En DIY lørdag, hvor noe tydeligvis gikk feil..

Hei!

Fant ut at 2 timer for oppkok av vørter ble for drøyt, så tok en tur på butikken i dag.
Kjøpte meg 4 labb dunker (mulighet for mesk og hlt ved senere anledning) 5m kobberrør på biltema og 3 vannkokere fra clas ohlson til 99kr stk. Planen var å kopiere fremgangsmåten til Eduard.

Spiralkjøleren fikk jeg fint til, tettet med akvariumssilikon o.l. Er nå tett og funksjonell selv om den aldri vil vinne noen skjønnhetskonkurranse.
20140308_204935_zps83c7d065.jpg


Montering av varmeelementer gikk fint, tettet med silikonpakningen og akvariumsilikon, samt tec7 under.
Når jeg kom hjem og skulle teste oppsettet, så kom den store skuffelsen. Varmeelementene skrur seg ikke på, prøver å bruke pc kabler rett på inngangen. Vet ikke om isolasjonen på ledningen er for lang ift pinnene på inngangen.

Har strippet varmeelementene for alt utenom strømtilførselen, er dette feil?

20140309_014942_zpsd346f366.jpg

20140309_014927_zpsc2d0fb0b.jpg
 
No kjenner eg ikkje desse elementa sjølv, men eg reknar med at vannkokaren kan stå med kabel i veggen uten at det er på. Da er vel ein brytar som må lukkes for å få strømmen til å gå gjennom elementa.
 
Litt vanskelig å si ut fra bildet, men jeg tipper det fortsatt sitter en termostatbryter i elementene...  Går det an å skru av de svarte dekslene? Mener å huske jeg måtte plukke ut en metall fjær inni der. Ang. montring: det går fint å få det helt tett ved bare å bruke silikonringen som elementet var montert med i vannkokeren...
 
Huus skrev:
No kjenner eg ikkje desse elementa sjølv, men eg reknar med at vannkokaren kan stå med kabel i veggen uten at det er på. Da er vel ein brytar som må lukkes for å få strømmen til å gå gjennom elementa.

Har plukket bort bryter o.l satt fast i biter av plast som ble saget bort :) Men må kanskje koble rundt det for at det "altid" skal stå på?
 
Viktste skrev:
Litt vanskelig å si ut fra bildet, men jeg tipper det fortsatt sitter en termostatbryter i elementene...  Går det an å skru av de svarte dekslene? Mener å huske jeg måtte plukke ut en metall fjær inni der. Ang. montring: det går fint å få det helt tett ved bare å bruke silikonringen som elementet var montert med i vannkokeren...
Mye mulig, skal grave litt rundt inni der å se etter :D Tettet fordi jeg leste at en del problemer med lekkasje ved bruk av bare pakningen, akkurat nå skulle jeg ønske jeg ventet med det :p
 
Hvis du har samme type element som meg og det ser det ut til så må du løsne skruene som holder elementet og baksiden sammen. Så vipper du av baksiden på den svarte plasten. Under der finner du flere sikkerhetsmekanismer som du må fjerne for at elementet skal få strøm.
 
Henriks skrev:
Hvis du har samme type element som meg og det ser det ut til så må du løsne skruene som holder elementet og baksiden sammen. Så vipper du av baksiden på den svarte plasten. Under der finner du flere sikkerhetsmekanismer som du må fjerne for at elementet skal få strøm.

Tenker du da at jeg skal vippe av plasten som er mellom elementet og kontakten? Hos meg er denne delen hvit, vippet av en og da endte jeg opp med en haug av alu deler :p
 
AlexanderD skrev:
Henriks skrev:
Hvis du har samme type element som meg og det ser det ut til så må du løsne skruene som holder elementet og baksiden sammen. Så vipper du av baksiden på den svarte plasten. Under der finner du flere sikkerhetsmekanismer som du må fjerne for at elementet skal få strøm.

Tenker du da at jeg skal vippe av plasten som er mellom elementet og kontakten? Hos meg er denne delen hvit, vippet av en og da endte jeg opp med en haug av alu deler :p

Har samme element, men kjøpt løst. Er derfor uten noe tilkoblings mikkmakk.

Regner med du må fjerne alt fra baksiden av elementet. Grav deg inn til du når pinnene fra selve varmetråden, og koble deg rett på de.
 
SindreW skrev:
AlexanderD skrev:
Henriks skrev:
Hvis du har samme type element som meg og det ser det ut til så må du løsne skruene som holder elementet og baksiden sammen. Så vipper du av baksiden på den svarte plasten. Under der finner du flere sikkerhetsmekanismer som du må fjerne for at elementet skal få strøm.

Tenker du da at jeg skal vippe av plasten som er mellom elementet og kontakten? Hos meg er denne delen hvit, vippet av en og da endte jeg opp med en haug av alu deler :p

Har samme element, men kjøpt løst. Er derfor uten noe tilkoblings mikkmakk.

Regner med du må fjerne alt fra baksiden av elementet. Grav deg inn til du når pinnene fra selve varmetråden, og koble deg rett på de.

