Erfaringer med Beer Brew 30

På oppfordring legger jeg ut et par bilder av min hjemmesnekra PID "kontrollsentral".
 

Vedlegg

  • IMG_0078.jpg
    IMG_0078.jpg
    225 KB · Sett: 1.807
  • IMG_0079.jpg
    IMG_0079.jpg
    272,6 KB · Sett: 1.632
Takk for at du la ut bilder kjetil :)
Bruker du to PID'er?

Kunne du også tatt ett raskt bilde av hvor du har montert thermoføleren?
Og hvordan kobler du av og på slanger? :)
 
Alex: Min pt100 ligger oppå kassa på første bilde. La den inn i uttaket ved krana på siste brygg. Skulle fungert greit, men fikk alt for lite sirkulasjon. Ble derfor ikke optimalt. Håper på bedre sirkulasjon neste gang. Da blir den liggende på samme sted.

Slanger har du bedre opplegg på. Jeg bare trer silikonslange på en kobberstuss ut av krana, via pumpe og opp til toppen av meskerør. Samme pumpe som deg ser det ut som. E bay pumpe til drøyt 200.

Tar mer bilder ved neste brygg.
 
Tenkte å teste ut utstyret i kveld med den medfølgende malten. 5 kg malt, og har 20 liter vann til oppkok. Noen som veit grei strike-temp dersom jeg tenker å meske på 67 grader? Må få testa termostaten før jeg setter i gang, så har litt tid på meg.
 
Holder på og tillte her nå >:D holder på med mitt andre brygg og alt går galt først så er det stuck mash til de grader rører i malten men er etter 2 liter sirkulering er det tett igjen:(
Er et export sett fra ølbrygging.no.
Og nå er heile bryggeriet begynt og slå seg ut, tempen står på 65 grader og så hører eg klikk inni der og så slår det seg av det grønne lyset lyser veldig svakt og lyset på på knappen lyser normalt, etter ca 5 min slår det seg på igjen.
prøver eg stille opp tempen slår heating lyset seg på og den begynner og varme i en liten stund så konker heilie skitten igjen:( noen som har opplevd noe liggnende?
 
Dersom du har fått ferdigknust malt er det stor sannsynlighet at for finknust malt er synderen for tett meske.
Flere har erfart dette.

Når det kommer til varmingen er jeg litt usikker på hva du mener. Du sier den slår seg ut ved 65 grader. Hvor mye står termostaten på da?
 
hei den den slår seg ut innimellom uansett temperatur den er stillt inn på.
når det skjer så begynner keep warm lyset og lyse svakt og selv om eg stilller termostaten på 110 grader fortsetter det bare og lyse svakt , etter noen minutter slår det seg inn igjen og begynnner og virke som det skal igjen.
 
Den skal slå seg ut når temperaturen som er innstillt er nådd. Dette er ikke tilfellet i de fleste av våre maskiner, F.eks hos meg står termostaten på 60, og termostaten slår seg av ved faktiske 50 grader. Min viser omtrent 10 grader feil. Derfor bruker jeg nå tre termometere for å sikre meg at temperaturen er der jeg skal ha den.

Når man har termostaten på full guffe skal maskinen i prinsippet være påslått under hele kokingen. Men min har en tendens til å gå over i keep warm 1-2 ganger iløpet av en kokeperiode på 60 min. Men etter 2-3 min er den igang igjen.
 
Blei visst ikke noe brygging på meg i kveld likevel. Har istedet prøvd å se om jeg greier å temme dette beistet. Har finni ut at for å nå den temperaturen jeg vil må jeg stille termostaten 4 grader under. Nå har jeg varmt vann på 75 grader, har stilt den inn på 65 grader. Tenker å sjekke igjen om et par timer og se hva som skjer. Rart at "keep warm" er aktivert når jeg ønsker lavere temperatur egentlig. Kommer nok til å investere i pid etter hvert (om jeg greier å lære meg hvordan det funker), for dette holder ikke i lengden.
 
Ketil skrev:
Erfaringer fra brygg # 2.
8 kg malt er etter min mening helt på kanten. Nesten bokstavelig talt. Blir kun noen få cm igjen på toppen av maltrøret.
Målte 1.078 i vørter før koking, så det ble vel et greit utbytte?

Brukte du mye vann da du mesket 8 kilo malt, og hvor mye skylte du med?
 
Tenkte jeg skulle legge ut bilder av mine to termosonder som jeg har fått fra ebay.
Hadde ikke linjal for hånden så jeg brukte PID'en som "målestokk" så dere får ett inntrykk av størrelsen på dette.

K Type


PT100


Er det samme PT100 du har kjetil?
Håper du kan legge ut bilde av hvor du har sensoren i din BB30. :)
 
Aleksander_B skrev:
Tenkte jeg skulle legge ut bilder av mine to termosonder som jeg har fått fra ebay.
Hadde ikke linjal for hånden så jeg brukte PID'en som "målestokk" så dere får ett inntrykk av størrelsen på dette.

