Erfaringer med Beer Brew 30

Ketil skrev:
Endelig en perfekt bryggedag med BB30. Det jeg har rota mest med er å få riktig mengde.
I dag brygget jeg en pils. Total mengde malt var 5,3 kg. Startet med 24 liter vann. Etter mesk var det 19 liter igjen. Er det virkelig vanlig at 5 liter blir borte? Skylte med 6 liter. Startet kok med 25 liter, og endte opp med 23. OG 1.055. Alt helt perfekt etter oppskrift.
Jeg har pimpa min BB30 endel. Styrer mesk med PID, og kok med effektregulator. Sirkulerer med solarpumpe under mesk. Orginal termostat er koblet bort. Dette var første gang med effektregulator, og det kan jeg bare anbefale. Helt superkontroll på kok. Før tåkela jeg hele huset, til fruens store glede. NOT!
Er egentlig ikke så veldig imponert over PID styringen. Nå kjørte jeg til og med autotune på 66 grader under meskinga. Den fyker likevel fort opp i 70 før den roer seg ned. Jeg har tempsensor i utløpet ved krana. Mulig det rett og slett blir for kort avstand fra varmeelement til sensor.
Funker greit likevel. Holder øye med temp i malten. Den er stort sett konstant der jeg vil ha den.
Lykke til folkens!
I oppsettet av PID er det som regel et meny valg om man vil ha on/off regulering eller PID regulering, pass på at denne står til PID, og kjør en ny autotune når kjelen er litt over settpunkt.
 
www.aliexpress.com/product-gs/531164612-Free-Shipping-Water-Boiler-WB-350-WH-400--wholesalers.html
så tilfeldigvis denne når jeg var inne og leitet etter noe annet..nesten som ebay!! men om det er brukendes til brygging vites ikke. det er silen som mangler :)  BB30 virker innteresant  !!!
 
Bjørn k skrev:
www.aliexpress.com/product-gs/531164612-Free-Shipping-Water-Boiler-WB-350-WH-400--wholesalers.html
så tilfeldigvis denne når jeg var inne og leitet etter noe annet..nesten som ebay!! men om det er brukendes til brygging vites ikke. det er silen som mangler :)   BB30 virker innteresant  !!!

Det ligner faktisk VELDIG på Beer Maker 30. Litt for mye til å være en tilfeldighet.
 
ja men kranen er annerledes og sil "bøtta" mangler.. uten bøtta blir det sikkert vanskelig og reigjøre for malt etter mesking..= mye  gris!!
 
Det er nok det samme utgangspunket for både Beer Maker og Beer Brew30. Det mangler som nevnt maltrør og kjølespiral.

Men til ca 1000,- inkl frakt, så var jo dette ganske rimelig.
Da har man 2000-3000,- å skaffe maltrør og kjøler for.  
 
Har for øvrig fått min BB30 reparert etter at et rele gitt i stykker.
En lokal elektriker fikset det for meg.

Så det er alltids en liten risiko med disse Kinaproduktene.
 
ja er alltid ein risiko med slike produkt..og koster flesk og sende det tilbake for reperasjon..men er elektrikker så skal nok finne ut av det visst eg kjøper noe slikt og det går i stykker..ja kanskje meskeposer fungerer..men vil ikkje den tette for kranen???
 
Det er nok en god del forskjeller. Disse "vannkokerne" har en termostat som stopper på 95 grader. Det betyr at du ikke vil få dem i kok. I tillegg er overopphetingssikring satt til like over 100 grader - dermed vil den stoppe selv om du bytter termostaten. Nivåindikatoren vil ta inn vørter for å måle mengden. Den er det vanskelig å rengjøre skikkelig. Bunnen er ekstra tynn, det betyr at det vil lett svi seg.
Våre utstyr er derfor modifisert en god del for at det skal kunne brukes som ølbryggingsutstyr. Dette er også noe som koster oss en god del ekstra, men det vil fungere mye bedre. I tillegg er det jo greitt å ha en norsk leverandør. Da får dere oppfølging og deler hvis noe går i stykker.
 
ja er enig at det er ein risiko med og kjøpe kina varer..men er det ein ny bb30 som dere har forbedret??ser på bruksanvisningen som dere har på bb30. og den kokeren er det nivå rør på??
 
