Har BeerMaker30 fra VinOgBar som er ganske lik Beer Brew 30 og først og fremst må jeg støtte meg til at denne fungerte veldig mye bedre når en fikk lagt noe isolasjon rundt kjelen. Holdt temperaturen mye bedre, eneste som var problemet var at vi målte i toppen av kjelen og der var det 65-69 grader, mens det i bunn var mye høyere. Litt usikker på hvordan jeg skal få gjort noe med det, men regner med løsningen må være bedre sirkulasjon. Har fått beskjed om at VinOgBar jobber med en utvidelsespakke til BeerMaker30 som inkluderer blant annet pumpe. Sliter som mange andre nybegynnere med å få høy nok OG. Satt en Porter idag som skulle ha OG på 1.052, men fikk 1.042. Det er mye bedre enn tidligere, men fortsatt ikke bra nok.
Så over til spørsmålene;
1) Jeg starter koking med ca 25-26 liter i karet. Det er så mye BeerMaker30 klarer, så her har Beer Brew 30 noe større kapasitet. Med 25-26 liter fosskokende er det så vidt det ikke koker over. Etter 60 kok er det ned mot 21-22 liter igjen i kjelen. Lar vørter renne fra krana og over i gjæringskaret til det stopper av seg selv, men da ligger det en del vørter igjen i kjelen fordi krana sitter så høyt. Får ofte kun 15-16 liter totalt i gjæringsspannet. Så spørsmålet er; er det lurt å prøve å tyne så mye som mulig ut av det som ligger igjen når krana ikke lenger klarer ta unna? Veldig grumsete mye av det og har hørt at dette kan gi usmak på ølet siden humle etc samler seg her ( bruker humlepose så det er sagt ).
2) Dette med lav OG; vil dette kunne bli bedre om jeg rører i mesken underveis? Virker selvsagt. Har forsøkt å sirkulere hvert tiende minutt, så ti minutter med lokk, deretter sirkulasjon etc. Under sirkulasjon har jeg tappet et par liter fra krana og helt forsiktig over mesken, forsøkt å fordele over hele mesken. Leste dette kunne kunne gi kanaler i mesken. Regner med dette kan motvirkes ved å røre, men forrige brygg rørte jeg som en gal, sirkulerte enda verre og fikk lavere utbytte enn idag. Isolasjon førte idag til mye jevnere, endog alt for høy temperatur. I følge instruksjonene til Beer Brew 30 skal en meske i en time og så skylle konstant i en time. ( Sitat "Sett så termostaten på 80 grader og vent i 5 min. Fortsett så med å resirkulere væske i ca en time."). Høres voldsomt ut. Kan noen med Beer Brew 30 fortelle sånn omtrent hvordan en normal mesking med godt utbytte foregår?
Bortsett fra lav OG og litt mindre i gjæringskaret enn forventet etter brygging har jeg nå fire ulike brygg som står til delvis gjæring og karbonering så det blir spennende og se hvordan det ferdige resultatet blir.