Erfaringer med Beer Brew 30

Takk for gode svar - det høres veldig fornuftig ut med kontinuerlig sirkulasjon. Kanskje det vil fungere bedre hvis en lager ett nytt hull for sirkulasjonspumpen i bunnen for å få med hele volumet, og heller bruke originalt for tapping? Lurer på om det skal prøves ut...
 
Stianherre skrev:
Takk for gode svar - det høres veldig fornuftig ut med kontinuerlig sirkulasjon. Kanskje det vil fungere bedre hvis en lager ett nytt hull for sirkulasjonspumpen i bunnen for å få med hele volumet, og heller bruke originalt for tapping? Lurer på om det skal prøves ut...

Hadde det vore min BB30 hadde eg prøvd andre ting før eg hadde laga masse hol i den. Kva med feks. å sette på ein liten røyrbit fra gjennomføringen til krana og inn til mitten rett over senter av elementet? Det treng igrunn ikkje vere tett mot gjennomføringen heller så lenge det sit på plass og ikkje dett av.

Ang. plassering av sensoren til PID er det mest gunstig å ha den i vørterstraumen vil eg tru. Då får ein liksom målt eit snitt av vørter som er varma og vørter som kansje er litt kaldare tatt rett fra mesken. Samtidig vil det vere gunstig å ha proben i sjølve gryta for temperaturavlesing under oppkok og nedkjøling.

Det går an å ha to forskjellige prober, ein i gryta og ein i sirkulasjonsløyfa. Med ein 3-pin konektor for PT-100 eller spesialkonektor om ein brukar K-type vil ein kunne velge kva slags probe som skal vere aktiv under forskjellige fasar i bryggingen. Brukar ein PT-100 kan ein også sjalte mellom to prober med ein to posisjon-to polt (ev tre polt) brytar.
Eller plassere proba i gryta, men så nærme utløpet som mogeleg.
 
Jeg gjorde noe liknende det protto sier når jeg brygget igår.
Festet pt100 i en kort silikonslangebit i kranåpningen under sirkulasjon, og nappet den løs så den hang fritt under koking.
Det med rørbiten høres veldig fornuftig ut. Har tenkt på det samme, da jeg for første gang fikk litt svidd bunn igår. Det skjedde selv med kontinuerlig sirkulasjon og meskerøret hevet ca 3 cm.
En faktor her er nok at jeg hadde 7,5 kg malt i røret, så sirkulasjonshastigheten ble naturlig nok ganske moderat.
 
Jeg har også tenkt på dykket utløp for å få med nedre volum i sirkulasjonen, men er usikker på om det plass mellom meskesylinderen og yttervegg. Skal sjekke det senere i kveld :eek:). Ellers har jeg laget et t-stykke etter kuleventilen med en følerlomme (thermowell), slik at det er veldig enkelt å sette inn enda en følerlomme inn i ytterveggen på BB30 - og bytte plass i de ulike delene av prosessen. Men hvis det kun kommer godt ut av kontinuerlig sirkulasjon så er jo det enklest å la den stå?

Ift. utløpet over meskesylinderen for sirkulasjonssystemet, er det en ide å bøye et rør 360 gr (tilførsel med t-stykke) med mindre diameter en sylideren og skjære tverrspor hele veien rundt slik at det drypper ned over mesken? Noen som har tenkt noe her?
 
Ift. utløpet over meskesylinderen for sirkulasjonssystemet, er det en idé å bøye et rør 360 gr (tilførsel med t-stykke) med mindre diameter en sylideren og skjære tverrspor hele veien rundt slik at det drypper ned over mesken? Noen som har tenkt noe her?
[/quote]

Jeg har laget og brukt (en gang) noe liknende. Det ble ikke vellykket da små maltrester tettet hullene i "manifolden".
Bruker nå bare silikonslangen og passer på at det er noen cm væske over malten hele tiden. Justerer flow med ei kulekran på pumpa.
 
Vistad skrev:
Ole Mørkved skrev:
Hvor mye opp tenker du å justere den? Har tenkt tanken selv siden jeg fikk utstyret i hus.
Har skrudd inn skruer jeg kan justere. Har ikke hatt andre avstander enn dette:

6678931153_d771d035cd.jpg

IMG_6796 by vistadfoto, on Flickr[/img]

6678931291_f6e8c63c34.jpg

IMG_6798 by vistadfoto, on Flickr[/img]

Bheder skrev:
Vistad skrev:
Bruker man 3/8" kran fra feks Biltema fungerer den helt fint på bb30. Kjøpte også to typer firkantskiver med hulldimensjon 17 og 21mm. Da sitter den støtt samt at o-ringen holdes godt på plass.
Hullet må seff. bli større når 1/2" skal på plass. Har kjøpt "hulltager" billig fra England.

Har planer om å kjøpe Biltema kran denne uken... Kunne du lagt ut noen bilder av hvordan det ble seende ut med de? (spesiellt nysgjerrig på de firkantskivene og nødvendigheten av de...)

