Erfaringer med Beer Brew 30

Når det svir seg så lett, til og med på lyse øl, så mener jeg at det er en grov designfeil som man kan reklamere på.
 
Ketil skrev:
Jeg har ikke hatt problemer med svidde rester i bunnen ved mine to brygg. Har kjørt PID styring. Selv siste brygg med veldig lite/dårlig sirkulasjon gikk det fint.
Vil tro det er PIDen som er årsaken. Kanskje det er fordi den gir så korte impulser til varmeelementet for å holde temperaturen?

Det høyrest rimeleg ut.
Om pid'en reknar ut at den treng 250w for å holde tempen slår den på elementet 10% av tida og 90% av i løpet av ein kontrollperiode (eksempel med 2500w element). Denne perioden er justerbar på dei aller fleste modellar, variantane med ssr har periodetid på mellom 1 og 4 sekund ca. Relevarianten har ofte 20sek som fabrikkinstilling.
PID'en vil då effektivt redusere gjennomsnitteffekten rekna over minimun ein kontrollperiode.

Eg teinker at med litt for høg w/mm2 er der kansje vanskeleg å stegmeske då effekten blir ståandes på max ei god stund, med høg SG i vørteren. God sirkulasjon vil sikkert hjelpe betrakteleg då.
 
protto skrev:
bidland skrev:
Nei, 5/16" gjenger er vel ikke så vanlig på disse kanter...
Råtippar på at gjengene der er M8. Skal den monterast gjennom eit hol i veggen/botnen er det berre å tre på ein o-ring før den stappast i holet. Mutteren på innsida, stramme til passe så ikkje o-ringen blir skvisa.
Det stemmer. Det er M8. Brukte en skrue til å lage gjenger. Når t-stykket i rustfritt kommer, setter jeg på en plugg som jeg gjenger opp. Monterer QD før t-stykket så hele tas av ved rengjøring.


Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
God sirkulasjon vil sikkert hjelpe betrakteleg då.
[/quote]
Det er veldig liten klaring under silkaret.. Kanten er under 1 cm. Ved å øke høyden litt vil jeg tro at vørteren har lettere for å sirkulere.
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Hva trenger man for å koble inn pt100? Det trengs et mellomstykke i slangen mellom pumpa og slangeutløpet hvor man kobler inn proben? Hva slags mellomstykke er dette, og hvor skaffer man seg dette? Prøvd å søke litt rundt på forumet uten å finne noe særlig info. Om noen har gode tips mottas dette med takk.

Hvordan vil en pid forholde seg til en ssr med effektregulering? Den må kalibreres på nytt hver gang man endrer effekt? Kjøpte meg visst ssr uten effektregulering. Litt driti ut, siden effektregulering var noe av det første jeg tenkte å skaffe meg til BB30. Jaja, shit happens.

Edit: Eller, man kan kanskje justere pådraget gjennom PIDen, selv under mesk? Kunne vært greit å kunne bruke Beer Brew på kjøkkensikringen uten at sikringa går når jeg slår på vifta :saadoevt:
 
olavgn skrev:
Hva trenger man for å koble inn pt100? Det trengs et mellomstykke i slangen mellom pumpa og slangeutløpet hvor man kobler inn proben? Hva slags mellomstykke er dette, og hvor skaffer man seg dette? Prøvd å søke litt rundt på forumet uten å finne noe særlig info. Om noen har gode tips mottas dette med takk.

Hvordan vil en pid forholde seg til en ssr med effektregulering? Den må kalibreres på nytt hver gang man endrer effekt? Kjøpte meg visst ssr uten effektregulering. Litt driti ut, siden effektregulering var noe av det første jeg tenkte å skaffe meg til BB30. Jaja, shit happens.

Edit: Eller, man kan kanskje justere pådraget gjennom PIDen, selv under mesk? Kunne vært greit å kunne bruke Beer Brew på kjøkkensikringen uten at sikringa går når jeg slår på vifta :saadoevt:

Under mesking er det ikkje særleg stort poeng med effektregulering i tilleg til pid. PID'en styrer effektbehovet sjølv slik som eg forklarar i forrige posten min.
Til regulering av kokeintensitet kan det vere eit poeng å ha det. Nokre PID'ar har manuell kontroll, då kan ein setje eit fast pådrag manuelt, 0-100%.
 
I ett lite sekund der tenkte jeg å droppe effektregulatoren da den ikke trengs under meskingen. Helt til jeg kom på at det er under selve kokingen effekten er "problemet".
Skal montere anlegget i morgen og kjøre test. Gleder meg :skitbra:
 
Tror det er manual mode på piden du har (bestilt samma sjøl), og da kunne man regulere effekten på den måten.
 
Sestos pid'en har manual mode ja.
Ang montering av sensoren må man nok ha et t-stykke som ihvertfall kan kjøpes fra morebeer. Slik theelectricbrewery har.
Som jeg har nevnt tidligere fungerer rørdelene fra biltema. Lett å koble fra, men tåler ikke mer enn 80 grader. Fungerer for stegmesking.
En nødløsning mens jeg venter på rustfritt.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
olavgn skrev:
Hva tenker du er en fin lengde på proben? Så på denne, men kanskje litt for lang for montering på denne måten?

Hvor mye plass er det egentlig i kjelen?, en probe på 9cm virker å være utrolig lang?
Det er vle ikke mye plass mellom vegg og meskerøret?

I speidelen så står proben i bunn og peker oppover, 2cm ellernoe, men det er vel litt diskusjoner om det er god plassering eller ei (noe du forsåvidt kan kompensere for antar jeg)
 
Genialt. Å montere proben i bunn som står rettet oppover ved uttaket til krana. Her er det plass til noe slikt ville jeg tro? Brainstorm guys ;)
 
Aleksander_B skrev:
Genialt. Å montere proben i bunn som står rettet oppover ved uttaket til krana. Her er det plass til noe slikt ville jeg tro? Brainstorm guys ;)

Har noen demontert nederdelen av BB?, hvordan er varmeelemnet plassert?, for speidelen så har de montert proben rimelig midt i kjelen siden det da blir inni meskerøret, og pga varmeelementet som ligger i ytterkant i kjelen.

Varmelementet til BB er jo i bunn, men antar det dekker ikke hele bunn?, du så vel det når du karameliserte bunn kanskje?
 
neslekkim skrev:
Har noen demontert nederdelen av BB?, hvordan er varmeelemnet plassert?, for speidelen så har de montert proben rimelig midt i kjelen siden det da blir inni meskerøret, og pga varmeelementet som ligger i ytterkant i kjelen.

Varmelementet til BB er jo i bunn, men antar det dekker ikke hele bunn?, du så vel det når du karameliserte bunn kanskje?

Som du ser på bildet her, så er elementet den runde platen i midten av karet.
 
ah, da burde det jo la seg gjøre, spørs bare, hva er (r|v)iktigst, måle på utsiden eller inni mekserøret?
 
Vistad skrev:
Det stemmer. Det er M8. Brukte en skrue til å lage gjenger. Når t-stykket i rustfritt kommer, setter jeg på en plugg som jeg gjenger opp. Monterer QD før t-stykket så hele tas av ved rengjøring.
Hva slags Quick Disconnect er det du har bestilt? Og tenkte du en quick disconnect for å koble pt100 til/fra, eller var det et annet sted du tenkte å montere den? Skjønte ikke helt.
 
Tilbake
Topp