Elsikkerhet

Det er flott at noen tar ansvar og tenker på sikkerheten til oss hobbybryggere. Det er sikkert mye rart der ute.
Når det er sagt har jeg noen spørsmål selv. Jeg har laget meg et skap med diverse kontakter og releer og dupeditterr. Lett blanding av 12v og 230v. Alt er montert i et stålskap som tidligere har vert brukt til noe lignende. Det er jording fra før mellom skapet og døren. Inni skapet, på bakveggen er det montert en stålplate (med stålskruer til skapet) hvir jeg har montert mine ting. Jeg har skrudd kjøleribbene til SSR i denne platen og selvsagt da montert SSR på disse.
Holder det at jeg jorder denne stålplaten når utstyret blir festet til platen med stålskruer?
Jeg har forøvrig helt nytt el.anlegg (2014) Helt fra stolpen utenfor, nytt inntak, nytt sikringskap med automatsikringer med jordfeil, overspenningsvern og det som kreves i nye anlegg. Selv er jeg ingen elektriker, men mener jeg har ok greie på montering av el.artikler. Spesielt er jeg opptatt av å ikke underdimensjonere kablene som benyttes.
Vet at strøm og vann ikke hører sammen, så det hadde vert betryggende å få bekreftelse på st det jeg gjør er riktig.

All tilbakemelding mottas med takk

Det er flott at noen tar ansvar og tenker på sikkerheten til oss hobbybryggere. Det er sikkert mye rart der ute.
Når det er sagt har jeg noen spørsmål selv. Jeg har laget meg et skap med diverse kontakter og releer og dupeditterr. Lett blanding av 12v og 230v. Alt er montert i et stålskap som tidligere har vert brukt til noe lignende. Det er jording fra før mellom skapet og døren. Inni skapet, på bakveggen er det montert en stålplate (med stålskruer til skapet) hvir jeg har montert mine ting. Jeg har skrudd kjøleribbene til SSR i denne platen og selvsagt da montert SSR på disse.
Holder det at jeg jorder denne stålplaten når utstyret blir festet til platen med stålskruer?
Jeg har forøvrig helt nytt el.anlegg (2014) Helt fra stolpen utenfor, nytt inntak, nytt sikringskap med automatsikringer med jordfeil, overspenningsvern og det som kreves i nye anlegg. Selv er jeg ingen elektriker, men mener jeg har ok greie på montering av el.artikler. Spesielt er jeg opptatt av å ikke underdimensjonere kablene som benyttes.
Vet at strøm og vann ikke hører sammen, så det hadde vert betryggende å få bekreftelse på st det jeg gjør er riktig.

All tilbakemelding mottas med takk
All metall leder strøm, så lenge en del av det som er skrudd isammen er tilkoblet jord er alt jordet. Men det skader ikke å legge ekstra utjevningsforbindelser hvis ønskelig.

Bluchermuffe , Tjømmemuffe og Ola-stubben (og et par andre) er vare/produktnavn (som Opel Kadet og Ford Taunus).. Alle er i slag og bruk og gjør akkurat det samme.

I absolutt alle tilfeller der det inngår både vann og strøm, skal det være jording. Og bør absolutt være jordfeilbryter. Mange gamle anlegg har fortsatt ikke jordfeilbrytere, men her bør hver enkelt hjemmebrygger ta sitt ansvar å sørge for at utstyret som brukes, er beskyttet av en jordfeilbryter. Vi som brygger bruker så mye penger på utstyr likevel, så å inkludere litt jordfeilsikring vil ikke gjøre store forskjellen i budsjettet.

Duger det med sånne? http://www.clasohlson.com/no/Jordfeilbryter/Pr323492000

Kan jo bli nervøs av å lese tråd som denne.

Er det noen som selv har opplevd eller hørt om noen som har gått på en smell med hjemmemekket STC-1000 el. l.?

Så lenge du har vært nøye med å gjøre alt riktig, så bør det vel ikke være noen stor fare?

Nærmeste jeg kommer en smell er at jeg tørrkokte et element. Jordfeilautomaten jeg har i kontrollpanelet slo ut med en gang, så da visste man at noe var feil og det var bare å begynne å feilsøke.

Kan jo bli nervøs av å lese tråd som denne.

Er det noen som selv har opplevd eller hørt om noen som har gått på en smell med hjemmemekket STC-1000 el. l.?
Så lenge du har vært nøye med å gjøre alt riktig, så bør det vel ikke være noen stor fare?

Noen på Facebook rapporterte om sterk varmeutvikling. Mest sannsynligvis lakk det strøm slik at når kjøle-releet var lukket så gikk det strøm.

Uten at jeg kjenner det produktet du refererer til, så om det holder oppgitte spesifikasjoner vil dette gi deg beskyttelse ved jordfeil. Men vær obs på at det adapteret kun fungerer på et jordet stikk, og om jordinga på stikket er fysisk tilkoblet jordinga i sikringsskapet ditt.
Denne virker nok på ujordet stikk også.

Lurer litt på hvordan jeg skal jorde en varmekolbe som ikke er jordingstilkobling på. Eller holder det st tanken den er montert i er jordet? Det er kontakt mellom kolbe og tank (ikke bare pakningen)

Er det ikke jord tilkobling så dropper du det. Har tanken det, er du sikret, siden jordfeilen vil lede gjennom vannet/vørteren.

Da fikk vi testet jordfeilbryteren når dyppvarmeren gikk lekk. Stummende mørkt, bortsett fra et glødende skinn i sofaen. Kjærringa satt og ulmet etter at såpe operaen plutselig gikk i sort.
Så nå er jordledningen fjernet.
Risikovurdering. Strøm er dødelig, men det er også andre ting.
Og nå er vørteren kokt, kolba tørket og jordledninga på plasss.

Denne virker nok på ujordet stikk også.
Ja, vil vel kunne slå ut ved en slags jordfeil også på en ujordet kontakt. men uten jordet kurs så vil ikke dette fungere tilfredsstillende. så å bruke denne jordfeilbryteren på ujordet stikk, blir litt som å pisse i bukse for å holde varmen..... En DÅRLIG løsning !

Tilbake
Topp