Erfaringer med Beer Brew 30

Knut_E skrev:
Alexander:  bruker en March 809 pumpe fra MoreBeer, samme som flere andre her bruker. Temperaturloggeren er denne fra Novus Automation http://www.novusautomation.co.uk/acatalog/myPCLab.html
Gjorde et forsøk nr 2 i dag.  Koblet  BB30 støpselet til utgangen fra PID med SSR, temp føler PT100. Brukte fabrikkinnstillingene på PID, type http://www.ebay.com/itm/100-240V-AC...00?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2569e09b7c Og SSR (med heat sink) http://www.ebay.com/itm/3-32V-DC-In...20?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35b73d6020
Det virket som disse P,I og D innstillingene ikke var helt optimale for temp svingte 2 grader over 52 som var første set verdi. Skal prøve med andre innstillinger men er ikke sikker på hvilke betegnelser som er brukt og hva de bør stilles inn på. M50 ser ut til å være I, men de andre? Noen som vet?
En annen sak, når temperaturen var i området rundt set verdi, slo bryteren og lampene på BB30 seg av og på med ujevne mellomrom.  Hørte også et rele på BB30 som slo inn/ut. Her må det nok gjøres endringer, lurer bare på hvilke?

Hei, angående den temp føleren du bruker til Novus hvor kjøpte du den.
 
Ketil skrev:
RawRoffe: Jeg har samme PID og SSR. I vedlegget ser du hvordan selger sier det skal kobles. Ser vel ikke helt håpløst ut det?

Hvordan PIDen skal programeres har jeg ikke funnet ut ennå.

Aha! jeg tror faktisk jeg kjøpte fra samme selger, la ikke merke til tegningen før nå. Takk!
Dette så faktisk ikke verre ut enn at jeg kan klare det selv. Legger inn bildet også, i tilfelle noen andre er interessert.

Gjør et forsøk, sier fra hvis jeg klarer å programmere den  :)
 

Vedlegg

  • $(KGrHqJ,!h4E6GntFnUQBOt7QDJQNQ~~60_3.JPG
    53,5 KB · Sett: 1.401
protto skrev:
God kjøling må sjølvsagt til, enten med kjøleribbe laga for akkurat desse relea, eller einellerannan aluminiumsprofil. Eit tips er å bruke varmeledande pasta mellom SSR og kjøleribba for maksimal termisk kontakt.
eks: http://www.dealextreme.com/p/professional-thermal-heat-sink-compound-with-injection-tube-30g-22510
(denne kjem inn under radaren, noko det meste fra østen gjer etter min erfaring, sjølv om prisen skulle kome over innslagsgrensa)

Da bestilte jeg det.
Ble en julepresang til kona også. Siden hun driver med foto, ble det en termokopp type fotolinse  :)
Den var morsom.
 
Etter å ha holdt på med noen forsøk i dag, har jeg kommet til følgende.

Koblingsskjemaet over er riktig hvis man bruker K sensor. Hvis man bruker PT100, må man ha en kabel mellom 4 og 5 (jump cable). Da må man også endre sensor input på PID. Det fant jeg faktisk ut av helt av meg sjøl.

Nå er mesking igang, med PID styring og min lille nusselige solarpumpe. Den gjør faktisk jobben helt greit, selv om den har størrelse som et par fyrstikkesker  :)
 
Ketil skrev:
Etter å ha holdt på med noen forsøk i dag, har jeg kommet til følgende.

Koblingsskjemaet over er riktig hvis man bruker K sensor. Hvis man bruker PT100, må man ha en kabel mellom 4 og 5 (jump cable). Da må man også endre sensor input på PID. Det fant jeg faktisk ut av helt av meg sjøl.

Nå er mesking igang, med PID styring og min lille nusselige solarpumpe. Den gjør faktisk jobben helt greit, selv om den har størrelse som et par fyrstikkesker  :)
Pt100-sensorer har gjerne tre ledere, 1 pluss og 2 minus. Da skal den ekstra minuspolen til den tredje terminalen.
Grunnen til at det er slik er følgende: Sensoren er en motstand som varierer med temperaturen. Ledningene har også en viss motstand. Ledningsmotstanden gjør at PID'en ser både sensor- og ledningsmotstand, og vi derfor gi feillesing. PID'en måler derfor motstanden mellom de to minusledningene, og trekker denne fra den leste sensor/ledningsmotstanden, og vips sitter den igjen med kun sensormotstanden. Smått genialt!
 
