Torga skrev:Mulig det skulle vært en egen tråd om modifisering av BB30.
Det hadde kanskje gjort det mer lettvint å finne frem til det man skulle ha behov for.
( jeg har 280 liters koker) :djevelsk:
En BB280 ?
Torga skrev:Mulig det skulle vært en egen tråd om modifisering av BB30.
Det hadde kanskje gjort det mer lettvint å finne frem til det man skulle ha behov for.
( jeg har 280 liters koker) :djevelsk:
Gahr skrev:Hvorfor så lang resirk på78 °C? Hvor lang tid mesket du på forsukringssteget/stegene?
Jostein D skrev:Gahr skrev:Hvorfor så lang resirk på78 °C? Hvor lang tid mesket du på forsukringssteget/stegene?
Det samme spørsmålet har jeg også stilt meg. Jeg er en (relativt) lykkelig eier av denne famøse BB30 og har som oftest resirkulert ved 78 grader i rundt en time i alle mine brygg (etter forsukringsstegene) og stort sett alltid fått forventet utbytte. Ser jo at enkelte, tidligere i tråden, har droppet dette og heller resirkulert under meskingen. Det som imidlertid står ubesvart er: Hva er den faglige begrunnelsen for å legge inn en hel time med resirkulering? Er klar over at man ofte legger inn et steg for å "meske ut" på temperaturer i nærheten av dette her, men resirulering i en time går jo (tross min unge bryggekarriere) imot alt jeg har sett, lest og hørt. Bør jeg gi F, eller fortsette med denne merkelige gymnastikken i en hel time etter mesking?
Dag skrev:Jeg skrudde opp min BB30 i bunnen og fjernet alt av termostat, smeltesikringer og annet. Sitter kun igjen med nettledningen via nettbryteren og rett på elementene i parallell. Dette selvfølgelig under forutsetning av at du har en separat boks for tempstyring, da gjerne med en PID...
Er nok flere som gjør det etterhvert.olandale skrev:Det hadde vært artig om de som hadde modifisert sin BB30 kunne lagt ut bilder i en egen tråd. Kanskje en BB30 tips og triks tråd? Er fersk i bryggerifaget så har ikke så veldig erfaring med hva som kan gjøres for å få den bedre. En ting jeg f.eks lurer på er hvor folk har satt temperatur måleren når de bruker pid. Jeg kribler i fingrene med å starte modifisering.
Asle S skrev:Endelig fått ferdigstilt min BB30 med sirkulasjon, pid og litt større kuleventil.
Nå sitter jeg og ser på at PIDen tuner ser inn.
Til min skuffelse viser det seg at kokekjelen ikke er tett. Det pipler litt vann ut fra et ørlite hull i sveiseskøten bak.
Noen som har en idé på hvordan denne kan tettes? Loddetinn er vel kanskje ikke helt bra for vørter..
Kise skrev:Sølv På alu? Hvilket flusmiddel bruker du da?
Vær 100% sikker på at det ikke er noen prosent bly.
Et lokalt sveiseverksted burde kunne fikse dette trygt og enkelt.
Kise skrev:Oki, bare sett den på bilder jeg.
Men fortsatt.. Lodding på rustfritt er ingen spøk.. Så er stadig nysjerrig på flussmiddeltypen.
Mvh