Enda en nybegynners bekjennelser.

Og flaskefyller koster hele 32 spenn hos Petit. (49 hos vinogbar) lite å krangle på.
Hevert til 169 hos petit, 159 hos vinogbar..

Alt etter om man kan gå i butikken, eller få overlevert så er dette hele 200 spenn :)
(Husk at  Petit (og bryggselv?) skal til Nærbø,. så de kan ta med ting fraktfritt om det er utfordringen..)

Synes jo egentlig at slike:

("Kjøp mer stash!1!oneeleven!1!")
Hører mer hjemme i diskusjoner der det er kostbare ting.. f.eks fat vs flasker, nye fat vs brukte fat, speidel vs bb30, ogsåvidere, der pengene faktisk flyr..
 
Foam Control ja. Nå blir det nok ikke noe mer brygging på min lille 8 liters gryte, så jeg får se om det fortsatt trengs noe sånt etter at Beer Brew 30 er på plass. Gidder ikke lage mer utvanna øl :)
 
neslekkim skrev:
Odland skrev:
igniztion skrev:
Nå må jeg bare lære meg å unngå å koke over så skyter den nok i taket.

Foam Control fra MoreBeer.com

Et spørsmål ang denne, hvordan er dosering og oppbevaring?, fikk tak i to flasker, men det står nada på flaskene :)

Jeg bruker et par-tre dråper i starteren, under kok kan du dosere det samme eller mer etter behov. MoreBeer oppgir to dråper per gallon ved starten av gjæring.
Har hatt flasken stående i kjelleren i et par års tid uten problemer.
 
Hei alle.

Nå regner jeg med at jeg får pakken i posten i morgen fra bryggselv.no, så det er på tide med litt oppfølgingsspørsmål angående prosessen med å få skikkelig øl utav det.

1.) Kan noen gi meg en kort innføring i dette med OG/FG og hva det skal være for min type øl (American Brown Ale). Har prøvd å lese litt om det, men alt blir så forferdelig teknisk og dyptpløyende at jeg blir litt satt ut.

2.) Har jeg forstått det med starter rett når jeg tenker at jeg blander ut gjæren i halvannen liter vørterøl og lar det stå en tid, er det ikke mer til det?

3.) Har begynt så smått og tenke på neste steg, AllGrain brygging. Det virker kjempespennende. Har skjønt at det er litt mer arbeid, så jeg vil "øve" meg på noen vanlige sett først. Når det gjelder det med allgrain brygging så ser jeg at der i instruksjonene blir referert til kobbermanifold/kobberrør og spiralkjøler. Er det noe man må lage selv, eller er det å få kjøpt? Jeg er ingen kløpper på metallsløyd, så det virker som en litt uoverkommelig oppgave.

Takk for inspill så langt, keep it coming :)
 
OG=Original Gravity. Original gravity er et uttrykk for vørterens tetthet før gjæringen. En OG på f.eks. 1058 (noen ganger uttrykt som 1.058 eller bare 58), vil si at vørteren har en tetthet som er 1,058 ganger vannets. Økningen i tettheten skyldes sukkeret fra malt som er løst i vørteren, og er således et mål på hvor "sterk" vørteren er. En typisk amerikansk brown ale har en OG et sted mellom 1045 og 1060. OG sier også noe om det potensielle alkoholinnholdet i et øl. En tommelfingerregel er at alkoholstyrken i et øl vil ligge et sted i nærheten av de "tellende sifrene" i OG delt på 10, i eksemplet altså rundt 5,8 (dette er imidlirtid avhengig av flere faktorer).

FG=Final gravity. FG uttrykker ølets tetthet etter endt gjæring. Et omtrentlig alkoholnivå i ølet finner man ved å ta differansen mellom OG og FG og dele på 7,5 (denne konstanten vil variere fra brygger til brygger, mn 7,5 er nøyaktig nok). Forholdet mellem OG og FG sier noe om hvor god utgjæring man har fått i ølet, hvilket gir en pekepinn på hvor søtt/tørt ølet vil oppleves. En generell tommelfingerregel er at FG skal være et sted rundt 1/4 av OG, men dette avhenger av hvilken øltype man snakker om, og også en del av andre ting i bryggeprosessen.

