Eplecider

Duckboot

Norbrygg-medlem
Har en utgjæret eplecider her nå, men - Den trenger mer sødme - Den er på 1.001 nå, og er tørr som bare rakkern.
Kan jeg koke opp litt vann og laktose, har det i et annet kar, stikke om (sammen med litt sukker for karboneringens skyld), og så flaske?
Vil det da gi en litt mer søt smak, og litt fylde?
 
skr1970 skrev:
Er det en hel flaske på 25 liter da eller?

Jepp, har som sagt ikke prøvd det selv enda, men skal gjøre det. Poenget er at gjæren ikke spiser søtningsstoffet og saften gir god smak.
 
Ok. Tenkte å flaske i kveld etter at den er gjæret til. 1,002. Er det greit å bare helle i saften sammen med sukkerlake som skal til for karboneringen, eller skal den få stå litt lenger med saften?

Sent from my C6903 using Tapatalk
 
Skal du flaske må du huske at du må søte med ugjærbart sukker i tillegg til karboneringssukker for å få sødme og bobler.
Vær sikker på at eplejuicen du tilsetter ikke inneholder gjærbart sukker så burde ting gå bra.

Og, lær deg å like tørr cider, beste veien å gå ;)
 
Det er ikke til meg. Kona er ikke så veldig glad i ØL *gasp*, så jeg prøver å lage cider til henne. Og hun liker halvtørr til søt.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Vent til cideren er ferdig gjæret og smak til da. Det er nok det lureste, men en hel flaske ble anbefalt meg.
 
Duckboot skrev:
Har en utgjæret eplecider her nå, men - Den trenger mer sødme - Den er på 1.001 nå, og er tørr som bare rakkern.
Kan jeg koke opp litt vann og laktose, har det i et annet kar, stikke om (sammen med litt sukker for karboneringens skyld), og så flaske?
Vil det da gi en litt mer søt smak, og litt fylde?
Brukte du eplejuice for å lage eplecideren eller er det noe annet som er å anbefale?
 
Ga det et oppkok.

OG ble på 1.059 - FG er nå på 1.001 som sagt.

Tror at det kunne holdt å latt være sukkeret, men men.

Gjæren jeg brukte var en hetvinsgjær jeg fant på Europris.
(Eller rettere sagt - Jeg hadde den liggende, så jeg slengte den i)
 
Duckboot skrev:
Ga det et oppkok.

OG ble på 1.059 - FG er nå på 1.001 som sagt.

Tror at det kunne holdt å latt være sukkeret, men men.

Gjæren jeg brukte var en hetvinsgjær jeg fant på Europris.
(Eller rettere sagt - Jeg hadde den liggende, så jeg slengte den i)
Suverent. Da blir jeg nok å prøve det samme. Eventuelt bare ta eplejuice og gjær. Har hørt det skal fungere også.
 
Flasket cider i går og brukte priming calculator fra brewers friend. Denne ga meg 11g per liter. Nå lurer jeg på om dette er for mye.

Sent from my C6903 using Tapatalk
 
skr1970 skrev:
Flasket cider i går og brukte priming calculator fra brewers friend. Denne ga meg 11g per liter. Nå lurer jeg på om dette er for mye.

Sent from my C6903 using Tapatalk
Høres veldig mye ut. tror jeg hadde funnet et sikkert sted å lagre dem, slik at eventuelle flaskebomber ikke lager for mye søl.
 
Shit. Fikk litt klump i magen her.. Er det slik at kalkulatoren er heil off? Satte co2 til 3.6. Noe jeg kan gjøre.? Om flaskene da klarer seg i noen uker, må jeg da åpne dem iført verneutstyr,?

Sent from my C6903 using Tapatalk
 
Sider gjærar ofte under 1.000. Greit å gi den nok tid så ein er heilt sikker på at det ikkje er eit par hundredeler der som vil bidra med co2 i tillegg til karboneringsukkeret.
 
Kommer an på hva som ligger til grunn for beregningene.11 g per liter gir ca. 2,75 volumer CO₂. Men du må tahe syn til at ølet ved endr gjæring er mettet med CO₂, og typisk vil inneholde ca. 0,9 volumer fra primærgjæringen. Sånn sett har du jo truffet når du brukte kalkulatoren, men 3,6 volumer er mye. Jeg ville lagt meg på 2,5-2,8 volumer for en sider.
 
Tilbake
Topp