Erfaringer med Beer Brew 30

protto skrev:
304 er kanskje ikkje så mykje billegare men er det som er "standard" i meieria. Trur det er mangelen på nikkel som gjer at 304 er meir gunstig for næringsmiddel.
316 er vel mest for båt/sjø/saltvatn og andre spesielt korrosive miljø.

Har ikke funnet noen steder som har noe særlig utvalg i 304 her til lands, derfor 316. Men ja, 304 er omtrent samme pris såvidt jeg har sett.

Nå skal det jo sies at om man bestiller 304 fra utlandet, er det ikke mange prosentene dyrere enn messing fra biltema, men så kommer jo frakt og moms på toppen.

Vistad skrev:
Aleksander_B skrev:
Fant også ut at det å heve silkaret er noe som må gjøres snarest! Når silkaret står på en flat overflate er det kun noen mm klaring fra bunn til kanten avsilkaret.
Borret bare opp de eksisterende hullene, slik at jeg fikk skrudd inn noen skruer. Vil tro dette også kan redusere fastbrent vørter (eller grobunn for det), ihvertfall når man stegmesker eller tar en mashout. Med så liten klaring var det veldig liten mengde vørter 2500watt var i kontakt med. Vil tro dette vil være veldig lurt å gjøre for de som ikke har pumpe. Enkelt å gjøre ihvertfall, samt lett å endre tilbake hvis man ønsker det ;D

Eg har lagt merke til at det er antydning til koking i bunn når eg justerer termostaten for å få opp temperaturen under mesking. Trur større gjennomstrømning under silkaret vil hjelpe godt på dette. Eg har ikkje somla meg til det, men det står på planen.

Ole Mørkved skrev:
Hvor mye opp tenker du å justere den? Har tenkt tanken selv siden jeg fikk utstyret i hus.
Har skrudd inn skruer jeg kan justere. Har ikke hatt andre avstander enn dette:

6678931153_d771d035cd.jpg

IMG_6796 by vistadfoto, on Flickr[/img]

6678931291_f6e8c63c34.jpg

IMG_6798 by vistadfoto, on Flickr[/img]

Bheder skrev:
Vistad skrev:
Bruker man 3/8" kran fra feks Biltema fungerer den helt fint på bb30. Kjøpte også to typer firkantskiver med hulldimensjon 17 og 21mm. Da sitter den støtt samt at o-ringen holdes godt på plass.
Hullet må seff. bli større når 1/2" skal på plass. Har kjøpt "hulltager" billig fra England.

Har planer om å kjøpe Biltema kran denne uken... Kunne du lagt ut noen bilder av hvordan det ble seende ut med de? (spesiellt nysgjerrig på de firkantskivene og nødvendigheten av de...)

Bengt
Slik er firkantskivene for støtte samt tetting for o-ring:
6678931429_beb9b786a7.jpg

IMG_6799 by vistadfoto, on Flickr[/img]

17 og 21 mm skiver (tror jeg :roedme:)
6678931525_cfe09381df.jpg

IMG_6800 by vistadfoto, on Flickr[/img]

"Gropen" som o-ringen ligger og koser seg i ;D
6678931653_3afc67d0c6.jpg

IMG_6801 by vistadfoto, on Flickr[/img]

Vil nok prøve å slipe dette opp slik at det passer til 1/2" også.

Bacth # 2 med bb30 under veis.

Dette er en dunkel jeg bestilte sammen med bryggeren.

Maltrøret er hevet ca en cm og jeg har byttet kran.
Biltema kran og skruer i føttene til maltrør.
Null stuck mash denne gangen.  :skitbra:
Litt mer rutine hjelper også på.

Nå venter en times koking før det er kvelden.

Blir nok en sirkulasjonpumpe etter hvert. Lei av å sirkulere....

Hei, jeg har akkurat brygget mitt annet sett på bb30. Har begge ganger hatt en effektivitet litt over 60, så jeg mangler fortsatt å lære apparatet å kjenne riktig med hensyn til mesking. det kommer sikkert....

Men mitt største problem denne gangen var at den hadde vanskelig ved å holde kokepunktet da jeg skulle koke vørteren. Den slo skiftesvis på og fra i intervaller på kansjke 10 min. Noen andre som har hatt lignende problemer?

