Erfaringer med Beer Brew 30

Nokre har rapportert om problemer med kontinuerleg kok pga mengde vørter som gjekk over maksgrensa i kokekaret. Kan det vere forklaringa?

Skulle du ønske å endre / modifisere produktet så ver obs på at du kan miste garantien frå leverandør.
[/quote]

Vørteren var ikke over maksgrensa i kokekaret. Når jeg tappet den ut målte jeg 26 liter. Om dette er for mye for BB30 vet jeg ikke.
Skal teste litt i morgen med å se hvor mye vann jeg kan få kok på.

Vørteren var ikke over maksgrensa i kokekaret. Når jeg tappet den ut målte jeg 26 liter. Om dette er for mye for BB30 vet jeg ikke.

Hvordan gikk det med brygget ditt? fikk du kok på bb`en til slutt eller?
Får håpe det ikke gikk skeis :)

Ole Christian skrev:
Eg har hatt rullande kok i 1 time med 32 liter vørter som er maksgrensa til kokekaret, så 26 liter skal vere uproblematisk.

Håper du får den til å funke. Om ikkje kan du kontakte selger. Lykke til!

hva med og fjerne termostaten og sette inn ein effekt regulator?? finnes på ebay!! da kan ein bestemme kor mykje elementet skal stå på og det slår seg av og på 0-100% regulering..100% da er elemntet på heile tida!!fungerer bra på fks varme kabler..må prøve og feile litt med hva som passer og når det er bra kok og hva som er 66 c osv..men tror det fungerer bedre enn ein termostat!! har bestilt ein selv! denne er på 40 A som skulle ver rikelig til til disse elementene!!

www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-AC-Solid-State-Relay-SSR-KR2040AX-280VAC-40A-/140553987088?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20b9aba410

Brygget i går gikk i vasken da jeg ikke fikk kok på det..
Teste i dag for å se hvor mange liter vann jeg fikk varig kok på.
Jeg begynte med 15 liter, og fikk ikke varig kok(!)
Det begynner å koke, termostaten slår seg ut og det slutter å koke igjen. Så tar det 15-20 minutter før termostaten slår inn igjen og det samme skjer.

Får ta kontakt med selger høre hva jeg skal gjøre.

Er du helt sikker på at det er termostaten som kutter strømmen? Jeg har hatt problemer med "overopphetingssikringen". Den kutter ved 135 grader på den gamle, og ved 175 på den nye. Høres mye ut, men det blir godt og varmt inni den svarte boksen, når du har holdt på en stund. Dette gjelder særlig hvis du får litt svidd mesk i bunnen, men det hadde du tydeligvis ikke.
Det er en liten rund "dings" som sitter i midten i kjelens underside. Ca 1cm i diameter, og har to ledninger tilkoblet. Du må altså skru av det svarte dekslet under kjelen for å komme til denne.
Hvis du ikke vil skru og fikse sjøl, ville jeg absolutt kontaktet Per Inge. Det er noe feil med det du har fått.
Sjøl har jeg kuttet ut både termostat og sikring. Styrer temp med PID, og kok med SSR.
Det eneste jeg sliter med nå, er svidd mesk i bunnen ved det alt for lite varmeelementet. Burde vært mye større for å fordele varmen bedre.
Nytt og mye lenger varmeelement blir neste prosjekt hos meg.

Jeg brygget mitt første brygg med bb30 i dag. å må si meg imponert over hvor enkelt dette var :)
Brygget også på et kjøkken som ikke er større en ca 7 kvm. (trangt å kun plass til meg).

Brygget en Apa på 24.5L i dunk. Hadde krystall klar vørter etter ca 10 min resirk med pumpa til bb.
knuste malten etter hva Per Inge har sagt i en tidliere post (50g knust malt / Max 2 hele korn).
brukte begge elementene til oppvarming av vannet til mesketemp å skrudde av begge når jeg nådde mesketemp. Tempen holdt seg på 68 grader i ca 15 min før den sank ned en grad
å da var det bare å justere på termostaten og elementene til vørteren ble 68 grader igjenn. gjorde dette ca 4 ganger i løpet av meske perioden.
Etter mesking så satte jeg termostaten på fullt å begynte å skylle, da jeg var ferdig å skylle og silspannet hadde fått rent av seg var vørteren på 85 grader så dette syntes jeg gikk rimelig fort
med tanke på at jeg ikke brukte noe liggeunderlag rundt. ved oppkok skrudde jeg av 1KW elementet å hadde fin rullende kok undere hele den neste timen. uten noe problem med at BB gikk over i keepwarm osv.
Kjølingen tok ca 35min. Litt mere tid enn hva jeg er vant til fra før. Å det var litt vanskelig å vite hva tempen var sånn allover i kokekaret da jeg ikke brukte pumpa under avkjøling av vørter, så jeg måtte røre med
kjølespiralen som stod oppi.

