordan det er med det uten å legge en ledning videre fra varmeskjoldet til kokekjelen/elementet.

Er det ikke en motpart til kabelsko eller skruhull for kabelsko på elementet ?

er ikke no skruehull eller no.
varmeskjøldet er sveist sammen med kjelen ca 4-5 sømmer på 3-4cm bør vera kontakt nokk da. sveist med rustfrie pinner. :)

OK
 

Vedlegg

  • Jordfeil.jpg
    Jordfeil.jpg
    80 KB · Sett: 432
Tilbake
Topp