Erfaringer med Beer Brew 30

Per Inge er mannen å spørre her, da jeg kun har kjørt denne under en bryggedag.

Men, etter hva jeg opplevde fungerte denne svært fint. Pumpen har fin flow og er helt super til BB maskinene.
 
Joda, vi har allerede sendt masse ut i dag. Resten kommer fortløpende. Pumpa kommer i morgen eller på mandag ser jeg. Da blir alt sendt ut så fort det lar seg gjøre.
 
Fikk BB30 i posten forrige uke og etter å ha byttet en defekt effektknapp er jeg i gang med å teste utstyret.
Har kun varmet opp vannet og kjølt det ned igjen, men det virker veldig lovende :)
Skal i gang med mitt føreste brygg nå til helgen, en Pale Ale.
 
Mykje nyttig informasjon innpå forumet her,kjerringa henta min Beer Brew 30 på posten i dag synd man har 18 dager igjen på jobb offshore ,gleder meg som en unge til og komme heimatt og teste den.Kjøpte med to ølsett og sirkulasjonspumpa ,fer prøve det først så ser man kor det blir etterkvart.  :yes:
 
Da har jeg fått min i posten også :)
Madammen var ikke direkte fornøyd da jeg skulle begynne å testkjøre BB30 kl 22 i går :p men det gikk sin gang det også :)
ca 10 grader offset på termostaten så mulig jeg også går over på en pid løsning etterhvert.
Den skal også pakkes inn i liggeunderlag til bryggedagen på søndagen.
Pumpa som fulgte med bråker litt men nå vet ikke jeg om en slik pumpe skal bråke eller ikke med tanke på at dette er mitt første "pumpebasserte bryggeri"

DSC_0137.jpg


Photo224247040512.jpg


DSC_0136.jpg


DSC_0135.jpg


DSC_0130.jpg


DSC_0131.jpg
 
Her godt i gang med bryggingen nå, og det har gått veldig fint hittil.
Har skyllt ferdig, tatt ut maltrører, satt termostat på maks og satt på lokket.
Nå, etter en god time, har det fortsatt ikke kokt opp(!).
Tar det vanligvis så lang tid, eller er jeg bare utholdmodig? Har isolert med et liggeunderlag rundt BB30.
 
Det høres definitivt ikke riktig ut. Sikker på at du har den på full guffe?  :)

Har ikke tatt tiden men vi setter den på full guffe når vi starter skylling og fra da til vi har rullende kok på 30 liter tar det i allefall ikke en time. ..

Andre erfaringer eller noen som har tatt tiden? Skal brygge i kveld og skal se om jeg husker å få tatt noen notater om tiden det tar.

Hvordan gikk det forresten? Fikk du kok til slutt?
 
Den står på full guffe ja :)
Har fått den til å koke to ganger nå, men så slår termostaten ut rett etterpå, og da slutter det å koke igjen. Så går det 15-20 minutter før termostaten slår inn igjen.
Får gi den en time til for å se om jeg får varig kok til slutt
 
Har du den nye varianten med flere effekttrinn? Mener jeg så en plass her på forumet at olbrygging.no sa at termostaten på den nye ikke skulle skulle slå seg ut før ved høyere temperaturer slik at en skulle være sikret å få god kok uten at den drev å slo seg av. ..
 
Ja, det er den nye varianten.
Får fortsatt ikke varig kok, men velger alikevel å sette det til gjæring for å se hvordan det går siden det er mitt første brygg, eller er det ikke noe vits når jeg ikke har hatt varig kok?

Finnes det noe jeg kan erstatte termostaten med? SSR \ PID?
 
Har du fått mye fastbrent belegg i bunnen?

Har slitt med det samme en gang. Sendte mail til Per Inge. Fikk svar at sikringen slår raskere ut hvis det er fastbrent belegg i bunnen. Et lite tips kan (kunne) være å tappe alt sammen, fjerne belegg og tilbake med vørteren.
Burde bli (blitt) kok da. Hvis ikke sender du en mail til Per Inge ;)

Har vel rundt 8 brygg på den gamle bb30, fungert kjempeflott og dette var første gang.

Edit: Jeg vet ikke avstanden mellom maltrøret og bunn i den nye BB30, men flere ink. meg økte avstanden slik at en større mengde vørter er i kontakt med bunnen. Mindre fare for fastbrenthet...
 
Vi har også hevet røret ytterliger 2 cm. Vår inhouse-ingeniør har røsket ut det meste av stashet inni slik at den nå er uten termostat. Vi har paralellkoblet de to varmelementene. Bruker sous vide til tempkontroll. Les mer på bloggen vår.
 
Ole Christian skrev:
Den står på full guffe ja :)
Har fått den til å koke to ganger nå, men så slår termostaten ut rett etterpå, og da slutter det å koke igjen. Så går det 15-20 minutter før termostaten slår inn igjen.
Får gi den en time til for å se om jeg får varig kok til slutt

Nokre har rapportert om problemer med kontinuerleg kok pga mengde vørter som gjekk over maksgrensa i kokekaret. Kan det vere forklaringa?

Skulle du ønske å endre / modifisere produktet så ver obs på at du kan miste garantien frå leverandør.
 
Tilbake
Topp