Generelle målinger av tetthet i gjærende øl kalles SG, specific gravity.

Håper dette ikke var for vanskelig å forstå.
 
Det var en meget grei forklaring. Jeg gjør da kanskje rett i å annta at i mitt tilfelle (ølsett), vil OG stå i instruksjonene, og min "måling", bare er for å bekrefte det jeg allerede vet, mens dette blir viktigere når man utvikler sitt eget brygg?

Det er i allefall veldig interessant å føle at man lærer noe nytt hver dag her inne :)
 
AlfHansen skrev:
3.) Har begynt så smått og tenke på neste steg, AllGrain brygging. Det virker kjempespennende. Har skjønt at det er litt mer arbeid, så jeg vil "øve" meg på noen vanlige sett først. Når det gjelder det med allgrain brygging så ser jeg at der i instruksjonene blir referert til kobbermanifold/kobberrør og spiralkjøler. Er det noe man må lage selv, eller er det å få kjøpt? Jeg er ingen kløpper på metallsløyd, så det virker som en litt uoverkommelig oppgave.

Dette er noe man lager selv. Man kan også kjøpe mesketanker med falskbunn i forskjellige varianter, f.eks. denne:

http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1317
Jeg har selv brukt denne tidligere (opp til to brygg siden) og laget et isolasjonslag til den. Kanskje det kan være en løsning?
 
AlfHansen skrev:
Det var en meget grei forklaring. Jeg gjør da kanskje rett i å annta at i mitt tilfelle (ølsett), vil OG stå i instruksjonene, og min "måling", bare er for å bekrefte det jeg allerede vet, mens dette blir viktigere når man utvikler sitt eget brygg?

Det er i allefall veldig interessant å føle at man lærer noe nytt hver dag her inne :)

Stol ikke på instruksjonene, mål selv! Og FG kan svært gjerne bli noe helt annet enn det som står i instruksen til settet. Disse målingene er ganske viktige å gjennomføre for å kontrollere om ting har gått slik de bør.
 
AlfHansen skrev:
2.) Har jeg forstått det med starter rett når jeg tenker at jeg blander ut gjæren i halvannen liter vørterøl og lar det stå en tid, er det ikke mer til det?

Ikke 1 1/2 liter vørter i en 1 1/2 liters flaske.. da blir det garantert søl. (øl som gjærer har en tendens til å skumme en del) det er vanlig å starte med 1 liter. Dersom det kreves kan man så la gjæren sedimentere etter endt gjæring, helle av (det nå dårlige) ølet, og tilsette ny frisk vørter for å fortsette prosessen med å produsere gjær.(det finnes kalkulatorer som regner ut eksakt anntall milliarder gjærceller nødvendig for å brygge enhver type og mengde øl).  Når det er sagt, må jeg legge til at 1 1/2 litersflasker nok også er litt små for å forhindre at det renner over. Selv bruker jeg en 5 liters beholder til dette. (erlenmeyerkolbe. Du kommer garantert til å få lyst på en etterhvert!) Du kan også bruke plastkanner på 5 eller 10 liter. Biltema har fine til en slikk og mindre..

For at gjæren skal reprodusere seg er det 2 faktorer som er avgjørende. 1) oksygen, 2) bevegelse. Derfor bør du riste på starteren så ofte som mulig. Følgelig har noen tatt i bruk magnetrøreren, som gjør jobben for oss. (Du kommer garantert til å få lyst på en. Selv har jeg bygget min egen av gamle deler bakerst i dette-kan-jeg-få-bruk-for-en-gang-hylla)
 
Hei igjen.

Jeg har nå lest og studert ennå mer, og begynner å nærme meg å være klar til bryggedag på fredag.

