Erfaringer med Beer Brew 30

Siterer fra forklaringa til bruk av BB30:
-tilsett gjær og la denne gjære til den er ferdig utgjæret. Hvordan vet man at ølet er ferdig gjæret? Har gjæringskaret i et rom med 18-20 gr.Skal den stå i ett visst antall dager, eller stopper "ploppinga" i gjærlåsen helt når ølet er ferdig gjæret?

- Stikk om til en ny gjæringsdunk. Tilsett 5g sukker pr liter (som er rørt ut i vann, kokt og nedkjølt
igjen) og ha dette på flasker eller fat.
- Etter modning (4-6 uker) er ølet klart for å nytes.
Så at noen anbefalte å ha flaskene i romtemp (20 gr?) i to uker, så settes på kaldt sted. Blir det riktige da 2 uker i 20 gr, så 4 uker kaldt for å få optimal smak på min Pale Ale.
Har også lest at det kan lønne seg med en type klarner i Pale Ale, når tilsettes dette- og hvor får man kjøpt det?
Mvh
 
tisk skrev:
Hvordan vet man at ølet er ferdig gjæret? Har gjæringskaret i et rom med 18-20 gr.Skal den stå i ett visst antall dager, eller stopper "ploppinga" i gjærlåsen helt når ølet er ferdig gjæret?

Så at noen anbefalte å ha flaskene i romtemp (20 gr?) i to uker, så settes på kaldt sted. Blir det riktige da 2 uker i 20 gr, så 4 uker kaldt for å få optimal smak på min Pale Ale.
Har også lest at det kan lønne seg med en type klarner i Pale Ale, når tilsettes dette- og hvor får man kjøpt det?

La det gjære i 2 uker. Hvis det fremdeles er aktivitet i gjærlåsen kan den godt stå en uke til.

2 uker i romtemperatur for gjæren skal bruke sukkeret og produsere CO2. Så skal det stå kaldt.

Du kan bruke Irish Moss/Klar Urt eller Protafloc/Whirlfloc siste 15 min av kokinga for å få klarere vørter.
 
Takk for svar.
Lurte også på noe ang. omstikking:
Hvordan vet man at all sukkerlake blir gjevnt fordelt i brygget? Har vel fått inntrykk av at man skal tilføre minst mulig oksygen til ølet. Hvordan fikser man dette uten å røre. Skal ølet på flasker direkte etter omstikk? Skal en skvett sukkerlake i alle flasker?
Mvh
 
Når du tapper over til et nytt kar så kan du vente til du har tappet over et par liter før du tilsetter laken, slik at den ikke klistrer seg i bunnen av karet. Normalt blander laken seg selv i bevegelsene som kommer når du tapper over, men å røre forsiktig med en desinfisert skje skader nok ikke. Eventuelt kan du trekke opp sukkerlake i en sprøyte og tilsette et beregnet volum i hver flaske.
 
Nå sklir det litt bort fra topic her, så kanskje det er lurt å ta flere spørsmål av denne typen i kategorien "nybegynnerspørsmål" :) 2 fordeler med vanlig sukker fremfor drops er: 1) du kan styre karboneringsnivå. 2) det er rimelig og lett tilgjengelig.
 
Fikk PM fra en som lurte på koblingsskjema for effektregulator/SSR. Legger det ut her public sånn at flere kan ha nytta!
 

Vedlegg

  • SSR.jpg
    SSR.jpg
    28,3 KB · Sett: 1.759
Vi har satt veldig pris på de tilbakemeldingene vi har fått her fra dere. Jeg synes det er spennende å se hva dere klarer å få til med div. tilleggsutstyr.
På de settene vi får inn neste gang kommer det nå også til å være mulighet til å justere hvor mye effekt kolben skal ha: 1000w, 1500w og 2500w. Da kan en jo skru ned når det koker slik at det ikke fosskoker.

Ellers kan jeg også nevne at vi nå sannsynligvis også kommer til å ta inn en 50 - 100 liters utgave. Jeg håper å kunne presentere denne under NM i hjemmebrygging nå i mars.
 
