Erfaringer med Beer Brew 30

Tror jeg går for denne pt100. Den er liten, slik at den får lett plass i t-stykket, og den har 1/4", som lett finnes overgang til så jeg kan få kobla den til t-stykket. Ser den grei ut?

Edit: La inn linken så det er mulig å se hvem jeg mener ;)
 
olavgn skrev:
Vistad skrev:
Det stemmer. Det er M8. Brukte en skrue til å lage gjenger. Når t-stykket i rustfritt kommer, setter jeg på en plugg som jeg gjenger opp. Monterer QD før t-stykket så hele tas av ved rengjøring.
Hva slags Quick Disconnect er det du har bestilt? Og tenkte du en quick disconnect for å koble pt100 til/fra, eller var det et annet sted du tenkte å montere den? Skjønte ikke helt.
Kjøpte fra morebeer.
Sammen t-stykke som inline termometer fra morebeer også.
Istedet for at qd er på slangen, setter jeg den på t-stykket i den ene enden som skal inn på kranen til bb30. (Har nå en 3/8" bt kran, og men denne byttes med weldless kit fra homebrewstuff.) Da kan man ta av t-stykket med slange i den andre enden og pt-100 i den tredje enden. Pt-100 skrur jeg inn i en endeplugg jeg borrer og gjenger opp.
Vil tro dette gir beste kontroll på temperatur, pga sirkulasjon. En slipper hull i karet også.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Vistad skrev:
olavgn skrev:
Vistad skrev:
Det stemmer. Det er M8. Brukte en skrue til å lage gjenger. Når t-stykket i rustfritt kommer, setter jeg på en plugg som jeg gjenger opp. Monterer QD før t-stykket så hele tas av ved rengjøring.
Hva slags Quick Disconnect er det du har bestilt? Og tenkte du en quick disconnect for å koble pt100 til/fra, eller var det et annet sted du tenkte å montere den? Skjønte ikke helt.
Kjøpte fra MoreBeer.
Sammen t-stykke som inline termometer fra MoreBeer også.
Istedet for at qd er på slangen, setter jeg den på t-stykket i den ene enden som skal inn på kranen til bb30. (Har nå en 3/8" bt kran, og men denne byttes med weldless kit fra homebrewstuff.) Da kan man ta av t-stykket med slange i den andre enden og pt-100 i den tredje enden. Pt-100 skrur jeg inn i en endeplugg jeg borrer og gjenger opp.
Vil tro dette gir beste kontroll på temperatur, pga sirkulasjon. En slipper hull i karet også.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
Ok. Tror jeg står over MoreBeer inntil videre pga den høye frakten. Om noen har noen andre tips mottas det med takk! Hvordan har dere ordna med kobling mellom kjelen og pumpa egentlig?
 
Ok, da har jeg ordna det som skal ordnes når det kommer til bestilling. Så da er det bare å vente på at ting dukker opp i postkassa, og så starter moroa! Har et gavekort på Oslo City som jeg tenker å ta ut på Clas Ohlson også, så sparer litt inn der :) Fant også ein hurtigkobling her heime. 1 stk hurtigkobling til 123 kr fra homebrewstuff skal jeg klare. Men om jeg skulle hatt to hadde det nok sitti lenger inne :p
 
olavgn skrev:
Krana til Beer Brewen er på 3/8", right?

Dersom du skal montere en ny kran på BB30'en, må du utvide hullet noe. :)

Er det noen som har tatt en titt inni på undersiden av apparatet for evt. montering av probe ved utløp?
 
Aleksander_B skrev:
olavgn skrev:
Krana til Beer Brewen er på 3/8", right?

Dersom du skal montere en ny kran på BB30'en, må du utvide hullet noe. :)
Rart, har nemlig ein skrue som jeg trodde var 3/8", samme dim som den som hørte til, som passer perfekt. Om det er en annen sær gjengetype lurer jeg på hvor jeg har fått tak i den skruen :jaha:
 
Sorry. Dersom du har bestillt noe eller har 3/8" er det jo bare å bruke det.

Men selv kjøpte jeg gjennomføring ifra homebrewstuff og utvidet hullet til 1/2". Litt godt med større hull.
 
Aleksander_B skrev:
Sorry. Dersom du har bestillt noe eller har 3/8" er det jo bare å bruke det.

Men selv kjøpte jeg gjennomføring ifra homebrewstuff og utvidet hullet til 1/2". Litt godt med større hull.
Aha. Nei, lurte vel egentlig på hva slags koblinger jeg trengte å kjøpe når jeg så den passe så godt. Endte opp med å kjøpe overgang fra 1/2" kulekran til 3/8" uttafor og 3/8" elbow på innsida i håp om at jeg kan få til no whirlpoolaktig, selv om kjøleren kanskje er i minste laget til at det er så veldig sannsynlig at det funker så bra. Om ikke annet så kan jeg i alle fall koble ein slange på innsida og få med meg litt ekstra vørter uten å måtte styre med tipping av karet.

