Erfaringer med Beer Brew 30

Hei igjen tror eg har funnet feilen fra i går. ser ut som det er en føler under for og forhindre tørr kokking.
og i går når eg fekk stuck mash svidde det seg noe voldsomt til bunnen, og trolig gjorde at varmeelementet vart  for varmt og koblet ut.
gjort reint og ting ser ut til og virke i dag :)
skal til og brygge nå og ser på malten eg har fått ferdig knust, og det er enormt med mel i den, bør eg prøve og ikkje få med melet for og forindre at det skal tette seg i dag og?
 
@Tom.I: Melet er ikke så fryktelit farlig i grunn. Men det er selve den knuste malten som kan bli problemet. Er den for fint knust vil den pakke seg tettere sammen og dermed få dårligere "filtreringsevne". Men prøv det du kan :)

Ble brygget i går dumpet da det svidde seg?
 
Nei står og gjærer seg men har ikkje noe særlig tro på det. vi får se om exporten blir drikkende.

i dag går det som en drøm tok ikkje vækk melet, og har montert den lille pumpa fra e-bay som pumper 2 liter min. temperaturen er gankse så stabil og ingen ting er tett enda, er 20 min ut i meskinga :skitbra:
 
Dersom det ikke luktet død, lik og gammel begravelse av mesken har du ikke svidd den.

Men fastbrente rester på kokeelementet er vanlig for våremaskiner. :)

Dersom det er en lager du lager er du klar over gjøæringstemperaturer?
 
Det er en bayer ca 6kg malt
skal bruke saflager s-23 tenkte eg skulle prøve og gjære på 10-11 grader.
står og vurderer og bruke en eller 2 pakker :jaha:
 
bozo skrev:
Aleksander_B skrev:
Tenkte jeg skulle legge ut bilder av mine to termosonder som jeg har fått fra ebay.
Hadde ikke linjal for hånden så jeg brukte PID'en som "målestokk" så dere får ett inntrykk av størrelsen på dette.

K Type


PT100


Er det samme PT100 du har kjetil?
Håper du kan legge ut bilde av hvor du har sensoren i din BB30. :)

Hei, hvor har du kjøpt pt proben ?
 
Ja og nei. Den funker jo på sett og vis ut av boksen også, men når det kommer til nøyaktighet er den langt unna det jeg er vant til fra det andre utstyret mitt. Men jeg tenker som så at når introduksjonstilbudet var 1000 kr under det den selges for nå, så har jeg litt penger til overs som kan brukes til å få den til å funke som jeg ønsker. Jeg ønsket meg et kompakt bryggeri, og da syntes jeg 3000 var grei pris å betale for kokekar med silkar og kjøler inkludert. Litt dumt at man uansett trenger en ekstern kokeplate for å koke opp skyllevann, men sånn er det vel for speidelen også? Eller?

Men som bryggeri rett ut av boksen fyller den ikke mine krav til et bryggeri.
 
+1 for det Olavgn sier.

Dersom man ikke er skikkelig hard innen bryggeprosedyrer kan man fint lage godt øl med dette utstyret uten problem.
Men for oss, som skal ha nøyaktige temperaturer, kontinuerlig sirkulasjon, og liker å "modde" utstyret er det ikke tilstrekkelig. Da må man isåfall ha en speidel.

Men BB30 er utmerket som ett "førstegangsbryggeri" for studenter og folk med liten plass i hjemmet. Den er som beskrevet enkel å pakke vekk.
Man kan pakke alt utstyr i den og stue den vekk i skap e.l. :)

Jeg har blitt skikkelig glad i min BB30. Det eneste negative som jeg så inderlig ville ha fått endret på er den tynne bunnen. Det er så tynt godt i selve karet så det brenner seg alltid litt på kokeelementet... :(
 
Aleksander_B skrev:
Det eneste negative som jeg så inderlig ville ha fått endret på er den tynne bunnen. Det er så tynt godt i selve karet så det brenner seg alltid litt på kokeelementet... :(

Det er ikkje på grunn av litt høgt effekt/areal forhold som gjer det då? I kombinasjon med stegmesking og kansje litt dårleg sirkulasjon?
 
bidland skrev:
Nei, 5/16" gjenger er vel ikke så vanlig på disse kanter...
Råtippar på at gjengene der er M8. Skal den monterast gjennom eit hol i veggen/botnen er det berre å tre på ein o-ring før den stappast i holet. Mutteren på innsida, stramme til passe så ikkje o-ringen blir skvisa.
 
protto skrev:
Det er ikkje på grunn av litt høgt effekt/areal forhold som gjer det då? I kombinasjon med stegmesking og kanskje litt dårleg sirkulasjon?

Det er nok for høy effekt på lite areal som er årsaken. Sirkulasjon er det ikke lengre ett problem, da jeg bruker pumpe.
Men jeg har kjøpt ett rele med "effektdimmer", som skal kobles opp med PID'en når den skal kobles opp. Da skal jeg sette ned effektiviteten og forsøke meg litt videre.
Den dagen jeg slipper å lute kokekaret etter bruk skal bli en deilig deilig dag...
 
Jeg har ikke hatt problemer med svidde rester i bunnen ved mine to brygg. Har kjørt PID styring. Selv siste brygg med veldig lite/dårlig sirkulasjon gikk det fint.
Vil tro det er PIDen som er årsaken. Kanskje det er fordi den gir så korte impulser til varmeelementet for å holde temperaturen?

Selv om det kan se ut som et hav av ledninger, er det slett ikke så vanskelig å koble det opp. Dessuten er protto bare et par tastetrykk unna ;)
 
Tilbake
Topp