Enda ikke begynt å se tegn til gjæring

Hallais.
Brygger øl fra sånn europris pakke man får kjøpt men den er enda ikke begynt å boble,
Satt den på gjæring i 16 tiden på onsdag. Kan gjæren være ødelagt? Gjærposen jeg blandet i har stått i ca 6 måneders uten å ha blitt brukt og den har stått under romtempratur.
Selve gjæringskarret står derimot i romtempatur.
 
Bobling i gjærlås er ingen sikker indikator på gjæring. Det kan være lokket ikke er helt tett, og at CO2 slipper ut andre veier. Om du vet hva OG på brygget var så ville jeg tatt og målt SG om du er usikker, for å se om ølet har begynt å gjære. Er det skum på toppen av ølet så er det forøvrig en god indikator på at noe er i gang :)

Jeg tror nok tørrgjør, som fersk gjær, har det best når den blir oppbevart kaldt.
 
Har ikke noe utstyr til å måle OG eller SG, kan la brygger stå i 1 dag eller 2 til, hvis det da ikke er begynt å gjære skal jeg bare kjøpe ny gjær å putte i eller?
 
Som helt nybegynner har jeg vært der du er nå for et par uker siden. Jeg kjøpte Coopers startsett med Coopers Lager som fulgte med. Blandet ekstraktet med 500g spraymalt og brukte nottingham gjær. Hadde lest mye før jeg begynte, og ble litt skuffet når jeg ikke så noe aktivitet etter 24 timer som "alle" andre. Etter å ha lest mer om slow start osv anbefalte alle å vente minst 72 timer før man gjorde noe drastisk. Mye venting altså. Min fikk synlig gjæring, eller krausen, etter ca 80 timer. Coopers bøtta har ingen gjærlås, men den er gjennomsiktig. Den gjæret fra OG 1050 til FG 1014. Står nå i flasker og smaker bra selv uten kullsyre. Jeg gjæret på ca 18 grader på soverommet.
Så det er altså bare å vente og ta det med ro. Det kan jo være at din gjær ikke er helt frisk, men vent 3-4 døgn og se om det skjer noe.
 
Tilbake
Topp