Er det håp for ølet etter at mye springvann kom ned i vørteren under kjøling?

Lager

Slangen på kjøleren min hoppet av under kjøling og relativt mye springvann kom ned i vørteren under kjøling.

Tror dere det er mulig at det ikke ble infisert? For sikkerhetsskyld spurtet det også opp i overskapet og ned i vørteren...

Dette er mitt tredje brygg, og frykter at dette er brygg nummer to som kan risikere og havne i vasken.

Det er ikke unormalt å vanne ut vørteren med springvann dersom man f eks vil tvinge ned OG. Det er derimot ikke helt vanlig å la vannet passere overskapet først.  ;D
Jeg tror de fleste her vil svare med RDWHAHB osv.  :ilike:

Nei det var den turen innom overskapet som var litt kreativ og som gav mest angst. Vi får håpe det er rent der, kjøkkenet er jo bare 2 mnd gammelt så det kommer ann på rensligheten til IKEA :)

Årsaken til at slangen hoppet av var nok at returslangen fikk en knekk og dermed ble det litt lite flyt og mye trykk... (og en manglende slangeklemme...)

:)

Vi er nok litt i overkant engstelige for infeksjon i starten. Dette har roet seg veldig for mitt vedkommende. Man må nesten bare vente og se. :)

Jens Kristian skrev:
Det tryggeste hadde vel vært å koke det opp igjen. Da kunne du også kokt ut eventuelt for mye vann.

Ja jeg vurderte det, hadde jeg hatt bedre tid hadde jeg gjort det... Så angrer litt på at jeg ikke fikk gjort det...

Men vi får håpe jeg bare er litt en overnervøs nybegynner brygger... :)

Da det samme skjedde meg gikk det fint! Og, nå bruker jeg to slangeklemmer på min kjøler :)

Hehe, da blir det et sett med nye slangeklemmer på meg! :)

Vurderer også å bøye røra slik at de "henger" på utsiden av kjelen, i tilfelle det skulle skje igjen, så blir det bare litt vann på kjøkkenet...

Vurderer også å bøye røra slik at de "henger" på utsiden av kjelen, i tilfelle det skulle skje igjen, så blir det bare litt vann på kjøkkenet...

Dette er lurt først som sist. Har "reddet" meg noen ganger. For min del, blir Murphys lov sterkere jo mer erfaren jeg blir.

I tillegg vurderer jeg å sende kjølevannet rett fra stålrøret og ned i et spann, plastslangen til returvannet tålte ikke temeraturen særlig godt... Evt kjøpe en bedre slange...

Bare lurer. Hva skulle OG blitt etter bergning/oppskrift.
Hva er OG nå? Det gir deg en indikasjon på hvor mye vann du har fått oppi.

Den skulle vel blitt 1.045-48 og ble 1.050, så jeg tenker at det er greit greit nok. Jeg må ha kokt det ganske hardt for jeg fikk bare 23 L på gjæringsspannet og skulle hatt 25. Stemmer det at OG blir høyere ved mye avdamping?

Tenkte bare jeg skulle nevne at ølet ble veldig bra - på tross av turen innom benkeskapet! :)

Jeg har også som bøyd rørene på kjøleren slik at de "henger" på utsiden av kjelen - og basert på gårsdagens brygg så fungerte dette bra.

Takk for hjelpen alle sammen!

Tilbake
Topp