Risiko er det ja, men Per Inge er svært behjelpelig dersom noe skulle ha skjedd med produktet.  :)

I dag har jeg prøvd ut den nye BB30 (ver. 2), og den kan anbefales til alle som tenker å kjøpe en slik.
Bryggingen gikk utrolig smooth. Mesket med pumpeløsningen som Per Inge har i sin butikk nå.
Meskingen gikk veldig bra. Den nye modifikasjoner med to effektinnstillinger var svært god.
Koket fint på 1,5kw. Med pumpe var det ingen problemer med særlig ustabil temp. svingninger.
1-2 grader. Med denne isolert med liggeunderlag, som jeg alltid gjør, vil den bli knallbra.
Den tykkere bunnen gjør skikkelig fastbrente flekker til historie. :skitbra:
 
Nei, jeg var Per Inges prominente brygger under ett kurs han hadde for Safiren i går kveld.
Da fikk jeg testet ut den nye maskinen samt pumpa.
 
Aleksander_B skrev:
Nei, jeg var Per Inges prominente brygger under ett kurs han hadde for Safiren i går kveld.
Da fikk jeg testet ut den nye maskinen samt pumpa.

Hvordan brukte du pumpa? konstant resirkulering under mesking? og hvordan er slangen fra pumpa "terminert" på toppen? (bare en slange som ligger løst eller en eller annen slags manifold?
 
Ser ut som Alex er opptatt i helgen, så jeg kan jo fortelle hva jeg gjør.
Jeg sirkulerer kontinuerlig med ei lita solarpumpe. Har brukt både manifold (bøyd kobberrør med mange små hull), og løs slange på toppen av malten. Har funnet ut at det er enklest med løs slange. Da er det lettere å komme til for å røre litt, pluss at hullene i manifolden av og til ble tett av små maltrester på tur.
Mitt bryggeprogram sier jeg ligger på 80 til 82% utbytte.
 
Ketil skrev:
Ser ut som Alex er opptatt i helgen, så jeg kan jo fortelle hva jeg gjør.
Jeg sirkulerer kontinuerlig med ei lita solarpumpe. Har brukt både manifold (bøyd kobberrør med mange små hull), og løs slange på toppen av malten. Har funnet ut at det er enklest med løs slange. Da er det lettere å komme til for å røre litt, pluss at hullene i manifolden av og til ble tett av små maltrester på tur.
Mitt bryggeprogram sier jeg ligger på 80 til 82% utbytte.
Hva slags kverningsgrad har du på malten?
 
Jeg husker ærlig talt ikke hva jeg endte opp med. Jeg forsøkte meg fram. Begynte med altfor fint og stuck mash. Justerte meg inn til en innstilling som fungerer greit. Må fortsatt røre av og til, men ikke så altfor ofte.
Jeg må bruke bladføler og skru mølla delvis fra hverandre for å justere. Orker ikke å gjøre det nå som alt går greit.
Sorry Olav.
Kjøpte forøvrig den andre Iwakipumpa. Mangler kun noen slangeklemmer, så er den klar for sitt første brygg i morgen.
 
Bheder skrev:
Hvordan brukte du pumpa? konstant resirkulering under mesking? og hvordan er slangen fra pumpa "terminert" på toppen? (bare en slange som ligger løst eller en eller annen slags manifold?

Beklager, men jeg har vært noe opptatt i helgen. :)

Jeg brukte pumpen for å utgjevne temperaturen i maltrøret. Lot den kjøre noen ganger under meskingen, ikke kontinuerlig.
Brukte pumpen under hele mash-out steget.
Det var ingen manifold, slangen lå "løst". dette fungerte svært fint da jeg hadde ett godt stykke av slangen på toppen av maltrøret.

Eff: 83,5%
 
Alexander, har du noe mer kjennskap til pumpe-kitet fra Per Inge? F.eks hvor store partikler som kan passere uten at den tetter seg?
 
Dag skrev:
Alexander, har du noe mer kjennskap til pumpe-kitet fra Per Inge? F.eks hvor store partikler som kan passere uten at den tetter seg?
Her er det nok meg som har testet mest. Jeg hadde en neve med malt (både knust og hele) oppi en 5 liter vann og lot pumpa surre og gå i en times tid.
Og alt gikk greitt igjennom. Men jeg har fått høre fra produsent at hvis en korn skulle sette seg fast så er det bare å stoppe litt og så sette igang igjen. Da skal den gå greitt i gjennom.
 
Tilbake
Topp