Erfaringer med Beer Brew 30

He he he, godt at de morer dykk, karar  :laugh: No har aldri eg trudd at ein skulle få eit heilt perfekt bryggesystem til 1/5 av prisen for ein Speidel og som kan samanliknast med Speidelen i eitt og alt, og det har kanskje heller ikkje dei andre. Men samanlikna med å kjøpe kokekjel, mekke meskesystem av isolert kar, kjøpe og sette saman delar til kjøler etc etc, så har BB vore veldig greitt for meg som har 6 tommeltottar og svært lita interesse for DIY. Har så langt ingen store problem med å måtte sirkulere vørteren manuelt for å sikre rimeleg stabil temperatur. Men det er klart, å kjøpe første generasjon er ikkje det smartaste dersom ein vil få alt ferdig utvikla. For mange er det viktig å brygge på ein måte som har vore vanleg i familien i generasjonar. Då er det kobberkjel og kok i grue med vedfyring som tel.
 
Bjarte H skrev:
Men er det noen igjen til å kjøpe 2. og 3. generasjon BeerBrew da? :)
De som kjøpte 1. generasjon og ikke gidder å modde?  ;)

Men for å være seriøs så er jeg fornøyd så langt. Godt fornøyd er jeg ikke, men for et komplett all-grain bryggeri ink. kjøler fra Kina til 3k så forventet jeg ikke en Speidel-klone heller.
Det med den småkjipe krana og varmeelementet på 2,5kW på en så liten flate er absolutt ting som burde ha blitt luket ut under utvikling. Det var noe jeg reagerte på under første brygget, så det synes jeg er merkelig at ikke har blitt fanget opp.
Nå har presten sagt at neste utgave kommer med ny kran, tykkere bunn og flere effekttrinn på elementet. Så får man se om det fungerer tilfredstillende "out of the box" da.. 

For min del så var dette noe jeg kjøpte fordi det var kompakt (og relativt rimelig). Fra før av hadde jeg et komplett bryggeri med gryte, kjøleboks, kobbermanifold osv. Så jeg har noe å sammenligne med.
Og der BB30 har utmerket seg er lengden på bryggedagen (ca 5 timer vs rundt 8 timer på det gamle oppsettet) og hvor enkelt det er å rengjøre og sette bort (kutter betraktelig ned på bryggedagen min..)

Av de negative sidene (hvis jeg skal se bort i fra krana og varmeelementet/avstanden til maltrører - som jeg nå forhåpentligvis har patchet) så er det for min del maltkapasiteten det går på. Vil tro jeg kan få 7, kanskje 8 kilo malt i BB30'en. Mens jeg på det gamle oppsettet kunne meske 10 kilo uten problemer. Men det er jo alltids noe som kan løses med maltekstrakt eller dobbeltmesk de få gangene man vil brygge en barley wine eller imp stout.

Alt i alt så synes jeg man får mye for pengene for en BB30. Selv når neste versjon kommer til å bli solgt for en høvding ekstra. Det er en fin inngangsport for nye bryggere hvor de kan få et komplett all-grain bryggeri uten at det koster skjorta :)
 
hallo er det noen som hadde orket og ta på seg bryderiet og fortelle meg hvilket utstyr jeg trenger for og bytte krana? 

veit jeg trenger en kuleventil, men hvilke deler bruker jeg for og feste den til kjelen?

takker for svar.
 
Hei du!
Orker du ikke å lese hele tråden ;D
3/8 kuleventil passer utmerket. Skru av kranen og skru på 3/8"
Du trenger ikke flere deler i utgangspunktet da den originale "mutteren" passer. Bruk gjengetape
Sørg for at det blir tett. Tips finner du bakover i tråden ;D ;D ;D
 
Vistad skrev:
Hei du!
Orker du ikke å lese hele tråden ;D
3/8 kuleventil passer utmerket. Skru av kranen og skru på 3/8"
Du trenger ikke flere deler i utgangspunktet da den originale "mutteren" passer. Bruk gjengetape
Sørg for at det blir tett. Tips finner du bakover i tråden ;D ;D ;D

tror ikke jeg kan det, siden jeg har den som selges fra vin og bar den er litt anderledes.
 
Kan du legge ut bilder, både innvendig og utvendig der krana er?
Jeg skal sette inn weldless 1/2", fra homebrewstuff. Alle deler følger med et slikt kit, den eneste en må gjøre er å øke diameter på hullet.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Her er min boks hvor jeg har en SSR inni, og den svenske skjøteledningen
 

Vedlegg

  • 2012-01-21_18-49-24_HDR.jpg
    103 KB · Sett: 949
  • 2012-01-24_18-21-21_HDR - Copy.jpg
    93,5 KB · Sett: 926
Den ser jo flott ut, Ole. Men jeg ser ikke for meg så mange andre anvendelsesområder for den skjøteledningen  ;D
 
Fra spøk til Halvor.
Kanskje denne lille krølldingsen kan hjelpe til mot svidde bunner?
Blir prøvd ut under morgendagen brygging.
Ledningen på bildet går til en pt100 (by the way).
 

Vedlegg

  • IMG_0174.jpg
    IMG_0174.jpg
    1,7 MB · Sett: 912
Får du plass til maltrøret? Har du bare dyttet denne rørbiten inn i gjennomføringen til kranen?
 
JHenrx skrev:
Den ser jo flott ut, Ole. Men jeg ser ikke for meg så mange andre anvendelsesområder for den skjøteledningen  ;D

Vel, sjansen for at den kommer bort, er vesentlig redusert. Det er noe å ta med seg.
 
Jeg har allerede fått meg SSR. Og jeg har fått tips hos Dag til oppkobling.  :)
Nå gjenstår det bare å finne loddebolt, en aluminiumsbit å sette releet på for kjøling og en høvelig eske/kasse/kanal.
 
Svein-H skrev:
Jeg har allerede fått meg SSR. Og jeg har fått tips hos Dag til oppkobling.  :)
Nå gjenstår det bare å finne loddebolt, en aluminiumsbit å sette releet på for kjøling og en høvelig eske/kasse/kanal.

Ole Mørkved skrev:

Treng ein kjøleribbe til SSRen altså? Hadde tenkt den ville funke utan denne.
 
Tilbake
Topp