Erfaringer med Beer Brew 30

Merk at det er noen av våre BB30 som slår seg på "Keep Warm" funksjonen under normalt kok med termostaten satt på 120 grader.

Men termostaten kan utkobles for å så la PID'en ha full kontroll på varmeelementet.

Dette er noe jeg kommer til å gjøre når jeg kobler opp min PID.
Ellers tenker jeg å montere en inline termo-probe lik protto's bryggeri. Den var nice  :biersmile:
 
Aleksander_B skrev:
Merk at det er noen av våre BB30 som slår seg på "Keep Warm" funksjonen under normalt kok med termostaten satt på 120 grader.

Det gjorde min også, så det blir spennende å se på tirsdag når jeg skal brygge om det samme skjer nå når jeg kan justere effekten med SSR.
 
Aleksander_B skrev:
Merk at det er noen av våre BB30 som slår seg på "Keep Warm" funksjonen under normalt kok med termostaten satt på 120 grader.

Men termostaten kan utkobles for å så la PID'en ha full kontroll på varmeelementet.

Dette er noe jeg kommer til å gjøre når jeg kobler opp min PID.
Ellers tenker jeg å montere en inline termo-probe lik protto's bryggeri. Den var nice  :biersmile:

Du får heller sei ifrå om du trenger maskineringshjelp om du ikkje finn probe som passar utan custom-adapter. Utruleg kva du kan få folk til å gjere for ei flaske heimebrygg :)
 
Hei.

Jeg sliter med å få høy nok OG under etter mesk og kok med BB30
Har brygget med et 100 liters hjemmelaget bryggeri tidligere og da hadde jeg ganske bra kontroll på dette.

Nå sist tok jeg litt hardt i og hadde en blanding på 7kg pilsmalt og 400g spesialmalt på ca 16-17 liter under meskingen, ca 10 liter med skyllingen og totalt 23 liter i gjæringsbøtta. hadde ca 20 min mesking på 55C og 70 min mesking på litt under 70C. Syns 1060 i OG er litt lite ift dette (spesielt med tanke på at det virker som om termostaten er ganske så nøyaktig).

Bortsett fra akkurat dette så fungerer BB30 ganske greit hos meg.
Det er et lite brent lag i bunnen over varmeelementet, og det er litt irriterende, selv om jeg sirkulerer vørteren mye. men det er ikke mer plagsomt enn at jeg må jobbe litt for å få den ren (virker ikke som det har satt noe smak ihvertfall).
 
emlux skrev:
Hei.

Jeg sliter med å få høy nok OG under etter mesk og kok med BB30
Har brygget med et 100 liters hjemmelaget bryggeri tidligere og da hadde jeg ganske bra kontroll på dette.

Nå sist tok jeg litt hardt i og hadde en blanding på 7kg pilsmalt og 400g spesialmalt på ca 16-17 liter under meskingen, ca 10 liter med skyllingen og totalt 23 liter i gjæringsbøtta. hadde ca 20 min mesking på 55C og 70 min mesking på litt under 70C. Syns 1060 i OG er litt lite ift dette (spesielt med tanke på at det virker som om termostaten er ganske så nøyaktig).

Bortsett fra akkurat dette så fungerer BB30 ganske greit hos meg.
Det er et lite brent lag i bunnen over varmeelementet, og det er litt irriterende, selv om jeg sirkulerer vørteren mye. men det er ikke mer plagsomt enn at jeg må jobbe litt for å få den ren (virker ikke som det har satt noe smak ihvertfall).

16-17liter høres litt lite til mesking med BB30. Vi har mesket fra 20-24 liter hver gang. tror det er det som står i anbefalingen.
Men igjenn så synes jeg også at OG er veldig lav.
Men hvordan skyller du? Vi har prøvd til nå bare parti skylling, kanskje kontinuerlig skylling er tingen på BB30.

Sikkert noen her inne som kan gi deg bedre svar en meg :)
 
Uten å ha sett utstyret, vil jeg tippe at det er samme problemet som med Speidel. Ved for store maltmengder går effektiviteten ned, og det fungerer best å lage 5 % øl. Går det an å kjøre dobbelmesk?
 
T Jacobsen skrev:
emlux skrev:
Hei.

Jeg sliter med å få høy nok OG under etter mesk og kok med BB30
Har brygget med et 100 liters hjemmelaget bryggeri tidligere og da hadde jeg ganske bra kontroll på dette.

Nå sist tok jeg litt hardt i og hadde en blanding på 7kg pilsmalt og 400g spesialmalt på ca 16-17 liter under meskingen, ca 10 liter med skyllingen og totalt 23 liter i gjæringsbøtta. hadde ca 20 min mesking på 55C og 70 min mesking på litt under 70C. Syns 1060 i OG er litt lite ift dette (spesielt med tanke på at det virker som om termostaten er ganske så nøyaktig).

