Bjarte H skrev:
Men er det noen igjen til å kjøpe 2. og 3. generasjon BeerBrew da?
De som kjøpte 1. generasjon og ikke gidder å modde?
Men for å være seriøs så er jeg fornøyd så langt. Godt fornøyd er jeg ikke, men for et komplett all-grain bryggeri ink. kjøler fra Kina til 3k så forventet jeg ikke en Speidel-klone heller.
Det med den småkjipe krana og varmeelementet på 2,5kW på en så liten flate er absolutt ting som burde ha blitt luket ut under utvikling. Det var noe jeg reagerte på under første brygget, så det synes jeg er merkelig at ikke har blitt fanget opp.
Nå har presten sagt at neste utgave kommer med ny kran, tykkere bunn og flere effekttrinn på elementet. Så får man se om det fungerer tilfredstillende "out of the box" da..
For min del så var dette noe jeg kjøpte fordi det var kompakt (og relativt rimelig). Fra før av hadde jeg et komplett bryggeri med gryte, kjøleboks, kobbermanifold osv. Så jeg har noe å sammenligne med.
Og der BB30 har utmerket seg er lengden på bryggedagen (ca 5 timer vs rundt 8 timer på det gamle oppsettet) og hvor enkelt det er å rengjøre og sette bort (kutter betraktelig ned på bryggedagen min..)
Av de negative sidene (hvis jeg skal se bort i fra krana og varmeelementet/avstanden til maltrører - som jeg nå forhåpentligvis har patchet) så er det for min del maltkapasiteten det går på. Vil tro jeg kan få 7, kanskje 8 kilo malt i BB30'en. Mens jeg på det gamle oppsettet kunne meske 10 kilo uten problemer. Men det er jo alltids noe som kan løses med maltekstrakt eller dobbeltmesk de få gangene man vil brygge en barley wine eller imp stout.
Alt i alt så synes jeg man får mye for pengene for en BB30. Selv når neste versjon kommer til å bli solgt for en høvding ekstra. Det er en fin inngangsport for nye bryggere hvor de kan få et komplett all-grain bryggeri uten at det koster skjorta