Erfaringer med Beer Brew 30

Jeg vet ærlig talt ikke, men det er bedre å være på den sikre siden (haha, da har du ikke sett inni kassen min). Kostet 30 kroner, og da slipper jeg å ha SSR-en skrudd fast direkte i plastkassa.
 
Ole Mørkved skrev:
Her er min boks hvor jeg har en SSR inni, og den svenske skjøteledningen

Hvordan har du gjort det når du må ha en slik skjøteledning?, den der er jo styggfarlig om andre finner den?
 
neslekkim skrev:
Ole Mørkved skrev:
Her er min boks hvor jeg har en SSR inni, og den svenske skjøteledningen

Hvordan har du gjort det når du må ha en slik skjøteledning?, den der er jo styggfarlig om andre finner den?

Som elektriker så får jeg vondt inni meg når jeg ser slikt.
Kjøp heller en slik http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=30_58&products_id=1503354 og en http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=30_58&products_id=1503300 om du vil ha skjøteledning.
Eventuelt en nippel som du drar kabelen gjennom og stramer godt til slik at den fungerer som en strekkavlastning. Bare som et lite tips. Kjedelig å snuble i skjøteledningen. Er som regel altid feil ende som faller ut  ;)

Ellers så må jeg si at det stopper ikke på kreativiteten hos hjemmebrygger folket. Har fulgt med på denne og andre tråder her inne en stund nå og har fått mange kreative tips. Har selv en BB 30 som jeg har testet ut med et brygg ( Mitt første øl brygg så langt i livet, men langt fra det siste) Og jeg har vel stort sett de samme erfaringene som stort sett alle andre her inne . Jeg mener BB30 har potensialer med litt kreativ modifikasjon. Og synes 3000kr var en grei pris for å komme i gang med denne hobbyen. Gleder meg allerede til neste brygg som skal brygges.
 
olandale skrev:
Eventuelt en nippel som du drar kabelen gjennom og stramer godt til slik at den fungerer som en strekkavlastning. Bare som et lite tips. Kjedelig å snuble i skjøteledningen. Er som regel alltid feil ende som faller ut  ;)
Aha, kanskje det var det jeg skulle brukt den ekstra 1/2"-nippelen til. Takk for tipset!

Jordledningen trengs ikke å gjøres noe med, right? Bare å la den gå forbi all elektronikken? Nesten alt på plass til jeg kan få begynt å teste ut utstyret, mangler bare kjølepasta og silikonslange.
 
Idet vi startet oppkok under bryggingen igår så kutta kokefunksjonen ut og varmefunksjonen slo seg på...  (som en del andre her har opplevd). lurer litt på om det skjer når man overskrider maks-grensen i kjelen. Hvis jeg tappet av et par liter og slo av varmeelementet så tok det noen minutter  før vi hørte termostaten klikket og vi kunne slå den på igjen. Når det såvidt begynte å koke og jeg helte oppi det jeg tappet av, så slo termostaten ut igjen. Gjentok prosdyren men lot være å helle opp i det jeg tappet av og da fungerte den helt greit. (ventet med å helle oppi det jeg tappet av til det hadde fordampet et par liter, så var det ikke noe mer problem). Evt. så trenger den resirkulelring under oppkok for at ikke termostaten skal slå ut...

Ganske irriterende egentlig.
 
Gaaah, fikk Sestos 2R-varianten istedetfor VR-varianten. Da får jeg bare prøve å få bytta den da, hvis ingen skulle være interesserte her.

Nedtur :(
 
olavgn skrev:
olandale skrev:
Eventuelt en nippel som du drar kabelen gjennom og stramer godt til slik at den fungerer som en strekkavlastning. Bare som et lite tips. Kjedelig å snuble i skjøteledningen. Er som regel alltid feil ende som faller ut  ;)
Aha, kanskje det var det jeg skulle brukt den ekstra 1/2"-nippelen til. Takk for tipset!

Jordledningen trengs ikke å gjøres noe med, right? Bare å la den gå forbi all elektronikken? Nesten alt på plass til jeg kan få begynt å teste ut utstyret, mangler bare kjølepasta og silikonslange.