Bortsett fra akkurat dette så fungerer BB30 ganske greit hos meg.
Det er et lite brent lag i bunnen over varmeelementet, og det er litt irriterende, selv om jeg sirkulerer vørteren mye. men det er ikke mer plagsomt enn at jeg må jobbe litt for å få den ren (virker ikke som det har satt noe smak ihvertfall).

16-17liter høres litt lite til mesking med BB30. Vi har mesket fra 20-24 liter hver gang. tror det er det som står i anbefalingen.
Men igjenn så synes jeg også at OG er veldig lav.
Men hvordan skyller du? Vi har prøvd til nå bare parti skylling, kanskje kontinuerlig skylling er tingen på BB30.

Sikkert noen her inne som kan gi deg bedre svar en meg :)


Når jeg tenker etter er var det nok nærmere 20 liter (ca 2-3 dels fult kar).. Justerer jo den totale mengden med skyllinga.
Når det gjelder skylding har jeg prøvd litt av hvert..
Nå sist skylte jeg med etpar liter av gangen og ventet i 4-5 minutter mellom hvert skyll.. når jeg heller over så splæsher jeg det bare over slik at det fyller hele toppen av mesken..
 
Petter F skrev:
Uten å ha sett utstyret, vil jeg tippe at det er samme problemet som med Speidel. Ved for store maltmengder går effektiviteten ned, og det fungerer best å lage 5 % øl. Går det an å kjøre dobbelmesk?

Ok, men hvorfor er det egentlig slik?

Er jo greit å kjøre  dobbeltmesk, men det er litt irriterende å tenke på at det er mye ubrukt sukker igjen i det først maltet som går til rådyra bak låven.. :p
 
emlux skrev:
Petter F skrev:
Uten å ha sett utstyret, vil jeg tippe at det er samme problemet som med Speidel. Ved for store maltmengder går effektiviteten ned, og det fungerer best å lage 5 % øl. Går det an å kjøre dobbelmesk?
Er jo greit å kjøre  dobbeltmesk, men det er litt irriterende å tenke på at det er mye ubrukt sukker igjen i det først maltet som går til rådyra bak låven.. :p

Hvorfor? Du kan vel fremdeles skylle?
 
I går brygget jeg en Andrimne Imperial Stout I som jeg fant under http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3423.0.html, denne endte på en OG på 72.
Ellers er jeg meget fornøyd med å ha laget meg en SSR slik at jeg kan justere effekten under koking, ble mye mindre damp og slipper også at varme elementet skrur seg av i perioder under koking.

Jeg fikk 20,5 L som står og koser seg på loftet her, helt klart stormgjæring og deilig lukt  :)
 
Siste brygget jeg laget på BB30 var en Nøgne Ø IPA klone. Det ble 7,1 kg malt, og en OG på 1.068. Mesket på 22 liter og skylte med 10 liter. Det ble 23 liter i bøtta, inkl noe turb.

Nå ser det riktig nok ut til at det også ble siste brygget på BB30 på en stund. Det virker som om det ene varmeelementet har gått i stykker.
Det har vært rare ulyder fra bryggeren tidligere, men på siste test brukte jeg 3 timer på varme 20 liter vann fra 40 grader til nærmere 100 grader.
Det startet aldri å koke. Nå står jeg klar med spaden i hagen for en tidlig begravelse. 
 
jølle: Jeg beklager at jeg ikke har fått tatt noen bilder. Den dagen jeg skulle få knipset noen til deg var batteriet dødt. Ellers har jeg stort sett levd på jobb.
Har du tatt en titt inni og påsett at alt ser OK ut? Ingen uisolerte ledere som ligger inntil hverandre osv?
Ellers kan du jo levere den inn for reperasjon?
 
Jeg har avtalt med et verksted som skal ta en titt på den til uka.
Har god dialog med Per Inge, så han skal ha kreditt for det.
Men jeg skal innrømme at jeg er en smule lei...
 
Tips til logging. Sist brygging logget vi med ”TEMPer 1”. Det gir en fin indikasjon på hvordan meskingen har gått, men man kommer nok ikke unna måling med sprit-termometer i tillegg.

Uploaded with ImageShack.us
Loggeren er fra PC sensor og koster ca 70 kr på ebay. Denne gangen var det mesking på 65  grader. Strike- temperatur noen grader over. Vi fulgte en profil på Beer Smith. Temperaturen under utvaskingen varierte en del fordi sensoren av og til kommer i sirkulasjonsstrømmen.

