Erfaringer med Beer Brew 30

Hvorfor så lang resirk på78 °C? Hvor lang tid mesket du på forsukringssteget/stegene?
 
Jeg hadde dårlig utbytte på de to første bryggene, rundt 65%, men det siste endte på 78% og da må jeg vel si meg fornøyd. Har slitt med veldig dårlig flyt gjennom mesken fordi jeg har sirkulert for mye slik at alt vannet på toppen av maltsenga har presset den sammen. Når jeg sist var nøye med å ikke ha for stor forskjell på væskenivået i maltrøret og utenfor, gikk det mye bedre. Jeg hadde da 21 liter vann til mesk og skylte med 12 liter.
 
igniztion skrev:
Jeg hadde dårlig utbytte på de to første bryggene, rundt 65%, men det siste endte på 78% og da må jeg vel si meg fornøyd. Har slitt med veldig dårlig flyt gjennom mesken fordi jeg har sirkulert for mye slik at alt vannet på toppen av maltsenga har presset den sammen. Når jeg sist var nøye med å ikke ha for stor forskjell på væskenivået i maltrøret og utenfor, gikk det mye bedre. Jeg hadde da 21 liter vann til mesk og skylte med 12 liter.
Hvor mange kilo malt hadde du da?

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Hvorfor så lang resirk på78 °C? Hvor lang tid mesket du på forsukringssteget/stegene?
Resirkulerte så lenge sidan Per Inge hadde anbefalt 60 minutt, men syntes 45 kunne halde.
Meska med 19 liter vatn på knapt 6 kg malt i 68 - 66 grader i 70 minutt. Hadde håpt på bedre temperaturstabilitet pga uttale frå Per Inge om minimalt varmetap ila 60 min og fordi eg har isolert BB med liggeunderlag. Kan hende må eg resirkulere også under mesk for å sikre meir stabil temperatur?
 
igniztion skrev:
Jeg hadde dårlig utbytte på de to første bryggene, rundt 65%, men det siste endte på 78% og da må jeg vel si meg fornøyd. Har slitt med veldig dårlig flyt gjennom mesken fordi jeg har sirkulert for mye slik at alt vannet på toppen av maltsenga har presset den sammen. Når jeg sist var nøye med å ikke ha for stor forskjell på væskenivået i maltrøret og utenfor, gikk det mye bedre. Jeg hadde da 21 liter vann til mesk og skylte med 12 liter.
Kor mykje / antal liter resirkulerte du i gongen, og helte du tilbake over mesken eller på utsida av maltrøret? Resirkulerte du i 1 time etter mesking slik det var anbefalt?
 
Etter å ha rørt inn mesken, begynte jeg å sirkulere etter ca 10 min og sirkulerte tilnærmet kontinuerlig de resterende 60min av mesketiden. Sirkulerte da mellom 0,5 og 1 liter av gangen og ventet til nivået i meltrøret var tilnærmet jevnt med nivået utenfor før jeg sirkulerte nye 0,5-1 liter. Helte tilbake over mesken, Jeg har ikke fulgt bruksanvisningen som fulgte med, men baserer meg på Temperature Mash profilene i Beersmith. Total mesketid på 60-90 min, alt etter malttype og meskesteg.
 
igniztion skrev:
Etter å ha rørt inn mesken, begynte jeg å sirkulere etter ca 10 min og sirkulerte tilnærmet kontinuerlig de resterende 60min av mesketiden. Sirkulerte da mellom 0,5 og 1 liter av gangen og ventet til nivået i meltrøret var tilnærmet jevnt med nivået utenfor før jeg sirkulerte nye 0,5-1 liter. Helte tilbake over mesken, Jeg har ikke fulgt bruksanvisningen som fulgte med, men baserer meg på Temperature Mash profilene i Beersmith. Total mesketid på 60-90 min, alt etter malttype og meskesteg.

Tusen takk, dette var avklarande  :skitbra:
Tenkte no at eg kunne ha misforstått den medfølgjande forklaringa når det gjeld sirkulering etter mesk, men etter ein sjekk ser eg at eg ikkje har gjort det. Skal prøve meg på denne metoden neste gong, igniztion. Slik kan eg spare litt tid, få meir stabil mesketemperatur og kanskje også høgare utbytte  :yes:

EDIT: Kva temperatur og kor lang tid brukte du på utmesk?
 
Brygget en ESB i jula. Startet med 22l vann og 6,2 kg malt til mesking og brukte 11l vann til skylling. Etter kok og tapping endte jeg opp med 18l. Det skal sies at jeg kanskje ikke lot det renne av seg lenge nok (ca 20 min). Jeg hadde ca 1,5l væske etter at meskekaret hadde stått og rent av seg i ytterligere 20-30 min i en bøtte. Det var også ca 1-1,5l grumsevann igjen i bunnen av kjelen da jeg sluttet å tappe.

