Erfaringer med Beer Brew 30

Torga skrev:
Mulig det skulle vært en egen tråd  om modifisering av BB30.

Det hadde kanskje gjort det mer lettvint å finne frem til det man skulle ha behov for.

( jeg har 280 liters koker)  :djevelsk:

En BB280 ?
:)
 
Navn på ny tråd:
pimp my bb
eller
bling bling 30
;D;D;D
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Start med en intro forklaring for oss "Rookies" om hva Pid, ssr, osv er


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.986735,11.230362
 
Brygger nå en Bayer på BB30. Spørsmål: måler temp både i meskekaret og utenfor. Ved resirk utnevner disse seg. Er nå på 65 graders mesk ( 1 time uten resirk). Da har jeg 65 grader i meskekaret, men sonde utenfor har 84 grader. Er dette ok? Er det i meskekaret jeg skal ha 65?


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.987114,11.227176
 
Gahr skrev:
Hvorfor så lang resirk på78 °C? Hvor lang tid mesket du på forsukringssteget/stegene?

Det samme spørsmålet har jeg også stilt meg. Jeg er en (relativt) lykkelig eier av denne famøse BB30 og har som oftest resirkulert ved 78 grader i rundt en time i alle mine brygg (etter forsukringsstegene) og stort sett alltid fått forventet utbytte. Ser jo at enkelte, tidligere i tråden, har droppet dette og heller resirkulert under meskingen. Det som imidlertid står ubesvart er: Hva er den faglige begrunnelsen for å legge inn en hel time med resirkulering? Er klar over at man ofte legger inn et steg for å "meske ut" på temperaturer i nærheten av dette her, men resirulering i en time går jo (tross min unge bryggekarriere) imot alt jeg har sett, lest og hørt. Bør jeg gi F, eller fortsette med denne merkelige gymnastikken i en hel time etter mesking?
 
Jostein D skrev:
Gahr skrev:
Hvorfor så lang resirk på78 °C? Hvor lang tid mesket du på forsukringssteget/stegene?

Det samme spørsmålet har jeg også stilt meg. Jeg er en (relativt) lykkelig eier av denne famøse BB30 og har som oftest resirkulert ved 78 grader i rundt en time i alle mine brygg (etter forsukringsstegene) og stort sett alltid fått forventet utbytte. Ser jo at enkelte, tidligere i tråden, har droppet dette og heller resirkulert under meskingen. Det som imidlertid står ubesvart er: Hva er den faglige begrunnelsen for å legge inn en hel time med resirkulering? Er klar over at man ofte legger inn et steg for å "meske ut" på temperaturer i nærheten av dette her, men resirulering i en time går jo (tross min unge bryggekarriere) imot alt jeg har sett, lest og hørt. Bør jeg gi F, eller fortsette med denne merkelige gymnastikken i en hel time etter mesking?

Dette er også diskutert i en tråd hvor jeg bad om diverse råd og tips: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8368.msg77250.html#msg77250. Vi har gjort vårt første og hittil eneste brygg på BB30 og droppet den lange resirkuleringen på 78 grader. Vi sirkulerte under hele meskingen og hevet temperaturen i mesken til oppunder 80 grader, sirkulerte i 10 minutter til og skyllte så med vann som holdt oppunder 80 grader før vi satte termostaten på maks for å få kok. Etter kok satt vi igjen med 21 liter i gjæringsbøtten med en OG på 1.046 og var godt fornøyd med det.

Å få kontinuerlig kok på BB30'en var ikke mulig. Som flere andre har opplevd slo termostaten av og på varmen i intervaller slik at vi hadde noen minutter med kok og noen minutter uten. Vi kokte derfor noe lenger enn det som stod i oppskriften og justerte derfor også humleskjema etter beste evne. Per Inge på olbrygging.no har lovet å se nærmere på dette da den skal kunne holde kok hele tiden. Det er for tiden ferie i Kina, men han vil kontakte fabrikken når denne er over og forsøke å få noen svar.

Vi prøver å samle erfaringer og tanker på bloggen vår og der kan du lese (og se litt bilder) om vårt første brygg på BB30, fra hvordan vi tenkte det skulle gjøres til hvordan vi faktisk gjorde det: http://www.bryggerstupet.no/?p=540
 
Jeg skrudde opp min BB30 i bunnen og fjernet alt av termostat, smeltesikringer og annet. Sitter kun igjen med nettledningen via nettbryteren og rett på elementene i parallell. Dette selvfølgelig under forutsetning av at du har en separat boks for tempstyring, da gjerne med en PID...
 