Hehe. Føler meg litt som en betatester. :)
Utstyret vi fikk er på en måte ett førsteutkast som vi former til ett bedre produkt igjennom våres erfaringer :)

Per Inge; Skulle du trenge noen "beta"testere for det nye utstyret på 50-100liter melder jeg meg frivillig her og nå ;) hehe
 
Da må vi vel til med en ny fellesbestilling av fat :) det virker som denne saken har ganske bra reodorfaktor. 

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Aleksander_B skrev:
Hehe. Føler meg litt som en betatester. :)
Utstyret vi fikk er på en måte ett førsteutkast som vi former til ett bedre produkt igjennom våres erfaringer :)

Aldri kjøp First Generation vettu
 
Mitt første all-grain, og det på BB30. Skiftet kran til 3/8 Biltema kuleventil, og ofret Forsvarets liggeunderlag for isolasjon etter gode tips her på Forum. Fulgte bruksanvisning med settet som medfølgte. Var 4,8 kg malt, 20 g av to forskjellige humler. 10g gjær. Brukte 6 timer. Termostat lite nøyaktig, måtte sette på 5 til10 grader høyere enn målt temp med manuelle termometere. Ellers gikk det greit. Tilsatt væske var 29,5L totalt, utbytte 19L. Er dette noe lite ? OG 1.060. Svimerke i bunnen på BB30, i likhet med mange andre.
 
Kunne forresten godt tenkt meg at stussene på kjølern var litt lengre og gjerne tiltet ned. Dette for at evt lekkasje fra koblinger da vil renne utenfor kjelen. Måtte ha på to slangeklemmer før jeg fikk min tett.
 
Er i gang med første brygget på min bb30:) Står og koker akkurat nå. Trrmostaten på miin er sånn noenlunde nøyaktig, måtte stilles noen få grader over for og få riktig temp. Plages litt med og få tett kjøleren. Enig i at stussene kunne vært lengre. Men alt i alt virker dette som et godt kjøp.

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk
 
Jeg slet også med åfå tett kjøleren, men brukte da 3/4" slange. Byttet ut med 1/2" fra biltema og da var det tett med en gang. Trengte ikke stramme slangeklemmene veldig mye en gang. Hadde dog selvsagt vært en fordel vært bøyd slik aten eventuell lekkasje ikke havnet oppi kokekaret.
 
Jeg ble litt utålmodig i jula, så det ble smaking av mine 2 første brygg. Må si meg meget fornøyd med begge. Fikk positive tilbakemeldinger fra både familie og ølkjennere.  Både hefeweizen og brown ale er litt for mørke i fargen, men smaker godt. Brukte pale malt på hveteøllet så det forklarer fargen der, og var nok litt generøs med black malt i brown ale da jeg manglet sjokomalt.

Det ble i alle fall gode øl ut av det, så da er det lite vits å klage over fargenyanser.

Får kjøre på med porter og wit brygging nå i romjula, mens jeg venter på at IPA er klar til prøvesmaking.
 
Erfaringer fra brygg # 2.
Denne gang med PID styring og sirkulering med solarpumpa. PID styring gikk greit, men malten var altfor finmalt. Ble derfor mye jobbing med sleiva for å få sirkulasjon i maltrøret. Dette var et IPAsett kjøpt i tillegg til BB30.
8 kg malt er etter min mening helt på kanten. Nesten bokstavelig talt. Blir kun noen få cm igjen på toppen av maltrøret.
Målte 1.078 i vørter før koking, så det ble vel et greit utbytte?
 
Hadde vore artig å høyre effektiviteten til folk. Sjøl fekk eg berre 50 % på ein røykøl og det sjølv om eg resirkulerte i 45 minutt på ca 78 grader. Men erfaringsmessig er det vanskeleg å oppnå god effektivitet på røykøl så derfor er eg spent på andre sine erfaringar. Tenker også på skyllinga mot slutten. Tenker kanskje neste gang å prøve med min gamle meskepose slik at eg kan løfte den ut av meskekaret for å skylle i anna kjele.
 
Tilbake
Topp