Endelig en perfekt bryggedag med BB30. Det jeg har rota mest med er å få riktig mengde.
I dag brygget jeg en pils. Total mengde malt var 5,3 kg. Startet med 24 liter vann. Etter mesk var det 19 liter igjen. Er det virkelig vanlig at 5 liter blir borte? Skylte med 6 liter. Startet kok med 25 liter, og endte opp med 23. OG 1.055. Alt helt perfekt etter oppskrift.
Jeg har pimpa min BB30 endel. Styrer mesk med PID, og kok med effektregulator. Sirkulerer med solarpumpe under mesk. Orginal termostat er koblet bort. Dette var første gang med effektregulator, og det kan jeg bare anbefale. Helt superkontroll på kok. Før tåkela jeg hele huset, til fruens store glede. NOT!
Er egentlig ikke så veldig imponert over PID styringen. Nå kjørte jeg til og med autotune på 66 grader under meskinga. Den fyker likevel fort opp i 70 før den roer seg ned. Jeg har tempsensor i utløpet ved krana. Mulig det rett og slett blir for kort avstand fra varmeelement til sensor.
Funker greit likevel. Holder øye med temp i malten. Den er stort sett konstant der jeg vil ha den.
Lykke til folkens!