Emmen smak på en del batcher

Hmmm... mistenker nå at det kanskje er røringen i mesken som er synderen. Har kjørt 10 liter på 78 grader og kjørt gryta med skyllevann kanske hardt ned i mesken slik at øverste halvdel av kornene får seg noen looper. Er det like galt som å røre i mesken? I tilfelle må jeg lage meg et stort dørslag som fordeler trykket når jeg hiver skyllevannet i mesken...

Problemet med at det begynner å gjære etter at det har vært stilt en uke, begynner jeg på å lure har noe med T-58 gjæren. Skjer nemlig ikke med Nottingham... Har nå to spann (klorete og starsanete spann) til gjæring med T-58 og har tenkt å la det ene stå uten å løfte lokk i 3-4 uker. Så måle FG før jeg flasker/fater. Skal passe på at hydrometeret får seg en solid omgang i klor og starsan før jeg måler.

Jeg tenker at smaken etter gjæring uansett ikke er den ferdige smaken. Siste batchen min hadde en smak som også var litt sånn som det beskrives her. Flasket den likevel, og testet en liten flaske etter bare 4 dager inn i karboneringen. Det ble veldig overraskende, for den var gått fra litt sånn snerpete (emmen?) til god(!) og balansert. Jeg gleder meg til å følge den videre. Jeg tror at smakene underveis kan avvike ganske mye (og negativt) fra konsumferdig sluttprodukt. RDWHAHB.

Hei og takk for innspill.
Den smaken som er emmen går ikke vekk etter en måned med lagring, så tror fort at det bare må kastes. Som sagt er det kun på lyse øl jeg kan få denne smaken. De mørkere og IPA blir svært vellykkede :)

Hei @akkamannen ,

Med hvilke gjærstammer har du fått denne usmaken som du snakker om? Har selv en mystisk usmak som har ødelagt alt jeg har satt med wlp300, wb-06 (tørr hveteølgjær) og wlp550. Har ikke fått den med bruk av andre gjærstammer. Usmaken har heller ikke latt seg lagre bort (hvertfall ikke i løpet av et år).

Har vannkvalitet vært nevnt i tråden? Sjelden et problem i Norge, men det er jo lokale variasjoner.

Husker at jeg hatet å skylle på min ex BB30. Et langt og smalt maltrør med en bitteliten rist i bunn er ganske kjipe greier å jobbe med, og i starten av min brygging måtte jeg også røre under skylling, selv om jeg ikke hadde lyst.
Det som hjalp meg var først å fremst å ta en utmesk til 75C. Ved den tempen så renner det mye bedre gjennom maltsengen da en oppløser sukker som stopper sirkulasjon. Sekundært må du passe på at du har vann hele veien opp ved siden av maltrøret ellers så blir øverste delen av malten kald, med dertil ræva sirkulering, skylling og utbytte.

Ut over det må du høre på miguel, og lese litt om røring, vannbruk og skylling, slik at du sikrer at du ligger innefor akseptable rammer.

Utmesk gjør skyllingen til en lek! Nesten...

Tilbake
Topp