Hvor mange kilo malt hadde du da?igniztion skrev:Jeg hadde dårlig utbytte på de to første bryggene, rundt 65%, men det siste endte på 78% og da må jeg vel si meg fornøyd. Har slitt med veldig dårlig flyt gjennom mesken fordi jeg har sirkulert for mye slik at alt vannet på toppen av maltsenga har presset den sammen. Når jeg sist var nøye med å ikke ha for stor forskjell på væskenivået i maltrøret og utenfor, gikk det mye bedre. Jeg hadde da 21 liter vann til mesk og skylte med 12 liter.
Resirkulerte så lenge sidan Per Inge hadde anbefalt 60 minutt, men syntes 45 kunne halde.Gahr skrev:Hvorfor så lang resirk på78 °C? Hvor lang tid mesket du på forsukringssteget/stegene?
Vistad skrev:Hvor mange kilo malt hadde du da?
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
Kor mykje / antal liter resirkulerte du i gongen, og helte du tilbake over mesken eller på utsida av maltrøret? Resirkulerte du i 1 time etter mesking slik det var anbefalt?igniztion skrev:Jeg hadde dårlig utbytte på de to første bryggene, rundt 65%, men det siste endte på 78% og da må jeg vel si meg fornøyd. Har slitt med veldig dårlig flyt gjennom mesken fordi jeg har sirkulert for mye slik at alt vannet på toppen av maltsenga har presset den sammen. Når jeg sist var nøye med å ikke ha for stor forskjell på væskenivået i maltrøret og utenfor, gikk det mye bedre. Jeg hadde da 21 liter vann til mesk og skylte med 12 liter.
igniztion skrev:Etter å ha rørt inn mesken, begynte jeg å sirkulere etter ca 10 min og sirkulerte tilnærmet kontinuerlig de resterende 60min av mesketiden. Sirkulerte da mellom 0,5 og 1 liter av gangen og ventet til nivået i meltrøret var tilnærmet jevnt med nivået utenfor før jeg sirkulerte nye 0,5-1 liter. Helte tilbake over mesken, Jeg har ikke fulgt bruksanvisningen som fulgte med, men baserer meg på Temperature Mash profilene i Beersmith. Total mesketid på 60-90 min, alt etter malttype og meskesteg.