Er det da disse du tenker på? De med "gummi" isolasjon? Lodder jeg da ledninger direkte på disse?

Beklager verdens dårligste bilde, linsen på mobilkameraet har vært ute for mye rart.
IMAG0368_BURST003_zps7baa4e03.jpg
 
Jeg har brukt sånne element, loddet ledninger direkte på de isolerte lederene. Festet jordledning under et skruehode når jeg monterte de.
 
Da var det i orden, etter mye om og men.

Loddet ledninger på lederne, boret hull i plasten for utføring av ledning og koblet med sukkerbit mot pc kabler.
Da jeg hold på å montere det siste elementet så jeg at pakningen var litt skjev\brettet inn, så jeg skrudde opp. Og da fulgte selvfølgelig festet med, prøvde på en haug forskjellige måter å få festet det igjen, men uten hell.

Så endte opp med at jeg strammet de to skruene som var igjen godt, og kjørte på med akvariesilikon rundt elementet inni tønna. Så er det bare å be til høyere makter at dette blir tett. Hvis ikke får jeg ta meg en tur på clas ohlson i morgen.
Sjekket alle elementene og alle fungerte som de skal.

Neste på planen er å bygge en sokkel, eventuelt kutte hull i et lack ikeabord og se om det tåler vekten.

Takker for hjelp alle sammen.
 
Pass på at du ikke kvester deg selv. Kjøp i det minste en ekstern jordfeilbryter hvis du ikke har det i sikringsskapet.
 
Bjarte H skrev:
Pass på at du ikke kvester deg selv. Kjøp i det minste en ekstern jordfeilbryter hvis du ikke har det i sikringsskapet.

Takker for omtanken :)

Har jordfeilbryter i sikringsskapet, så regner med at det går veien.


Testet opplegget nå, og fra 9,2c til kok tok 56 minutter med 2 elementer på, uten isolering og lokk. Så det ble bra, driver for øyeblikket og tester kjøleren, håper den holder samme stand så er jeg fornøyd :D
 
Da var det nedkjølt, 100c - 20c på 32min, 20 min uten røring 12 med litt røring. Så hvis jeg er der og følger opp kan det nok tiden gå ned betraktlig.

Drittkoblingene fra biltema lakk på den ene siden, siden pakningene som følger med halvkoblingene til kobberrøra er for store. Får svinge innom de i morgen og kjøpe noen O-ringer, og finne en bedre løsning snart.
Planen er å brygge på dette i morgen etter jobb, så får vi se hvordan det går da :)
 
jeg har ca samme oppsett selv, men valgte å sette inn 3 elementer til (totalt 6) etter at en hveteøl ble brent. Dette for å halvere watt pr cm2 ved samme effekt.

Bruker da 3 dimmere (2 elementer pr dimmer) for å sette ned effekten, og har også planer om å sette inn et amperemeter etter hver dimmer for å kontrollere hvor mye jeg trekker. Med dimmere er det uproblematisk å kjøre 2 elementer pr 16A kurs. Mulig du knekker en sikring om du kjører full guffe, men så dårlig tid har vi vel ikke :)
 
AMelbye skrev:
jeg har ca samme oppsett selv, men valgte å sette inn 3 elementer til (totalt 6) etter at en hveteøl ble brent. Dette for å halvere watt pr cm[sup]2[/sup] ved samme effekt.

Bruker da 3 dimmere (2 elementer pr dimmer) for å sette ned effekten, og har også planer om å sette inn et amperemeter etter hver dimmer for å kontrollere hvor mye jeg trekker. Med dimmere er det uproblematisk å kjøre 2 elementer pr 16A kurs. Mulig du knekker en sikring om du kjører full guffe, men så dårlig tid har vi vel ikke :)

Hehe, akkurat nå er jeg fornøyd med at jeg har fått til de 3 elementene som er der nå :p
Ble mye krangling og banning bare for å få det på plass. Får gjøre som deg når behovet melder seg (hvis jeg brenner det) eller jeg klør i fingrene igjen, men først er det vel hlt og ny meskedunk som står for tur. Har 3 labbdunker som venter på modding.

Kjørte du alle 3 elementene ved koking da eller, noen teori om hvorfor det ble brent? Slik jeg så det nå blir det kanskje akkurat litt for svak kok ved å kjøre 1? Har gått elektro en gang i tiden, men som alt annet av skolegang så husker jeg ikke 3% av det jeg lærte, så blir fort litt vanskelig for meg å gjøre som deg, føler jeg da i allefall :p

Men hvis det ikke funker så får jeg vel lese meg opp igjen :p

Har heldigvis et gammelt pumpehus til basseng på utsiden av frontdøren her jeg bor nå, 25A kurs der, så da har jeg det og 16A i bryggerommet og leke med. Burde holde for det jeg har i tankene akkurat nå :)

Har lyst på noe som kan regulere temp av seg selv etterhvert, men akkurat nå har jeg nok med å lese meg opp på øl generelt til å dykke alt for dypt inn i den enden. Blir 3 brygget mitt i morgen, så alt for mye å lære, og ikke nok tid!
 
Tilbake
Topp