Når jeg skrev nippel så tenkte jeg mer på en slik http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=9999_90000_90400_90401&products_id=1248064 eventuelt http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?products_id=3031131
Når det gjelder jording, så skader det ikke om du kobler den til om det finnes tilkoblingspunkt for det. Kjedelig om det skulle bli en jordfeil i forbindelse med vannsprut. Strømmen tar altid den letteste veien.
 
olavgn skrev:
Gaaah, fikk Sestos 2R-varianten istedetfor VR-varianten. Da får jeg bare prøve å få bytta den da, hvis ingen skulle være interesserte her.

Nedtur :(

Du kan bruke den. Du kan enten koble ei ekstern spenningskilde (type mobillader el.l.) gjennomm releet, eller opne PID'en og ta ut releet og jumpe drivspenningen fra relespolen til utgangsklemmene. Eg har gjort det på ein RKC og det funkar heilt fint.

Når den er levert med releutgang er periodetida innstilt på 20 sec, SSR varianten har 2 (eller 4) sec, fordi SSR toler raskare av og på swiching. Dette kan stillast i menyen fra 0,5 til 199 sec trur eg det var.

Brukar du releutgangen kan du fint stille ned tida, men releer kan få litt kortare levetid av det.
 
Sett litt på det, og tror jeg skulle kunne ha greid å få det til. Men vil vel uansett mangle manual mode, som var noe av det jeg var ute etter da jeg tenkte å skaffe meg PID. Kjøpte meg ein VR-versjon med inkludert K-probe, så får jeg se om jeg kan bruke den første til noe annet, kosta meg 191 kr. Ville vel kosta meg nesten like mye å returnere den og få tilsendt ein ny vil jeg tro.

Noen tips forresten, til bruk av ein ekstra PID? Er det mulig å bruke den på kjøleskap uten at den tar knekken på kompressoren?
 
Bheder skrev:
Idet vi startet oppkok under bryggingen igår så kutta kokefunksjonen ut og varmefunksjonen slo seg på...  (som en del andre her har opplevd). lurer litt på om det skjer når man overskrider maks-grensen i kjelen. Hvis jeg tappet av et par liter og slo av varmeelementet så tok det noen minutter  før vi hørte termostaten klikket og vi kunne slå den på igjen. Når det såvidt begynte å koke og jeg helte oppi det jeg tappet av, så slo termostaten ut igjen. Gjentok prosdyren men lot være å helle opp i det jeg tappet av og da fungerte den helt greit. (ventet med å helle oppi det jeg tappet av til det hadde fordampet et par liter, så var det ikke noe mer problem). Evt. så trenger den resirkulelring under oppkok for at ikke termostaten skal slå ut...

Ganske irriterende egentlig.

Dette skjedde også meg. Gikk over i "keep warm" og grønt lys. Da blir det ikke mye kok. Jeg tror rett og slett det blir for varmt i den tette delen hvor varmeelement og termostat er samlet. Termostaten kobler ut, fordi den tror det er over 110 grader (max).
Jeg har koblet ut hele termostaten, da jeg likevel styrer temp med PID.
Men, det er selvfølgelig ikke sånn det skal være.
 
Bheder skrev:
Idet vi startet oppkok under bryggingen igår så kutta kokefunksjonen ut og varmefunksjonen slo seg på...  (som en del andre her har opplevd). lurer litt på om det skjer når man overskrider maks-grensen i kjelen. Hvis jeg tappet av et par liter og slo av varmeelementet så tok det noen minutter  før vi hørte termostaten klikket og vi kunne slå den på igjen. Når det såvidt begynte å koke og jeg helte oppi det jeg tappet av, så slo termostaten ut igjen. Gjentok prosdyren men lot være å helle opp i det jeg tappet av og da fungerte den helt greit. (ventet med å helle oppi det jeg tappet av til det hadde fordampet et par liter, så var det ikke noe mer problem). Evt. så trenger den resirkulelring under oppkok for at ikke termostaten skal slå ut...

Ganske irriterende egentlig.

Det er kanskje derfor det er fastsett eit maks-mål for mengde vatn / vørter i BBen? Vil anta det ikkje er utan grunn.
Men skulle det vise seg at dette ikkje er tilfelle, så er dette ein såpass alvorleg mangel at leverandør bør kontaktast og få mulegheit til å fikse dette. Per Inge har vel tidlegare i tråden også sagt at dersom det er feil eller manglar ved BBen, så er det berre å ta kontakt.
 
olavgn skrev:
Sett litt på det, og tror jeg skulle kunne ha greid å få det til. Men vil vel uansett mangle manual mode, som var noe av det jeg var ute etter da jeg tenkte å skaffe meg PID. Kjøpte meg ein VR-versjon med inkludert K-probe, så får jeg se om jeg kan bruke den første til noe annet, kosta meg 191 kr. Ville vel kosta meg nesten like mye å returnere den og få tilsendt ein ny vil jeg tro.