Mesketemperaturen er overraskende stabil. Kanskje +/- 0,5 grader (Måleusikkerheten er vel større). Vi har som mange andre her isolert BB30 med liggeunderlag, det  kan anbefales. Varmeelementet slår seg på kun 2-3 ganger i løpet av 70 min. Her ikke effektregulator eller PID.
 
jølle skrev:
Nå ser det riktig nok ut til at det også ble siste brygget på BB30 på en stund. Det virker som om det ene varmeelementet har gått i stykker.
Det har vært rare ulyder fra bryggeren tidligere, men på siste test brukte jeg 3 timer på varme 20 liter vann fra 40 grader til nærmere 100 grader.
Det startet aldri å koke. Nå står jeg klar med spaden i hagen for en tidlig begravelse. 

Det samme skjedde hos meg. Har koblet ut termosikringen men ikke fått testet enda. Hvis ikke det funker kobler jeg direkte fra bryter til element med ny kabel.
 
Har BeerMaker30 fra VinOgBar som er ganske lik Beer Brew 30 og først og fremst må jeg støtte meg til at denne fungerte veldig mye bedre når en fikk lagt noe isolasjon rundt kjelen. Holdt temperaturen mye bedre, eneste som var problemet var at vi målte i toppen av kjelen og der var det 65-69 grader, mens det i bunn var mye høyere. Litt usikker på hvordan jeg skal få gjort noe med det, men regner med løsningen må være bedre sirkulasjon. Har fått beskjed om at VinOgBar jobber med en utvidelsespakke til BeerMaker30 som inkluderer blant annet pumpe. Sliter som mange andre nybegynnere med å få høy nok OG. Satt en Porter idag som skulle ha OG på 1.052, men fikk 1.042. Det er mye bedre enn tidligere, men fortsatt ikke bra nok.

Så over til spørsmålene;

1) Jeg starter koking med ca 25-26 liter i karet. Det er så mye BeerMaker30 klarer, så her har Beer Brew 30 noe større kapasitet. Med 25-26 liter fosskokende er det så vidt det ikke koker over. Etter 60 kok er det ned mot 21-22 liter igjen i kjelen. Lar vørter renne fra krana og over i gjæringskaret til det stopper av seg selv, men da ligger det en del vørter igjen i kjelen fordi krana sitter så høyt. Får ofte kun 15-16 liter totalt i gjæringsspannet. Så spørsmålet er; er det lurt å prøve å tyne så mye som mulig ut av det som ligger igjen når krana ikke lenger klarer ta unna? Veldig grumsete mye av det og har hørt at dette kan gi usmak på ølet siden humle etc samler seg her ( bruker humlepose så det er sagt ).

2) Dette med lav OG; vil dette kunne bli bedre om jeg rører i mesken underveis? Virker selvsagt. Har forsøkt å sirkulere hvert tiende minutt, så ti minutter med lokk, deretter sirkulasjon etc. Under sirkulasjon har jeg tappet et par liter fra krana og helt forsiktig over mesken, forsøkt å fordele over hele mesken. Leste dette kunne kunne gi kanaler i mesken. Regner med dette kan motvirkes ved å røre, men forrige brygg rørte jeg som en gal, sirkulerte enda verre og fikk lavere utbytte enn idag. Isolasjon førte idag til mye jevnere, endog alt for høy temperatur. I følge instruksjonene til Beer Brew 30 skal en meske i en time og så skylle konstant i en time. ( Sitat "Sett så termostaten på 80 grader og vent i 5 min. Fortsett så med å resirkulere væske i ca en time."). Høres voldsomt ut. Kan noen med Beer Brew 30 fortelle sånn omtrent hvordan en normal mesking med godt utbytte foregår?

Bortsett fra lav OG og litt mindre i gjæringskaret enn forventet etter brygging har jeg nå fire ulike brygg som står til delvis gjæring og karbonering så det blir spennende og se hvordan det ferdige resultatet blir.
 
Weholt skrev:
Har BeerMaker30 fra VinOgBar som er ganske lik Beer Brew 30 og først og fremst må jeg støtte meg til at denne fungerte veldig mye bedre når en fikk lagt noe isolasjon rundt kjelen. Holdt temperaturen mye bedre, eneste som var problemet var at vi målte i toppen av kjelen og der var det 65-69 grader, mens det i bunn var mye høyere. Litt usikker på hvordan jeg skal få gjort noe med det, men regner med løsningen må være bedre sirkulasjon. Har fått beskjed om at VinOgBar jobber med en utvidelsespakke til BeerMaker30 som inkluderer blant annet pumpe. Sliter som mange andre nybegynnere med å få høy nok OG. Satt en Porter idag som skulle ha OG på 1.052, men fikk 1.042. Det er mye bedre enn tidligere, men fortsatt ikke bra nok.