Hjertelig takk for det!
Et oppsett etter mitt hjerte dettte, rett og slett vakkert. Ser ut som pumpa slår seg på med varmeren, eller tenker jeg feil?
 
Pumpekontakten er koplet separat fra varmeren. Har kontakt på støpselet til pumpa som jeg starter og stopper med.
 
Har fått mitt sett i dag, men har allerede fått problemer med utstyret >:D
Etter å ha fulgt oppskriften, og kokt de første stega i oppskriften, konka varmeelementet ut??
Holder på å koke med bitterhumlen( pale ale) og 40 min inne i kokeprosessen så slukker det røde "heating"lyset. Fikk bare det grønne "keep warm" lyset til å virke- og kokinga stopper opp.
Driver nå å øser fra beer brew kokeren og opp i en ekstern kjele på kokeplata, og heller tilbake i beer brewen.
Fææn-- noen tips? er det en sikring eller noe sånt som har stoppet heateren, eller er det rett og slett en svakhet..
Hmm- ikkje bra.
 
Jeg er akkurat ferdig med dagens brygging. Den første med BB30.
Åpnet opp bunnen for å sjekke om jeg kunne koble av termostaten, da jeg likevel styrer via PID.

For å svare på ditt spørsmål: Ikke noen sikring inni der. Da har nok muligens termostaten eller varmeelementet gått til helv....

Synd. Mitt opplegg har funka fint. Bortsett fra krana. Den skal byttes!!!!
 
tisk skrev:
Har fått mitt sett i dag, men har allerede fått problemer med utstyret >:D
Etter å ha fulgt oppskriften, og kokt de første stega i oppskriften, konka varmeelementet ut??
Holder på å koke med bitterhumlen( pale ale) og 40 min inne i kokeprosessen så slukker det røde "heating"lyset. Fikk bare det grønne "keep warm" lyset til å virke- og kokinga stopper opp.
Driver nå å øser fra beer brew kokeren og opp i en ekstern kjele på kokeplata, og heller tilbake i beer brewen.
Fææn-- noen tips? er det en sikring eller noe sånt som har stoppet heateren, eller er det rett og slett en svakhet..
Hmm- ikkje bra.

Har du termostaten på maks? Viste termostaten nogenlunde rett temp på lavere temp? Det kan hende at termostaten tror det koker om termostaten er feil nok.
 
Ketil skrev:
Jeg er akkurat ferdig med dagens brygging. Den første med BB30.
Åpnet opp bunnen for å sjekke om jeg kunne koble av termostaten, da jeg likevel styrer via PID.

For å svare på ditt spørsmål: Ikke noen sikring inni der. Da har nok muligens termostaten eller varmeelementet gått til helv....

Synd. Mitt opplegg har funka fint. Bortsett fra krana. Den skal byttes!!!!

Det at BB30 slår seg "av" og på keep warm, når man har termostaten på fullt har jeg også opplevd med mine tre brygg på denne.
Den slo seg av på keep warm ett par min før den slo over på heating igjen.
 
Termostaten viste litt over det den skulle. Når jeg skulle holde 80 grader stod termostaten på ca 87 gr for at det skulle stemme.  
Da kokinga i siste steget stoppet,stilte jeg bare inn slik at grønt lys virket de siste 20 min, måtte øse og koke sjæl og helle tilbake.
Ville ikke la termostaten stå på max når den ikke slo inn. Nå er kjelen på vask. Får prøve å plugge inn i morra å se om den har " kommet" seg. :attevar:
Takk for svar
mvh
 
Beklager Bjarte og Aleksander. Det ble ingen bilder :noway:
Opplegget med PIDstyring og solarpumpe var mildt sagt meget provisorisk. Med strikk, tape, ståltråd og tyggegummi gikk det sin skjeve gang. Er redd Norges Elektrikerforbund hadde sendt ut en "hitman" etter meg, hvis de hadde sett et bilde.
PID fungerte fint, men hadde en lei tendens til å overskyte temp når jeg økte den. Kan skyldes at jeg puttet CT100 midt inni malten. Da tar det selvfølgelig litt tid før den oppdager at varmen er på vei opp. Da ble det fort 2-3 grader over ønsket temp, før den sakte kom tilbake. SSR som for anledningen var tapet fast til ei stålhylle (med duct tape Protto) ble aldri veldig varm.