Noen tips forresten, til bruk av ein ekstra PID? Er det mulig å bruke den på kjøleskap uten at den tar knekken på kompressoren?

Pidde ei kokeplate eller en riskoker, så har du sousvide vannbad? :)
 
Hmm, lurer på om jeg kanskje skal pidde kokeplaten jeg tenker å bruke til oppvarming av skyllevann, så slipper jeg å knote så mye for å oppnå 78° :)
 
Ketil skrev:
Bheder skrev:
Idet vi startet oppkok under bryggingen igår så kutta kokefunksjonen ut og varmefunksjonen slo seg på...  (som en del andre her har opplevd). lurer litt på om det skjer når man overskrider maks-grensen i kjelen. Hvis jeg tappet av et par liter og slo av varmeelementet så tok det noen minutter  før vi hørte termostaten klikket og vi kunne slå den på igjen. Når det såvidt begynte å koke og jeg helte oppi det jeg tappet av, så slo termostaten ut igjen. Gjentok prosdyren men lot være å helle opp i det jeg tappet av og da fungerte den helt greit. (ventet med å helle oppi det jeg tappet av til det hadde fordampet et par liter, så var det ikke noe mer problem). Evt. så trenger den resirkulelring under oppkok for at ikke termostaten skal slå ut...

Ganske irriterende egentlig.


Jeg har koblet ut hele termostaten, da jeg likevel styrer temp med PID.
Men, det er selvfølgelig ikke sånn det skal være.
Kan du vise hvordan termostaten er koblet ut. Ønsker selv å gjøre dette.
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Hvorden koble ut termostat:
Skrudde av hele den svarte plastikgreia under kjelen. 3 skruer gjemt under gummiknottene. Dro av begge ledningene med kabelsko som sitter på termostaten. Koblet dem sammen med en ledningsstump med nye kabelsko i hver ende. Da forsvinner også muligheten til "keep warm" funksjonen, men hvem har bruk for den?
Fungerte glimrende på siste brygg.
 
neslekkim skrev:
olavgn skrev:
Sett litt på det, og tror jeg skulle kunne ha greid å få det til. Men vil vel uansett mangle manual mode, som var noe av det jeg var ute etter da jeg tenkte å skaffe meg PID. Kjøpte meg ein VR-versjon med inkludert K-probe, så får jeg se om jeg kan bruke den første til noe annet, kosta meg 191 kr. Ville vel kosta meg nesten like mye å returnere den og få tilsendt ein ny vil jeg tro.

Noen tips forresten, til bruk av ein ekstra PID? Er det mulig å bruke den på kjøleskap uten at den tar knekken på kompressoren?

Pidde ei kokeplate eller en riskoker, så har du sousvide vannbad? :)
:skitbra:
 
Mulig det skulle vært en egen tråd  om modifisering av BB30.

Det hadde kanskje gjort det mer lettvint å finne frem til det man skulle ha behov for.

( jeg har 280 liters koker)  :djevelsk:
 
Tenker kanskje å starte ein tråd med utfyllende info om hvordan jeg har modifisert, og hvor jeg har fått tak i delene. Hvis da ingen kommer meg i forkjøpet. Utfyllende info om hvordan folk har løst utfordringene tror jeg kan være kjekt for andre også. Hadde jo i utgangspunktet ikke planer om å modifisere, men da jeg så hvor lite tilfredsstillende BB30 funka ut av boksen så tok jeg på meg utfordringen.
 
olavgn skrev:
Tenker kanskje å starte ein tråd med utfyllende info om hvordan jeg har modifisert, og hvor jeg har fått tak i delene. Hvis da ingen kommer meg i forkjøpet. Utfyllende info om hvordan folk har løst utfordringene tror jeg kan være kjekt for andre også. Hadde jo i utgangspunktet ikke planer om å modifisere, men da jeg så hvor lite tilfredsstillende BB30 funka ut av boksen så tok jeg på meg utfordringen.


Det hadde vært veldig greit :yes:
 
Tilbake
Topp