Erfaringer med Beer Brew 30

Kise skrev:
Oki, bare sett den på bilder jeg. :)
Men fortsatt.. Lodding på rustfritt er ingen spøk.. Så er stadig nysjerrig på flussmiddeltypen.

Mvh
Nada problema: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3308.msg48082.html#msg48082
 
Aleksander_B skrev:
Da var en heftig bryggehelg over for denne gang:
25 liter Brown Ale (til NM, brygget 05.02)
25 liter CDA (til NM, brygget på 06.02)

Denne helgen testet jeg ut den nye effektdimmeren som jeg kjøpte for en tid siden.
( http://www.ebay.com/itm/140553987088?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_1629wt_905 )
Jeg ble svært fornøyd! Å kunne regulere kokingen akkurat slik man vil ha det var fantastisk. Og det beste; ingen fastbrente rester på varmeelementet.
Og, jeg kan nå kontrollere og redusere fordampingen. Har gått ifra 7-8 liter til 2-3 i timer!

Lagde en rask video av bryggingen i dag, for å vise hvordan kokingen var med effektdimmeren. Og for å vise hvordan jeg lufter vørteren i etterkant før pitching.
http://www.youtube.com/watch?v=DC5KMhurXI4




Flott film!

Gleder meg til neste!
 
Tok kokekjelen til en sveiser. Han var redd et det var lodda skjøt, og at hvis han sveisa der så ville hele skjøten smelte. Men etter nøyere ettersyn så han at det var smelta sammen. Så da går d greit å sveise.
 
Aleksander_B skrev:
Jeg ble svært fornøyd! Å kunne regulere kokingen akkurat slik man vil ha det var fantastisk. Og det beste; ingen fastbrente rester på varmeelementet.
Og, jeg kan nå kontrollere og redusere fordampingen. Har gått ifra 7-8 liter til 2-3 i timer!

Testet mitt tilsvarende i går jeg også, og må si det samme, svært fornøyd. Selv la jeg kokingen i underkant av 70% på den justeringsdingsen.
 
Ole Mørkved skrev:
Aleksander_B skrev:
Jeg ble svært fornøyd! Å kunne regulere kokingen akkurat slik man vil ha det var fantastisk. Og det beste; ingen fastbrente rester på varmeelementet.
Og, jeg kan nå kontrollere og redusere fordampingen. Har gått ifra 7-8 liter til 2-3 i timer!
Testet mitt tilsvarende i går jeg også, og må si det samme, svært fornøyd. Selv la jeg kokingen i underkant av 70% på den justeringsdingsen.

Brukte dere begge samme effektdimmeren fra Ebay som Aleksander_B linket til?
Er den enkel å koble opp? Kunne dere lagt ut noen bilder av hvordan dere koblet den? :)

Det ble vel mye fordampning når jeg kokte i snødrevet i går. Måtte tilsette 5 liter vann etter koking for at mild'en min ikke skulle bli brown ale.. 
 
Brukte samme som Aleksander_B ja. Og koblet etter dette skjemaet som jeg fant tidligere i denne tråden.
 

Vedlegg

  • SSR.jpg
    SSR.jpg
    28,3 KB · Sett: 970
Er det noen spesiell grunn til å bruke denne effektdimmeren kontra å bruke manual mode på piden?

Og mens jeg først poster her, hva er anbefalt periodetid for piden? Er det noe problem å ha den så lavt som mulig om man først har ssr-relé?
 
Ole Mørkved skrev:
Brukte samme som Aleksander_B ja. Og koblet etter dette skjemaet som jeg fant tidligere i denne tråden.

Slik ser mitt half-ass testopplegg ut:





Tanken er å koble dette sammen med PID'en, slik at jeg kan regulere til ca 70% effekt ved full kok.
En annen ting som jeg kom på ved bruk av denne effektdimmeren: Apparatet slo seg ikke på "keep warm" under koketiden! :)
 
Får ikke min PID til regulere effektpådraget, den gir enten 12v elle 0v til ssr`en. har prøvd litt forskjellige innstillinger, men det blir med det samme. I manuell mode regulerer den tiden den ligger inne, men alltid med 12v. Hvis det skal være sånn er det jo greit med en manuell "dimmer" for kok. Noen som vet hvordan den skal stilles inn for å regulere effekten?
 
Bjarte H skrev:
Litt halvhjerta å ikke ha kjøleribbe på releet Aleksander?

Fulgte ikke med noen stor kjøleribbe til dette releet, men det er en "tynn" plate som releet er montert på. Dette klarte å holde temperaturen nede på ett OK nivå.
 
jarle a skrev:
Får ikke min PID til regulere effektpådraget, den gir enten 12v elle 0v til ssr`en. har prøvd litt forskjellige innstillinger, men det blir med det samme. I manuell mode regulerer den tiden den ligger inne, men alltid med 12v. Hvis det skal være sånn er det jo greit med en manuell "dimmer" for kok. Noen som vet hvordan den skal stilles inn for å regulere effekten?
Trodde det var sånn den manuelle dimmeren funka også, jeg. SSR registrerer vel bare på og av-signaler fra dimmeren og slår på og av varmeelementet veldig fort?

Har ikke fått testa ut piden enda, men trodde det var effektprosenten man justerte i manual mode?
 
Ja kjøleribbe må kjøpes ekstra. Plastboksen du har montert releet på isolerer nok til det verre, men hvis det går så går det :)
 
Aleksander_B skrev:
Det er jo et potensiometer som regulerer effekten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Potentiometer
Trodde reléet kun funka som ein på/av-bryter jeg, men det tar faktisk hensyn til hvilken styringsspenning den blir kobla til også, og justerer effekten etter det? Det var isåfall nytt for meg :p

Edit: Så om jeg, teoretisk sett hadde hatt to pider med to forskjellige styringsspenninger, f. eks. 6 v og 12v, og begge var nok til å styre et SSR-relé, så vil forskjellen kunne gi utslag på effekten til varmeelementet? Hvis ikke, hvorfor? Prøver å få oppklart litt i forståelsen min her :) Tror det har mest med inputen på reléet å gjøre, hvordan det egentlig funker.
 
Tror du forresten at det var effektreguleringen under kokingen eller sirkuleringen som hindret fastbrenning?
 
Bjarte H skrev:
Tror du forresten at det var effektreguleringen under kokingen eller sirkuleringen som hindret fastbrenning?

I testen brukte jeg dimmeren under hele bryggeprosessen. Jeg tror at fastbrenningen var en kontinuerlig utvikling både under mesking og koking.
For å la ett så lite element gå 100% med 2,5kw i 60-90min med svært sukkerholdig veske så må jo det skje noe brenning da og?
Men, akkurat dette er jeg ikke sikker på. Kansje noen andre har en bedre forklaring :)
 
Jeg har bare brygget med min BB30 uten effektregulator, men med pumpe. Pumpen brukte jeg under heving av temperaturen på meskingen, to ganger, samt de siste 5-10 min. Jeg kokte i 70 min (på full spiker) uten at "keep warm" slo inn. Jeg hadde ikke noe særlig fastbrent i bunnen, kun en liten brun hinne på halve elementet. Dette gikk av med lunket vann og en myk klut.

Nå har jeg derimot fått og installert en effektregulator, så jeg ser frem til å kunne koke vørter uten å tåkelegge hele huset. Godt å høre at dere er fornøyd med løsningen :)
 
Tilbake
Topp