Erfaringer med Beer Brew 30

Har lurt på det samme Ole. Har hatt tett kran på alle mine 3 brygg så langt, så den må fases bort. Er det noe problem å bruke en kuleventil fra Biltema så lenge man renser den godt for smørefett?
 
Det hørtes ut som en kjekk bryggekveld kjetil! Flyvende vørter og vann er alltid gøy...

Jeg har ikke opplevd tett kran enda, med mindre trub teller ved tapping av siste rest av vørter.

Men jeg har bestilt gjennomføring, kraner og div hardware ifra Homebrewersuff.com.
De har masse kjekt til en fin pris, og frakten er heller ikke dårlig. :)
 
Aleksander_B skrev:
Men jeg har bestilt gjennomføring, kraner og div hardware ifra Homebrewersuff.com.
De har masse kjekt til en fin pris, og frakten er heller ikke dårlig. :)

Har du handlelista? Eg har ikkje peiling på rør og kraner, og veit ikkje kva eg treng for å bytte ut denne krana.
 
Her er delene:

For å gjøre det enkelt kan du besille weldless-kit m. kran:
http://www.homebrewstuff.com/brewin.../1-2-weldless-bulkhead-w-standard-valve.html
Vil du ha det litt mer pimp kan du slenge med ett in-line termometer:
http://www.homebrewstuff.com/in-line-thermometer.html
Og så legger du med dette:

http://www.homebrewstuff.com/brewing-hardware/fittings/fittings-stainless-steel/1-2-hex-nipple.html http://www.homebrewstuff.com/brewing-hardware/fittings/fittings-stainless-steel/1-2-elbow.html

Da får du ett like sexy oppsett som Torvald.
http://norbrygg.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=5772.0;attach=3726;image
 
Meget spennende ting dere tar tak i her, synes jeg. Vi får også masse ideer til hvordan vi skal forbedre utstyret til neste container er her.
Foreløpig så blir følgende forbedret i neste runde:
Fra nå av så kommer bryggesettene med kulekran (metall)
Bunnen i kokeren kommer i neste utgave til å være tjukkere og laget med en polert overflate.
Hanka på silkaret blir betydelig kraftigere og skal sitte fast.

Med i neste container kommer også pumpeløsningen vår. Det blir en boks som inneholder timer og pumpe. Opp fra denne kommer et rør med bøy innover kokekaret. Og så er det slange med kobling mot krana. Denne vil så pumpe så lenge som du legger inn på timeren. Jeg har ikke fått alle kostnadene på denne ennå, men vi kommer til å prise den så lavt vi klarer.

Når det gjelder ting som går i stykker, så ta bare kontakt med oss så ordner vi opp i det.

Nå er endelig alle apparatene sendt ut, så nå er vi tomme igjen. Neste runde kommer inn i løpet av mars, men da tar vi inn mange flere slik at vi kan ha en stund.
 
Høres bra ut Per Inge. Dette er nok forbedringer de fremtidige kjøperne blir glade for.

Vet du noe om dimensjonene på kobling mot kran for denne pumpeløsningen?
 
igniztion skrev:
Høres bra ut Per Inge. Dette er nok forbedringer de fremtidige kjøperne blir glade for.

Vet du noe om dimensjonene på kobling mot kran for denne pumpeløsningen?

Nei desverre. Jeg har ikke ennå fått målene.
 
Ole Mørkved skrev:
Ny kran, en kuleventil++ fra Biltema? 1/2"?

Jeg har brukt 3/8" kuleventil fra Biltema. Mutteren som er på innsiden av original kranen passer i kuleventilen. Brukte gjengetape og det ble tett. Eneste jeg ikke likte helt er at kranen har litt liten motstand mot rotasjon. Tror det skyldes at det er litt liten anleggsflate på kuleventilen og gjengetape mellom.
 
Siste nytt fra hobbyrommet.
Og igjen: Thank you Car Theme!

Meskemanifold:
 

Vedlegg

  • IMG_0164.jpg
    IMG_0164.jpg
    2,1 MB · Sett: 1.246
På hvilken temperatur skal pale alen lagres på etter flasking?

Førstegangsbrygget på BB30 gikk fint, ble 20 liter totalt. Ingen problemer med fastbrenning :)
 
Haagensen skrev:
På hvilken temperatur skal pale alen lagres på etter flasking?
I romtemperatur i ca 2 uker/til den er ferdig karbonert. Etter dette holder den seg best om den lagres kjølig/kjellertemp.
 
Da er BB30 i hus!
Da mangler bare å hente marchpumpa og å få pid i posten så er jeg klar til å brygge, men ser ikke bort ifra at det blir brygging før den tid...

Håper å komme tilbake med bilder etter hvert.
 
Bjørnar Tøndel skrev:
Da er BB30 i hus!
Da mangler bare å hente marchpumpa og å få pid i posten så er jeg klar til å brygge, men ser ikke bort ifra at det blir brygging før den tid...

Kan diskutere mykje om slike tema som meir tradisjonelle manuelle bryggemetodar kontra moderne meir automatiserte og kva som er kjekkast (personlege preferansar avgjer), men sjølv om eg nok med litt tid og stunder truleg kjem til å gå over til pumpe og meir kontrollert temperaturstyring, så skal ikkje det stoppe meg frå brygging. Faktisk så er sjølve brygginga (med manuelle metodar) nesten like moro som sjølve øldrikkinga. Så det er berre å brygge i veg det, Bjørnar  ;)  :biersmile:
 
Tror du kan kjøpe en kuleventil til pumpa i samme slengen, den har mye større flow enn det du trenger/kan ha i meskinga :)
 
Då har endelig min komme i hus også! Desverre er det litt knapt med tid den siste veka før jul, men eg lurer på om eg skal stå tidlig opp for å få dette brygga jomfrubrygget på BB30 før ei kveldsvakt. Kor lang tid tar det for ein som aldri har brygga all grain frå det kjem vatn i gryta til vørteren er i gjæringsspannet og BB30 rein og pakka vekk?
 
Tilbake
Topp