Bengt
Slik er firkantskivene for støtte samt tetting for o-ring:
6678931429_beb9b786a7.jpg

IMG_6799 by vistadfoto, on Flickr[/img]

17 og 21 mm skiver (tror jeg :roedme:)
6678931525_cfe09381df.jpg

IMG_6800 by vistadfoto, on Flickr[/img]

"Gropen" som o-ringen ligger og koser seg i ;D
6678931653_3afc67d0c6.jpg

IMG_6801 by vistadfoto, on Flickr[/img]

Vil nok prøve å slipe dette opp slik at det passer til 1/2" også.

Hadde sett for meg at der var ei skive på kvar side av kokekaret. Dette funkar sikkert, men vil ikkje O-ringen kome i klemme også her slik at det kan bli lekkasje? (Reknar med ikkje, men må spør.) Men akkurat no er eg mest opptatt av Hardrockens historie på NRK 1 :)
 
O-ringen ligger i klem. Det er jo hele poenget:)
Den ligger godt i foringen. Tetter veldig godt. Null lekkasje

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Vistad skrev:
O-ringen ligger i klem. Det er jo hele poenget:)
Den ligger godt i foringen. Tetter veldig godt. Null lekkasje

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

Flott at den ligg i klem slik at den ikkje vrir på seg.
 
BB30'en min tok seg en tur på Biltema i går.
Her ser dere henne iført et lekkert [iurl=http://biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Sovepose-og-liggeunderlag/Liggeunderlag-26751/]liggeunderlag[/iurl] som matcher nyansene i det kalde stålet.
Og hva er vel bedre enn et stilig belte? Jo, [iurl=http://biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Spennband-34270/]TO stilige belter![/iurl]  ;D

Byttet ut krana med en [iurl=http://biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Kuleventil-254330/]1/2" kuleventil.[/iurl] Regner med terskelen for tetting er litt høyere enn ved den gamle som hadde 3/8" åpning.
Benyttet meg av en [iurl=http://biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Bordgjennomforing-254340/]1/2" bordgjennomføring[/iurl] sammen med en [iurl=http://biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Sortimentboks/O-ringer/O-ringer-50-stk-19097/]o-ring[/iurl] på hver side. (Var usikker på størrelsen jeg trengte så jeg kjøpte en boks med 12 forskjellige. Kjekt å ha..).
Hullet måtte utvides. Det var 2-3 minutters håndarbeid med ei vanlig rundfil..
Litt gjengetape måtte til for og få krana tett. Men nå kommer det ikke en dråpe ut.
Kjøpte en slangenippel til krana også, men glemte å montere den før fotoseansen.

Jeg har også skrudd i noen skruer i maltrøret for og øke avstanden fra varmeelementet. Er litt bekymret for at skruene skal skrape opp bunnen hvis jeg rører i mesken. Så jeg kommer antageligvis til å trekke ei stripe med [iurl=http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162804795]ovnsilikon[/iurl] over skruehodene og feste med litt ståltråd. Som en slags møbelknott..
 

Vedlegg

  • BB30-01.jpg
    BB30-01.jpg
    230,1 KB · Sett: 863
  • BB30-02.jpg
    BB30-02.jpg
    127,3 KB · Sett: 859
  • BB30-03.jpg
    44,4 KB · Sett: 848
  • BB30-04.jpg
    BB30-04.jpg
    63,6 KB · Sett: 825
Flotte bilder  :ilike:
Men jeg lo litt når jeg så at du hadde beltene på "vrangen" slik at det ikke lyste Biltema ifra maskinen.
Likte godt løsningen med skruene under bena, det må jeg gjøre selv!
 
Ang. heving av meskekaret så har eg i heimen funne nokre gul-kromatiserte skruar med passande dim. Er usikker på om eg kan bruke dette materialet. Har lest i m.a. John Palmers "How to brew" om ulike metall utan å ha funne noko svar. Lurer då på om nokon av dykk har noko erfaring om dette.
 
Takk, Aleksander.
Men dersom det er materialet i overflata som er problemet så kan eg kanskje berre koke skruane til dette er vekk + litt til? Men kanskje er dette heller ikkje tilrådeleg?
 
Jeg antar at selv om belegget er vekke, så er de ikke rustfrie. Du kan selvsagt prøve, men etter hva jeg opplevde vil jeg uten tvil påkoste meg slike skruer som terjek har.
 
Du kan jo bruke patenten til JHenrx på side 24 i tråden enn så lenge. Så kan du kjøpe syrefaste skruer til neste gang :)

Nå har alle tre beina blitt ikledd et grått, silikonbasert, skaut med matchende snor. Funker finfint som møbelknotter.
 

Vedlegg

  • graahette.jpg
    graahette.jpg
    69,3 KB · Sett: 1.091
26 sider dedikert til ett ferdigutviklet produkt?

Har sympati for dem av dere som hadde håpet.
Akkurat nå er jeg faktisk ganske stolt av norske hjemmebryggere som biter seg fast i ett "halvfabrikat" og gjør det beste ut av det.
Hvis bare de som designet dette systemet følger med på denne tråden så blir nok Beer Brew 30 ett kanon oppsett.

Stå på !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Tilbake
Topp