Skulle endt opp med 1058 OG men endte opp med 1052 pga for mye skyllevann og for lite avkok iht beersmith2. (der det er feil er det plass til justering til neste gang) ;)

Eneste som plaget meg var rengjøringen av bb. da den plastikk kanten som er hele veien rundt på toppen av kokekaret er i veien når man skal tømme kjelen for trub. (noen tips?)
Hadde heller ikke noe fastbrent mesk på bunnen av kjelen, det som var der var det bare å dra av med en varm klut :)

Ellers så gikk bryggedagen knirkefritt :)
Brukte ca 4-5 timer fra jeg begynte å måle opp malt til jeg var ferdig vaska :)
Slenger med noen bilder :)

Mashin:
Photo160756060512.jpg

Vørter etter 10 min mesking:
Photo164230060512.jpg

Kjøling 1:
Photo185024060512.jpg

Kjøling2:
Photo185255060512.jpg

Trub:
Photo195457060512.jpg

Ja jeg vet at jeg skulle ha ordnet en måte å fått sprett vørteren bedre utover meskesenga men jeg hadde ikke tid da jeg var litt ivrig på å få igang et brygg :)

Plasttoppen har irritert meg også, vanskelig å skylle den uten å få vann på utsiden slik at man risikerer vann i elektronikken. Men fant for noen dager siden ut at det er mulig å ta den av. Det er to splinter som holder den på plass på sidene etter at skruene er tatt ut (synes på øverste bildet ditt), men de løsna etterhvert bare jeg brukte litt makt :p Mulig det finnes en snillere måte å gjøre det på, men funka for meg i alle fall. Var noe gunk innunder kanten, så greit å få gjort egentlig.

Kvenild skrev:
Ja jeg vet at jeg skulle ha ordnet en måte å fått sprett vørteren bedre utover meskesenga men jeg hadde ikke tid da jeg var litt ivrig på å få igang et brygg :)

Har lurt litt på dette. Når vørteren står godt over malten som på bildet ditt - er det da noe særlig poeng å få den fordelt jevnt utover? Kan ikke forstå at det betyr noe hvor den resirkulerte vørteren havner. Jeg kan forstå at det betyr noe dersom maltsengen er ganske tørr - da kan det kanskje den resirkulerte vørteren danne seg kanaler. Under skylling kan vel dette skje dersom man ikke skyller hurtig slik at det hele tiden står vørter over malten.

Men sålenge vørteren står en cm eller to over malte kan det vel ikke ha noe betydning hvor en heller vørteren?

Synspunkter?

Ole Christian skrev:
Brygget i går gikk i vasken da jeg ikke fikk kok på det..
Teste i dag for å se hvor mange liter vann jeg fikk varig kok på.
Jeg begynte med 15 liter, og fikk ikke varig kok(!)
Det begynner å koke, termostaten slår seg ut og det slutter å koke igjen. Så tar det 15-20 minutter før termostaten slår inn igjen og det samme skjer.

Får ta kontakt med selger høre hva jeg skal gjøre.

Hei,
her er det helt sikkert overopphetingssikringen som slår ut. Ta bare kontakt med meg så sender jeg deg en ny. Ellers så er ikke ølet ødelagt selv om det ikke står på kontinuerlig kok. Det vil bli bra øl allikevel selv om det bare koker litt innimellom.

Ørnegård skrev:
Har lurt litt på dette. Når vørteren står godt over malten som på bildet ditt - er det da noe særlig poeng å få den fordelt jevnt utover? Kan ikke forstå at det betyr noe hvor den resirkulerte vørteren havner. Jeg kan forstå at det betyr noe dersom maltsengen er ganske tørr - da kan det kanskje den resirkulerte vørteren danne seg kanaler. Under skylling kan vel dette skje dersom man ikke skyller hurtig slik at det hele tiden står vørter over malten.

Men sålenge vørteren står en cm eller to over malte kan det vel ikke ha noe betydning hvor en heller vørteren?

Synspunkter?

