Enstegs mesk på en Wit

Hei,

eg brygget en Wit her i helgen men fekk ikkje den OG som eg hadde forventet.

Kjørte ein enstegs mesk på 67 grader i en time.
Hadde ein 50/50 blanding av Pale Ale og Torrified Wheat, me litt havreflak
Siktet på ein OG på ront 1.066, men eg endte opp me 1.032 i OG.

Kan det ha noge me Torrified Wheat å gjør? Temp? Eller?
 
Okay, 10 liter ja... Hvor mange liter vann mesket du inne med? Hvordan skyllet du mesken?
Tempen ser helt greit ut, og det vil ikke forklare hvorfor det ble så lav utbytte.
 
Eg meska inn me 7 liter vann.
Så hadde eg 7 liter vann på 75 grader å skylle me, som blei sprinkla øve meskesengen med nesten samme flowrate inn som ud.
 
Eneste jeg kan se som kan forklare det dårlige utbyttet er hveten og havren. Har ikke brukt torrified wheat før og jeg har lite kunnskap om det, men det er tydelig at du har fått sukker fra ca halvparten av råvarene der - og da tipper jeg det kommer stort sett kun ifra pale malten. Du har nok også fått litt ut fra hveten, men det er tydelig ikke så mye som beregnet. Hvilken program brukte du for å kalkulere?
 
Shea-Arne skrev:
men det er tydelig at du har fått sukker fra ca halvparten av råvarene der - og da tipper jeg det kommer stort sett kun ifra pale malten.

Tankene mine komme også på det. Leste flere plasser at det gjekk greit med enstegsmesk med Torrified Wheat på 66-68 grader, e nå litt usikker.

Eg brukte BeerSmith ved 75% for å kalkulere mengdene. Då eg har truffet ganske bra på andre batcher.
 
Tilbake
Topp