Så over til spørsmålene;

1) Jeg starter koking med ca 25-26 liter i karet. Det er så mye BeerMaker30 klarer, så her har Beer Brew 30 noe større kapasitet. Med 25-26 liter fosskokende er det så vidt det ikke koker over. Etter 60 kok er det ned mot 21-22 liter igjen i kjelen. Lar vørter renne fra krana og over i gjæringskaret til det stopper av seg selv, men da ligger det en del vørter igjen i kjelen fordi krana sitter så høyt. Får ofte kun 15-16 liter totalt i gjæringsspannet. Så spørsmålet er; er det lurt å prøve å tyne så mye som mulig ut av det som ligger igjen når krana ikke lenger klarer ta unna? Veldig grumsete mye av det og har hørt at dette kan gi usmak på ølet siden humle etc samler seg her ( bruker humlepose så det er sagt ).

2) Dette med lav OG; vil dette kunne bli bedre om jeg rører i mesken underveis? Virker selvsagt. Har forsøkt å sirkulere hvert tiende minutt, så ti minutter med lokk, deretter sirkulasjon etc. Under sirkulasjon har jeg tappet et par liter fra krana og helt forsiktig over mesken, forsøkt å fordele over hele mesken. Leste dette kunne kunne gi kanaler i mesken. Regner med dette kan motvirkes ved å røre, men forrige brygg rørte jeg som en gal, sirkulerte enda verre og fikk lavere utbytte enn idag. Isolasjon førte idag til mye jevnere, endog alt for høy temperatur. I følge instruksjonene til Beer Brew 30 skal en meske i en time og så skylle konstant i en time. ( Sitat "Sett så termostaten på 80 grader og vent i 5 min. Fortsett så med å resirkulere væske i ca en time."). Høres voldsomt ut. Kan noen med Beer Brew 30 fortelle sånn omtrent hvordan en normal mesking med godt utbytte foregår?

Bortsett fra lav OG og litt mindre i gjæringskaret enn forventet etter brygging har jeg nå fire ulike brygg som står til delvis gjæring og karbonering så det blir spennende og se hvordan det ferdige resultatet blir.

Vi har gjort 3 brygg på BB30 nå (så vi er nokså ferske!). Jeg bruker et program kalt Brewmate for å beregne malt- og vannmengder og har i beregningene alltid tatt sikte på å få 25 liter i gjæringsdunken. På alle tre bryggene har vi truffet rimelig godt på forventet OG. Siste brygg ble satt i går (en pils) og beregnet OG var 1.045 og vi havnet på 1.047. Vi gjør som følger:

- varmer opp 20-22 liter vann til ca. 70-71 grader
- har i maltet, rører litt mens vi heller maltet i slik at det ikke danner seg klumper
- sirkulerer kontinuerlig i 1 time
- løfter opp silkaret og skyller sakte (har laget oss en slags skyllemanifoil) med 12-13 liter vann som holder oppunder 80 grader. Setter samtidig BB30 på full pinne for å starte oppkokingen
- Koker i 60 minutt
- bruker spiralkjøler for å kjøle ned
- Tapper ned til kranen og ser hvordan det ser ut på bunnen før vi heller ut mer. I alle tre bryggene har humlen (bruker pellets uten pose) lagt seg ganske fint på bunnen på den tiden kjølingen tar. Vi har derfor tiltet BB30 og fått ut en liter eller eller to til. Tapper helt til vi ser det går humlegrums mot/ut utløpet. På alle bryggene har vi endt opp med ca. 24 liter i karet (1 liter mindre enn beregnet)

Vi hopper med andre ord over hele denne timen på 80 grader. Dette etter diskusjon i denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8368.msg77250.html#msg77250
 
Endelig en perfekt bryggedag med BB30. Det jeg har rota mest med er å få riktig mengde.
I dag brygget jeg en pils. Total mengde malt var 5,3 kg. Startet med 24 liter vann. Etter mesk var det 19 liter igjen. Er det virkelig vanlig at 5 liter blir borte? Skylte med 6 liter. Startet kok med 25 liter, og endte opp med 23. OG 1.055. Alt helt perfekt etter oppskrift.
Jeg har pimpa min BB30 endel. Styrer mesk med PID, og kok med effektregulator. Sirkulerer med solarpumpe under mesk. Orginal termostat er koblet bort. Dette var første gang med effektregulator, og det kan jeg bare anbefale. Helt superkontroll på kok. Før tåkela jeg hele huset, til fruens store glede. NOT!
Er egentlig ikke så veldig imponert over PID styringen. Nå kjørte jeg til og med autotune på 66 grader under meskinga. Den fyker likevel fort opp i 70 før den roer seg ned. Jeg har tempsensor i utløpet ved krana. Mulig det rett og slett blir for kort avstand fra varmeelement til sensor.
Funker greit likevel. Holder øye med temp i malten. Den er stort sett konstant der jeg vil ha den.
Lykke til folkens!
 
Tilbake
Topp