K Type


PT100


Er det samme PT100 du har kjetil?
Håper du kan legge ut bilde av hvor du har sensoren i din BB30. :)

Hei, hvor har du kjøpt pt proben ?
 
Min foreløpige versjon:
54eae243-1074-eb57.jpg


Venter på deler, men har med hell brukt rør fra bt. Tåler jo 80 grader.
Er samme pt-100 som Alexander sin vil jeg tro. Måtte kalibrere sensoren da den viste 2 grader for mye.
Borret hull i endepluggen, laget spør og masse gjengetape.
Drar igjennom med liten ebay pumpe.
Funker som bare det.
Har også gjenget opp hullene i "føttene" på silkaret og skrudd inn skruer for større avstand.
Flere bilder av oppsettet skal tas under brygging en dag.
Flott at flere deler sine "modda" bb30.
Har noen forresten koblet pid direkte på elementet?
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
@ Ole Mørkved: Jeg har alltid skumle planer for min BB30 ;)

@ Olavgn: Jeg har to fordi jeg ikke gjorde hjemmeleksa mi. Etter å ha lest litt sporadisk om PID styring var K-Tyen nevnt flere ganger. Så jeg kjøpte en slik. Etter litt mer lesning fikk jeg vite at K-Type ikke var 100% i forhold til PT100. Så da måtte jeg kjøpe den etterpå. Nå har jeg altså to liggende :)

@ Vistad: Jeg tror ikke at det å montere PID, rele og alt som følger med er bra å installere i selve apparatet. Det beste er nok å ha dette i en egen boks ved side av.
Stilig at du har brukt de delene til PT100 enheten, men jeg er litt skeptisk på at det kun tåler opp mot 80 grader.

Selv vil jeg ha noe som tåler minst 100 grader. Dette er fordi jeg bruker min pumpe for å overføre vørter ifra kokekaret til gjæringspann. Og for å forsikre meg at alle basselusker er borte kjører jeg pumpen i 5-10 min før kokeslutt. Da blir 100grader vørter sirkulert igjennom slanger og pumpe og er da klart for overføring etter kjøling.

Edit: jeg kom på en ting til som har "bekymret" meg en del i det siste. Med all denne moddingen blir det mye "ekstrautstyr" ved siden av selve BB30 apparatet. Når jeg vasker min BB30 tar jeg den ved vasken og legger den ned slik at jeg kan spyle innsiden med en slange. Å gjøre dette med masse ekstrautstyr hengede med kan bli vanskelig. Hvordan har dere tenkt med "Quick connects" når det kommer til slanger og elektriske ledninger?
 
Aleksander_B skrev:
@ Vistad: Jeg tror ikke at det å montere PID, rele og alt som følger med er bra å installere i selve apparatet. Det beste er nok å ha dette i en egen boks ved side av.
Stilig at du har brukt de delene til PT100 enheten, men jeg er litt skeptisk på at det kun tåler opp mot 80 grader.

Selv vil jeg ha noe som tåler minst 100 grader. Dette er fordi jeg bruker min pumpe for å overføre vørter ifra kokekaret til gjæringspann. Og for å forsikre meg at alle basselusker er borte kjører jeg pumpen i 5-10 min før kokeslutt. Da blir 100grader vørter sirkulert igjennom slanger og pumpe og er da klart for overføring etter kjøling.

Edit: jeg kom på en ting til som har "bekymret" meg en del i det siste. Med all denne moddingen blir det mye "ekstrautstyr" ved siden av selve BB30 apparatet. Når jeg vasker min BB30 tar jeg den ved vasken og legger den ned slik at jeg kan spyle innsiden med en slange. Å gjøre dette med masse ekstrautstyr hengede med kan bli vanskelig. Hvordan har dere tenkt med "Quick connects" når det kommer til slanger og elektriske ledninger?

Har nok ikke tenkt å sette inn PID samt rele i bunnen av den. Det jeg kunne tenke meg var å koble ledning direkte i elementet, men boksen på utsiden. Enten iform av et støpsel i siden el.
Egentlig ikke noe problem slik det er nå, men vet ikke hvor godt den innvendige elektronikken har av å bli slått av og på så hurtig som PID'en noengang trigger.
Venter på mer rustfritt så all plastikk skal bort.

Jeg kommer nok til å lage et stativ eller benkeplate som både boks og pumpe er fastmontert. Det meste kobles fra og bb30 vaskes på vanlig måte. Etter vask har jeg nå kjørt PBW gjennom systemet, tømt og starsan etter det. Tungvint, men virker.
QD skal på plass også, har vurdert Tri-clamps. Billig fra homebrewstuff...
 
Tilbake
Topp