Jeg brygget mitt første brygg med bb30 i dag. å må si meg imponert over hvor enkelt dette var
Brygget også på et kjøkken som ikke er større en ca 7 kvm. (trangt å kun plass til meg).
Brygget en Apa på 24.5L i dunk. Hadde krystall klar vørter etter ca 10 min resirk med pumpa til bb.
knuste malten etter hva Per Inge har sagt i en tidliere post (50g knust malt / Max 2 hele korn).
brukte begge elementene til oppvarming av vannet til mesketemp å skrudde av begge når jeg nådde mesketemp. Tempen holdt seg på 68 grader i ca 15 min før den sank ned en grad
å da var det bare å justere på termostaten og elementene til vørteren ble 68 grader igjenn. gjorde dette ca 4 ganger i løpet av meske perioden.
Etter mesking så satte jeg termostaten på fullt å begynte å skylle, da jeg var ferdig å skylle og silspannet hadde fått rent av seg var vørteren på 85 grader så dette syntes jeg gikk rimelig fort
med tanke på at jeg ikke brukte noe liggeunderlag rundt. ved oppkok skrudde jeg av 1KW elementet å hadde fin rullende kok undere hele den neste timen. uten noe problem med at BB gikk over i keepwarm osv.
Kjølingen tok ca 35min. Litt mere tid enn hva jeg er vant til fra før. Å det var litt vanskelig å vite hva tempen var sånn allover i kokekaret da jeg ikke brukte pumpa under avkjøling av vørter, så jeg måtte røre med
kjølespiralen som stod oppi.
Skulle endt opp med 1058 OG men endte opp med 1052 pga for mye skyllevann og for lite avkok iht beersmith2. (der det er feil er det plass til justering til neste gang)
Eneste som plaget meg var rengjøringen av bb. da den plastikk kanten som er hele veien rundt på toppen av kokekaret er i veien når man skal tømme kjelen for trub. (noen tips?)
Hadde heller ikke noe fastbrent mesk på bunnen av kjelen, det som var der var det bare å dra av med en varm klut
Ellers så gikk bryggedagen knirkefritt
Brukte ca 4-5 timer fra jeg begynte å måle opp malt til jeg var ferdig vaska
Slenger med noen bilder
Mashin:
Vørter etter 10 min mesking:
Kjøling 1:
Kjøling2:
Trub:
Ja jeg vet at jeg skulle ha ordnet en måte å fått sprett vørteren bedre utover meskesenga men jeg hadde ikke tid da jeg var litt ivrig på å få igang et brygg