Jeg satte den på maks. Heating-lampen slog på en gang i mellom i de perioder den kokte mens keep warm var slukket hele tiden.

Brygget mitt 2. brygg på BB30 idag. Jeg er kjempefornøyd med den. En ulempe at det er så liten avstand mellom elementet og maltrøret. Kom på tanken å legge en plankebit oppå bb30 når temperaturen skulle økes slik at maltrøret kunne henge i den og dermed ble hevet 5-6 cm. Dermed unngikk jeg at det ble noe fastbrent i bunnen. Bare et grått belegg som kunne vaskes vekk med en svamp. Og så kunne maltrøret stå på bunnen og lokket settes på under meskingen.

5ef60919-21ec-82da.jpg

Det er spennende å se alle utfordringene dere finner ut av her.
Jeg tenkte jeg ville gi litt kommentarer til de tingene dere tar opp.

Når det gjelder kun 1 cm høyde på bena til silkaret så er det gjort med hensikt. Mest for at en da kan ha litt større silkar og at silkaret jo er borte når en skal koke dette. Men jeg ser nå at kolben jo også må stå en del på når en skal kjøre flere trinn og da kan det kanskje bli litt litte væske under der som blir fort varmet opp. Jeg håper at når pumpeløsningen er der så vil det jo bli større flyt og utskiftning her som jeg håper vil hjelpe litt.

Når det gjelder stuck mash så har jeg fått en del tilbakemeldinger på det. Jeg tror det har med det at vi gikk over til ny leverandør av malt for ikke så lenge siden. Denne malten er litt annerledes og kverna må derfor justeres til denne malten. Vi har nå byttet motor i kverna slik at den skal male med lavere turtall og tror det vil være bedre.

Har du noe mer info om pumpeløsninga, Per Inge?
tekniske data pluss sånn ca pris?

Driver og lurer på om jeg skal ordne noe selv eller om det er bedre å vente til løsningen er klar.

Pumpeløsningen vår blir som tidligere skissert med en separat boks som inneholder pumpe, timer og et fast rør som bøyer seg inn over gryta. Og så blir det en slangestubb med universalkobling som kan kobles på så å si alle type kraner.
Pris er ikke helt avklart ennå, har ikke fått endelig innpris. Men jeg tipper det blir i området rundt 5-600 kr. Denne kommer i samme container som neste forsyning med Beer brew 30, rundt midten av mars.

Føttene på silkaret er nok ca 1 cm høy, men så stikker elementet opp litt, så den faktiske avstanden mellom elementet og bunnen blir lavere. En annen ting man da må tenke på når man skal heve temperaturen, er av det nødvendigvis ikke er så mye sirkulasjon nederst i kokekaret, ettersom kranen sitter noen cm over bunnen av silkaret. Ikke uløselig, jeg tror jeg går for JHenrx sin løsning med å heve silkaret noen under heving av temperatur. Lite sirkulasjon og lav avstand ned til elementet er ingen god løsning, men heller ikke uløsbart.

Hei,

I forhold til bruk av sirkulasjonspumpe og PID på BB30 er jeg litt usikker på plasseringen av temperaturføleren. Av erfaring fra gassbransjen hvor vi måler gasstemperaturen for best nøyaktighet er det mye som taler for å sette føleren i sirkulasjonstrømmen, lik den løsningen som Vistad har lagt ut bilder av hvor føleren settes inn i et t-stykke etter kuleventilen. Spørsmåleet jeg stiller meg er at i veiledningen som fulgte med produktet skal man flere ganger i prosessen stoppe resirkuleringen - og hvis det gjøres med føleren plassert etter stengt kuleventil og ikke i selve karet mister man kontroll på temperaturen.

Spørsmålet er jo ganske enkelt om at det er ok å kjøre kontinuerlig resirkulering, dog med mindre flow i visse trinn?

Stian

Når jeg mesker med pumpe kjører jeg kontinuerlig sirkulasjon. På den måten er jeg sikker på at det er jevn temp hele tiden i kjelen.
I denne kjelen har jeg erfart at det er klare "termiske lag" ved stillestående meske. Temperaturen mellom bunn og topp kan avvike med flere grader.

Tilbake
Topp