Alltså jeg vet egentlig ikke.
Men i mitt hode så ga det mer mening å få den delt jevnt over enn å bare la den stå midt på, også fordi det så ut til å virvle opp mere midt på når jeg hadde strålen konsentrert på en plass.
Jeg drev å flyttet litt på slangen underveis i meskingen for og få det litt mere fordelt.

Hei alle sammen.
Brygget på søndag vårt første brygg (Pale Ale) med BB30 versjon2 og fikk noe gøgg i senteret på bunnen av BB 30  så det jeg lurte på var, siden jeg har Stoutrens fra Petit Agentur stående, er det noe jeg kan bruke for og få vekk gøgget i bunnen med eller må jeg gå i innkjøp av noe annet stoff?
Erfaringer?

Jeg innbiller at jeg leste at Lut (kaustik soda) skal ta det hvis du las det stå over natten. Fåes kjøpt i de fleste daglivarebutikker. Jeg bruker selv Lut som vaskemiddel ved brygging å må si meg rimelig fornøyd med dette :) bare pass på å skyll godt med kaldt vann etterpå ;)

janvad skrev:
Hei alle sammen.
Brygget på søndag vårt første brygg (Pale Ale) med BB30 versjon2 og fikk noe gøgg i senteret på bunnen av BB 30  så det jeg lurte på var, siden jeg har Stoutrens fra Petit Agentur stående, er det noe jeg kan bruke for og få vekk gøgget i bunnen med eller må jeg gå i innkjøp av noe annet stoff?
Erfaringer?
Kvenild skrev:
Jeg innbiller at jeg leste at Lut (kaustik soda) skal ta det hvis du las det stå over natten. Fåes kjøpt i de fleste daglivarebutikker. Jeg bruker selv Lut som vaskemiddel ved brygging å må si meg rimelig fornøyd med dette :) bare pass på å skyll godt med kaldt vann etterpå ;)

Så jeg kan ikke bruke stoutrensen?

Bruksanvisning:
STOUTRENS blandes i vaskevann, varmt vann øker vaskeeffekten.
5 liter vann og 15 ml. STOUTRENS gir 12,5 PH
Til bløtlegging  bruk dobbel dose.
Bruker du pumpekanne 1 til 1,5 liter buk 10 ml. STOUTRENS
Skyll med rikelig mengde vann.

Stoutrens er med andre ord velegnet  ;)

Skal hente min bb30 på fredag. Gleder meg.
Men problemet er at der hvor jeg skal brygge har jeg ikke vann, så jeg må strekke vannslange inn der,
Er det noen som vet hvilke koblinger eller hva jeg trenger for å koble vannslange til vørterkjøleren??

svihus skrev:
Skal hente min bb30 på fredag. Gleder meg.
Men problemet er at der hvor jeg skal brygge har jeg ikke vann, så jeg må strekke vannslange inn der,
Er det noen som vet hvilke koblinger eller hva jeg trenger for å koble vannslange til vørterkjøleren??

Det er vanlig 1/2" hageslange som går på vørterkjøleren, kan være lurt å bruke 2 slangeklemmer på hver av sidene av vørterkjøleren for være sikker på att det blir tett:)

Hei,
Renkte å legge ut noen bilder av mitt oppsett, tar imot forslag og kritikk med takk. Er HELT nybegynner så feedback er topp.
Har ingen timer på sirkulasjons pumpe enda. Kun av på funksjon.

Ellers bruker jeg egnet fittings bestilt fra TESS og en pumpe fra solar power.
Brukte et liggeunderlag fra biltema, samt et isolasjonsrør fra samme.

Har kun brygget en gang. Tror jeg gjorde alle nybegynner feil som er å oppdrive, men klarte å unngå å brenne fast noe :)

Temperatur kontrollen er utrolig unøyaktig 5-15 grader ut på tur. Så PID skal installeres snart.

Vedlegg

• DSCF3844.JPG
    848,8 KB · Sett: 1.551
  • DSCF3845.JPG
    860,3 KB · Sett: 1.475
  • DSCF3846.JPG
    DSCF3846.JPG
    904,7 KB · Sett: 1.483
  • DSCF3847.JPG
    DSCF3847.JPG
    855,3 KB · Sett: 1.437
Likte godt hvordan du har montert pumpa direkte på linjen. Sparer plass :)
Ellers lurer jeg på om du monterer en slange til den stussen du har på toppen?

Mitt ser for tiden slik ut. Tester meg fram med pumpen og har ikke noe permanent system for denne.

Tilbake
Topp