Sirkulasjon: Krana gikk tett etter 10 min. Fikk etter mye om og men staket den opp. Måtte opp med hele røret, så det ble et jæv... griseri selvfølgelig. Ved å jokke med krana av/på, klarte jeg å holde sirkulasjonen igang etter dette.
Når jeg etter endt brygging skrudde av hele krana skjønner jeg godt hvorfor. Det er en åpning på ca 2mm !!!!!! når krana er "åpen". Sier seg sjøl at det skal svært lite til før den tetter seg. Her blir det ny kran før neste forsøk.
Solarpumpa klarer fint sirkulasjon, men ikke whirlpool. Nå kan dette skyldes at krana som nevnt gir veldig dårlig/lite "flow".

Av andre artige ting, kan nevnes: Da pumpa hosta seg gjennom noen maltkorn, spratt slangen ut av kjelen og........... Riktig. Vørtersprut over meg og alt annet.

Eller da slangen som var festet (NOT) med en litt for stor slangeklemme til kjøleren, føyk av som en champagnekork.

Det er enda godt jeg står helt alene i en dedikert kjellerbod. Den er heldigvis ganske lydtett også. Det ble noen stygge gloser av og til ::)

Lykke til folkens!
 
Glemte et par ting:

Fikk IKKE noe fastbrent i bunnen.

Veldig lett å holde en rolig kok med PIDstyringen.
 
Ketil skrev:
Beklager Bjarte og Aleksander. Det ble ingen bilder
Opplegget med PIDstyring og solarpumpe var mildt sagt meget provisorisk. Med strikk, tape, ståltråd og tyggegummi gikk det sin skjeve gang. Er redd Norges Elektrikerforbund hadde sendt ut en "hitman" etter meg, hvis de hadde sett et bilde.
PID fungerte fint, men hadde en lei tendens til å overskyte temp når jeg økte den. Kan skyldes at jeg puttet CT100 midt inni malten. Da tar det selvfølgelig litt tid før den oppdager at varmen er på vei opp. Da ble det fort 2-3 grader over ønsket temp, før den sakte kom tilbake. SSR som for anledningen var tapet fast til ei stålhylle (med duct tape Protto) ble aldri veldig varm.

Sirkulasjon: Krana gikk tett etter 10 min. Fikk etter mye om og men staket den opp. Måtte opp med hele røret, så det ble et jæv... griseri selvfølgelig. Ved å jokke med krana av/på, klarte jeg å holde sirkulasjonen igang etter dette.
Når jeg etter endt brygging skrudde av hele krana skjønner jeg godt hvorfor. Det er en åpning på ca 2mm !!!!!! når krana er "åpen". Sier seg sjøl at det skal svært lite til før den tetter seg. Her blir det ny kran før neste forsøk.
Solarpumpa klarer fint sirkulasjon, men ikke whirlpool. Nå kan dette skyldes at krana som nevnt gir veldig dårlig/lite "flow".

Av andre artige ting, kan nevnes: Da pumpa hosta seg gjennom noen maltkorn, spratt slangen ut av kjelen og........... Riktig. Vørtersprut over meg og alt annet.

Eller da slangen som var festet (NOT) med en litt for stor slangeklemme til kjøleren, føyk av som en champagnekork.

Det er enda godt jeg står helt alene i en dedikert kjellerbod. Den er heldigvis ganske lydtett også. Det ble noen stygge gloser av og til

Lykke til folkens!

Høyrets ut som eit skikkeleg party det der :)

Duct tape kan sjølvsagt brukast til å tape SSR til stålhyller, skulle berre mangle  :)

Når du måler i mesken har du eit ganske stort og tregt system, det det tek veldig lang tid fra varmeelementet gir varme, til sensoren merkar temperaturforandring. PID'en må tunast etter dette og køyrer du autotuning må du gjere det med malt og heile pakka. Fullskala.

Om du plasserar sensoren rett etter varmeelementet, i veskestraumen, vil du effektivt ha laga sjølve reguleringsystemet mindre og raskare. Dette er PID'en ideell til. Den kan då tunast mot desse forutsetningane, og reguleringsløyfa vil bli minimalt påvirka av mengde malt, malt/vatn-blandingsforhold o.l.

Tanken er då at vørteren som passerar varmeelement og tempsensor vil etterkvart varme opp mesken til den temperaturen du har satt PID'en på. I bryggeriet mitt fungerar dette veldig bra, og når eg feks varmar opp frå mesketemp til utmesk på 78 °C vil PID'en ikkje overskyte, kanskje berre med 0,1-0,2 °C i eit sekund eller to.
Når eg aukar tempen på denne måten kan eg følge den varme vørteren med eit termometer med lang probe nedover i mesken etterkvart som pumpa tek "kald" vørter frå botnen og legg varm vørter på toppen.

EDIT: feil sitat
 
Tilbake
Topp