Funker vanlig mobillader til pumpa forresten? Eller bør jeg se meg om etter ein annen strømforsyning?
 
olavgn skrev:
Aleksander_B skrev:
olavgn skrev:
Krana til Beer Brewen er på 3/8", right?

Dersom du skal montere en ny kran på BB30'en, må du utvide hullet noe. :)
Rart, har nemlig ein skrue som jeg trodde var 3/8", samme dim som den som hørte til, som passer perfekt. Om det er en annen sær gjengetype lurer jeg på hvor jeg har fått tak i den skruen :jaha:
Bruker man 3/8" kran fra feks Biltema fungerer den helt fint på bb30. Kjøpte også to typer firkantskiver med hulldimensjon 17 og 21mm. Da sitter den støtt samt at o-ringen holdes godt på plass.
Hullet må seff. bli større når 1/2" skal på plass. Har kjøpt "hulltager" billig fra England.

Edit: Tapatalk henger litt etter ser jeg...
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Er skeptisk til å bruke disse delene fra Biltema siden de er i messing. Messing kan vel avgi endel uønskede metaller i ølet, og begrenser i tillegg veldig hva slags vaskemidler man kan bruke.
 
igniztion skrev:
Er skeptisk til å bruke disse delene fra Biltema siden de er i messing. Messing kan vel avgi endel uønskede metaller i ølet, og begrenser i tillegg veldig hva slags vaskemidler man kan bruke.

Messing tror jeg går bra. Enkelte deler ifm pumpen på Speidel Braumeister er også i messing. Her kan du lese mer om "brewing metallurgy" http://www.howtobrew.com/appendices/appendixB.html
 
Måtte lese meg litt opp på dette, og det ser ut til at jeg ikke bør bekymre meg for å bruke messing så lenge jeg ikke har planer om å vaske utstyret med klor eller blekemidler som inneholder hydrogenperoksid.

Ventiler og koblinger i SS 316 er jo over 4 ganger så dyrt som messing om man skal kjøpe det her i landet. Ser ikke poenget med det da.
 
igniztion skrev:
Ventiler og koblinger i SS 316 er jo over 4 ganger så dyrt som messing om man skal kjøpe det her i landet. Ser ikke poenget med det da.

304 er kansje ikkje så mykje billegare men er det som er "standard" i meieria. Trur det er mangelen på nikkel som gjer at 304 er meir gunstig for næringsmiddel.
316 er vel mest for båt/sjø/saltvatn og andre spesielt korrosive miljø.
 
Vistad skrev:
Bruker man 3/8" kran fra feks Biltema fungerer den helt fint på bb30. Kjøpte også to typer firkantskiver med hulldimensjon 17 og 21mm. Da sitter den støtt samt at o-ringen holdes godt på plass.
Hullet må seff. bli større når 1/2" skal på plass. Har kjøpt "hulltager" billig fra England.

Har planer om å kjøpe biltema kran denne uken... Kunne du lagt ut noen bilder av hvordan det ble seende ut med de? (spesiellt nysgjerrig på de firkantskivene og nødvendigheten av de...)

Bengt
 
I går var jeg syk, og siden jeg ikke kunne være med på mandag i toen brygget jeg en brown ale som plaster på såret.
Har ikke PIDen oppe enda, den skal kobles opp iløpet av uka.

Men kjørte på med pumpe og en litt lengre slange som gahr anbefalte i toppen av sikret. Merkingen gikk fint men, uten PIDen er stabil temp vanskelig å opprettholde.
Fant også ut at det å heve silkaret er noe som må gjøres snarest! Når silkaret står på en flat overflate er det kun noen mm klaring fra bunn til kanten avsilkaret.
 
Bheder skrev:

Har planer om å kjøpe Biltema kran denne uken... Kunne du lagt ut noen bilder av hvordan det ble seende ut med de? (spesiellt nysgjerrig på de firkantskivene og nødvendigheten av de...)

Bengt
Skal få tatt noen bilder.
Nødvendigheten? Tja, o-ringen sklir ihvertfall ikke vekk. Samt at den blir tettere vil jeg tro.

Aleksander_B skrev:
Fant også ut at det å heve silkaret er noe som må gjøres snarest! Når silkaret står på en flat overflate er det kun noen mm klaring fra bunn til kanten avsilkaret.
Borret bare opp de eksisterende hullene, slik at jeg fikk skrudd inn noen skruer. Vil tro dette også kan redusere fastbrent vørter (eller grobunn for det), ihvertfall når man stegmesker eller tar en mashout. Med så liten klaring var det veldig liten mengde vørter 2500watt var i kontakt med. Vil tro dette vil være veldig lurt å gjøre for de som ikke har pumpe. Enkelt å gjøre ihvertfall, samt lett å endre tilbake hvis man ønsker det ;D
 
Tilbake
Topp