Til neste gang vil jeg prøve å skylle med oppimot 15 l, men passe på at kjelen ikke blir for full da det er kun mulig med fosskoking. Noen som har ett ideelt tall på mengde skyllevann?

Har også byttet ut krana med en 1/2" kuleventil med påmontert venturi-rør, noe som funket fortreffelig helt til det siste grumset i bunnen skulle ut (naturlig nok).

Det var liv i gjærlåsen allerede etter 12-14 timer (første gang jeg sjekka) så alt lover godt så langt.
 
Tenkte jeg skulle teste in-line termometeret og pumpen i aksjon.
Har allerede testet utstyret med vann kvelden før, men ville se hvordan det oppførte seg under brygging.

Oppsettet er svært midlertidig. Jeg isolerte med noe liggeunderlag og maskeringsteip.
Røret som er brukt er ett kobberrør, som jeg hadde som rest liggende og slenge.






Til ettertanke skjønner jeg nå hvorfor man vi ha en manifold over mesken hvor vørteren "drypper" over mesken istedet for ett rør slik jeg har nå. Jeg hadde for mye guff på pumpen og dette førte til at mesken ble presset sammen av trykket fra vannet som kom over. Dette må justeres på snarest.
Ellers var det en drøm å bruke pumpe istedet for å sirkulere for hånd. Det gikk raskere å få opp temperaturene i de forskjellige stegene og jevn temperatur oppe og nede i kjelen. :)
 
Hadde ett lite problem med tetting av pumpa. Jeg FWH uten hopspideren, og dette tettet pumpa en gang. Den ville ikke starte etter å ha vært avslått under kokingen.
Men etter litt om og men gikk den fint igjen.

Men selvfølgelig, marchpumpe står høyt på ønskelista nå...

Brukte også hopspider for første gang med noe jeg vil si var en suksess.
 
Ok. Tenkte mest på om mesken ble tett, og om pumpa tårlte meskingen. Men det gikk altså fint? Du trenger forresten ikke noen manifold omver mesken. Legg en slange langs kanten oppå mesken, så sender du vørteren ut i en sirkelbevegelse, det funker strålende.
 
Mesken ble "tettere" pga. for mye vann ble pumpet over maltsengen. Kjørte på med alt for stort trykk i pumpa.
Men meskingen gikk ellers kjempefint.

Takk for tipset gahr! Skal legge på en lengre slange som får vørteren i sirkelbevegelse. Det skal prøves iløpet av uka :)
 
Jeg tror ikke at det var trykket på pumpa som tettet mesken din. Du kan jo prøve å kverne litt grovere, malten trenger kun å knekkes.
 
Flott med bilder, Aleksander.  :skitbra: Oppsettet mitt vil bli temmelig likt ditt etter hvert. Venter på blant annet kuleventil og inline-termometer fra Homebrewstuff.
Ser også ut til at vi har samme pumpe. Godt at den ser ut til å takle oppgaven.
Har slitt veldig med å holde jevn temperatur de to gangene jeg har brygget med BB. Ser ut til at dette løser seg nå.

Har du koblet termometeret rett på kjelen? Jeg ser for meg å ha kran mellom kjele og termometer og deretter hurtigkobling for å enkelt kunne koble fra pumpa når meskingen er ferdig.
Smart med kran rett på pumpa for å strupe flowen. Den må jeg kopiere.  :)
 
Hei,

Har slitt med tempratur kontroll/termostat på beer Brew 30. Brukte gårsdagen til testing og oppdaget at termostaten er svært treig samt unøyaktig (7 - 10 grader av).

Etter å ha lest med interesse om PID tempratur kontroll av Beer brew 30 kom jeg på at jeg hadde en Sous vide PID/SSR kontroller liggende (tenkte først å bygge en etter de retningslinjer som er i denne posten, men så litt komplisert/lite sikkert ut for en amatør).

Uansett koblet min Sous Vide PID kontroller til BB30 og etter å ha satt opp PID kontrolleren mot "20 L stockpot" har jeg stålkontroll på temperaturen. Enheten kan også settes i lære modus slik at den kan autotune PID instillingen.

Kontrolleren kjøpte jeg hos:

http://freshmealssolutions.com/index.php?option=com_content&view=article&id=73&Itemid=100075
Enkel å bruke og alt er ferdig med sensor.

Trenger nå bare en pumpe samt returslanger så skal dette bli bra  ;D
 
@ oyvindso: Jeg kjøpte ett inline termometer ifra homebrewstuff. com.
Kjøpte også ett sightglass (Nivåindikator), som er sveisefritt. Monterte det i går og kjørte test med kjele full av vann. Null lekasje :)

Merk: Termometeret viser fahrenheit. :)

a20792b12851aa5cc62ecc_m.jpg
 
Tilbake
Topp