Jeg tok utgangspunkt på 1,058 OG og plottet inn tallene i kalkulatoren på mrmalty.com. Den kom opp med at jeg trenger 3,38 liter med starter? Høres det fornuftig ut, og med en sånn mengde starter, skal jeg trekke vekk denne mengden fra liter vann som det helt sikkert står på settet at jeg skal bruke? F.eks, hvis der står 22 liter, og jeg har laget en starter med 3.5 liter vørterøl, betyr det at jeg skal bruke 18,5 liter vann?

Jeg innser at alle disse spørsmålene mine sansynligvis virker dumme som f..., men jeg spørr heller enn å misslykkes.

Alf.
 
Stor starter det der. Om du har en i en flaske med aluminium over tuten og rister denne med jevne mellomrom trenger du bare halvparten så stor starter.

Du trenger ikke ta med vørteren i starteren. Du kan sette starteren i kjøleskapet slik at gjæren bunnfeller og så helle av væsken over og kun tilsette gjærkaka.
 
Takker for tipset. Ja, jeg syntes det så ut som den var stor, i allefall i forhold til tipsene jeg har fått i denne tråden. Hvos lenge må den stå i kjøleskap før gjæren har "skilt seg"?

Kanskje jeg bør lage den starteren litt tidligere enn bryggedagen :)
 
Åååå faen..

Det var omtrent mine tanker når jeg åpnet pakken fra bryggselv.no i dag.

For der finnes jo ikke ett fnugg med instruksjoner, eller lesestoff, eller.. Noe.. Der var ikke engang etikett på boksen  :'(

Vel vel, det var den utblåsningen, i morgen er det bryggedag, instruksjoner eller ei :) Hvis noe føler for å instruere meg før den store dagen, så føl dere velkommen!

Brygg nr. 1 er snart i karet, og takket være den hjelpen jeg har fått her inne hittil, tror jeg at dette blir meeget gode greier!
 
AlfHansen skrev:
3.) Har begynt så smått og tenke på neste steg, AllGrain brygging. Det virker kjempespennende. Har skjønt at det er litt mer arbeid, så jeg vil "øve" meg på noen vanlige sett først. Når det gjelder det med allgrain brygging så ser jeg at der i instruksjonene blir referert til kobbermanifold/kobberrør og spiralkjøler. Er det noe man må lage selv, eller er det å få kjøpt? Jeg er ingen kløpper på metallsløyd, så det virker som en litt uoverkommelig oppgave.

Takk for inspill så langt, keep it coming :)
Kobbermanifold er faktisk verdens enkleste ting å lage. En baufil og skrustikke (eller noe annet til å holde fast mens du sager) er alt du trenger av verktøy. Så er det bare å kjøpe rør på biltema og bender og T-stykker på Clas Ohlson eller en rørleggerbutikk. Spiralkjøler har jeg ikke laget selv, men der er det vel bare å surre kobberrør rundt noe som er rundt og feste slanger med slangeklemmer.

http://www.youtube.com/watch?v=IcLmROP-LfY
 
AlfHansen skrev:
Åååå faen..

Det var omtrent mine tanker når jeg åpnet pakken fra bryggselv.no i dag.

For der finnes jo ikke ett fnugg med instruksjoner, eller lesestoff, eller.. Noe.. Der var ikke engang etikett på boksen  :'(

Vel vel, det var den utblåsningen, i morgen er det bryggedag, instruksjoner eller ei :) Hvis noe føler for å instruere meg før den store dagen, så føl dere velkommen!

Brygg nr. 1 er snart i karet, og takket være den hjelpen jeg har fått her inne hittil, tror jeg at dette blir meeget gode greier!

Lest her? http://bryggselv.no/extra_info_pages.php/pages_id/5
 
Japp, har lest den. Men tenkte mer på instruksjoner for og informasjon om den typen jeg hadde kjøpt. F.eks antatt OG og FG, spesifike tempraturer der denne ølen trives best, hvor mye gjær som anbefales osv. Men, dette er vel kanskje mer standard enn jeg tror :)

Takk for linken uansett.
 
Tilbake
Topp