Dag skrev:
Jeg skrudde opp min BB30 i bunnen og fjernet alt av termostat, smeltesikringer og annet. Sitter kun igjen med nettledningen via nettbryteren og rett på elementene i parallell. Dette selvfølgelig under forutsetning av at du har en separat boks for tempstyring, da gjerne med en PID...

Vi blir veldig glade for bilder  :biersmile:
 
Det hadde vært artig om de som hadde modifisert sin BB30 kunne lagt ut bilder i en egen tråd. Kanskje en BB30 tips og triks tråd? Er fersk i bryggerifaget så har ikke så veldig erfaring med hva som kan gjøres for å få den bedre. En ting jeg f.eks lurer på er hvor folk har satt temperatur måleren når de bruker pid. Jeg kribler i fingrene med å starte modifisering.
 
olandale skrev:
Det hadde vært artig om de som hadde modifisert sin BB30 kunne lagt ut bilder i en egen tråd. Kanskje en BB30 tips og triks tråd? Er fersk i bryggerifaget så har ikke så veldig erfaring med hva som kan gjøres for å få den bedre. En ting jeg f.eks lurer på er hvor folk har satt temperatur måleren når de bruker pid. Jeg kribler i fingrene med å starte modifisering.
Er nok flere som gjør det etterhvert.
Lager egen tråd når jeg får gjort mine endringer. Lenger bak i tråden finnes flere enkle modifiseringer.:)
Hadde selv satt pris på bilder av de som har koblet ut termostaten.
Har fått det forklart, men bilder sier mer enn ord.


Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Endelig fått ferdigstilt min BB30 med sirkulasjon, pid og litt større kuleventil.
Nå sitter jeg og ser på at PIDen tuner ser inn.

Til min skuffelse viser det seg at kokekjelen ikke er tett. Det pipler litt vann ut fra et ørlite hull i sveiseskøten bak.
Noen som har en ide på hvordan denne kan tettes? Loddetinn er vel kanskje ikke helt bra for vørter..
 
Asle S skrev:
Endelig fått ferdigstilt min BB30 med sirkulasjon, pid og litt større kuleventil.
Nå sitter jeg og ser på at PIDen tuner ser inn.

Til min skuffelse viser det seg at kokekjelen ikke er tett. Det pipler litt vann ut fra et ørlite hull i sveiseskøten bak.
Noen som har en idé på hvordan denne kan tettes? Loddetinn er vel kanskje ikke helt bra for vørter..

Sølvlodding fungerer nok
 
Sølv På alu? Hvilket flusmiddel bruker du da?
Vær 100% sikker på at det ikke er noen prosent bly.

Et lokalt sveiseverksted burde kunne fikse dette trygt og enkelt.
 
Da var en heftig bryggehelg over for denne gang:
25 liter Brown Ale (til NM, brygget 05.02)
25 liter CDA (til NM, brygget på 06.02)

Denne helgen testet jeg ut den nye effektdimmeren som jeg kjøpte for en tid siden.
( http://www.ebay.com/itm/140553987088?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_1629wt_905 )
Jeg ble svært fornøyd! Å kunne regulere kokingen akkurat slik man vil ha det var fantastisk. Og det beste; ingen fastbrente rester på varmeelementet.
Og, jeg kan nå kontrollere og redusere fordampingen. Har gått ifra 7-8 liter til 2-3 i timer!

Lagde en rask video av bryggingen i dag, for å vise hvordan kokingen var med effektdimmeren. Og for å vise hvordan jeg lufter vørteren i etterkant før pitching.
http://www.youtube.com/watch?v=DC5KMhurXI4
 
Kise skrev:
Sølv På alu? Hvilket flusmiddel bruker du da?
Vær 100% sikker på at det ikke er noen prosent bly.

Et lokalt sveiseverksted burde kunne fikse dette trygt og enkelt.

Den er rustfri...
 
Oki, bare sett den på bilder jeg. :)
Men fortsatt.. Lodding på rustfritt er ingen spøk.. Så er stadig nysjerrig på flussmiddeltypen.

Mvh
 
http://www.youtube.com/watch?v=fV0aLDxlvXk ser ut til at jeg har slitt unødvendig med dette før.. og at det ikke burdte være noe problem... :D
http://www.bssa.org.uk/topics.php?article=150 Vel vel, vær forsiktig med valg av loddetinn .. vær 100% sikker på at det ikke er noe problemer med innhold av u-ønskede metaller.

Kise skrev:
Oki, bare sett den på bilder jeg. :)
Men fortsatt.. Lodding på rustfritt er ingen spøk.. Så er stadig nysjerrig på flussmiddeltypen.

Mvh
 
Tilbake
Topp